arrow_drop_up arrow_drop_down
Afvallen door meer water te drinken - 4 praktische tips

Afvallen door meer water te drinken - 4 praktische tips

Kan je afvallen door meer water te drinken? Je ziet het vaak op allerlei sites voorbijkomen. Meer water is meer gewichtsverlies. Maar is dit een feit of een fabel? Is water echt het slanke dieetwonder waar we al die tijd op hebben gewacht? Lees het in dit blog en krijg 4 praktische tips om meer water te drinken. 

 

Is water een dieetwonder?

Het simpele antwoord hierop is nee. Van alleen meer water drinken, zal je niet afvallen. Wel kan meer water drinken helpen om af te vallen. Dat doet het op de volgende manieren:

  1. Vullen van de maag – Hoe meer vocht / water je drinkt hoe voller je maag is. Hierdoor zal je minder snel honger krijgen. Je maag is al gevuld met water. Echter helpt water drinken niet tegen de lekkere trek. Alleen het lichamelijke hongergevoel wordt door het drinken van meer water verminderd. Maak dus goed het verschil tussen maag- en hoofdhonger als het gaat om eten. 
  2. Opnemen van voedingsstoffen – Water speelt een belangrijke rol bij het opnemen van voedingsstoffen in de darmen. Wanneer je lichaam verzadigd is in voedingsstoffen zal het minder last hebben van cravings. Toch last van emotionele honger? Bekijk dan eens onze themacursus: “stoppen met emotie-eten”. 
  3. Regulatie lichaamstemperatuur – Water heeft ook een rol in het reguleren van je lichaamstemperatuur. Als je het overmatig koud hebt, wil je nog wel eens wat meer eten. Je lichaam heeft meer energie nodig om zich warm te houden. Meer vocht in je lichaam, betekent een betere temperatuurregulatie. Hierdoor zal je het minder snel super koud of super warm hebben, minder energie hiervoor gebruiken en dus zal je lichaam minder snel om energie uit eten vragen. 
  4. Geen calorieën – Water bevat geen calorieën. Daarom maakt het een ideale vochtbron voor mensen die willen afvallen. Je kan in principe zo veel water drinken als je wilt. 

 

Hoeveel water is gezond?

Omdat water geen calorieën bevat, kan je zoveel drinken als je wilt. Maar hoeveel water wordt er nou per dag aanbevolen en hoeveel is te veel. 

In principe moet je tussen de 1,5 en 2 liter vocht per dag binnenkrijgen. Dit kan door water, maar ook koffie, thee en frisdranken vullen het vocht in je lichaam aan. Als je minder dan dit per dag drinkt, kan je uitdrogingsverschijnselen vertonen. Je kan verstopt raken en/of extreem vermoeid raken. Heb je last van een droge keel? Dan ben je eigenlijk al te laat met drinken. Dit is een verschijnsel wat optreed wanneer je meer dan 2% van je lichaamsvocht hebt verloren. Zorg dus dat je een droge keel voorkomt, door altijd een flesje water bij de hand te hebben.

Volgens het Voedingscentrum kunnen de nieren maximaal 0,7 tot 1 liter vocht per uur verwerken. Het is dus niet handig om meer dan een liter per uur weg te klokken. Ze raden aan om het lichaamsvocht voornamelijk bij te vullen met thee, koffie of water.

Je hebt extra vocht nodig bij de volgende gevallen:

  • Als je veel sport / zweet
  • Als je zwanger bent / borstvoeding geeft
  • Bij bepaald medicijngebruik
  • Als je veel zout eet

 

4 Praktische tips om meer water te drinken

  • Spice up your water!

Je kan niet alleen variëren met eten, maar ook met water. Manieren om je water net even wat bijzonderder te maken zijn bijvoorbeeld een schijfje citroen of ander fruit erin doen. Je hebt van die speciale infuser flessen hiervoor, maar deze zijn zeker geen vereiste. Thee en koffie zonder suiker, tellen ook als water / vocht en bevatten geen calorieën. Maak in de winter een lekkere verse muntthee bijvoorbeeld.

  • Probeer verschillende soorten water

Als je water niet zo lekker vind, probeer dan de verschillende soorten water uit de supermarkt. Het ene water is het andere niet en misschien kom je er wel eentje tegen die je wel lekker vind smaken. Wat ik zelf vaak lekker vind is mineraalwater met koolzuur (spa rood). Dit smaakt voor mij heel anders dan gewoon kraanwater.

  • Download een water app

Tegenwoordig kan je zoveel met je telefoon, waaronder ook het bijhouden van je waterinname door de dag heen. Heb je moeite met herinneren om te drinken? Laat deze app (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.northpark.drinkwater&hl=nl&gl=US) het werk voor je doen. Je krijgt namelijk een melding als het tijd is om water te drinken. Daarnaast kan je je drinkpatroon gedurende de maand bijhouden.

  • Maak er een slanke gewoonte van

Wanneer water drinken een gewoonte wordt, merk je dat het veel minder moeite kost. Begin met het doel: meer water drinken. Hoe wil je dat bereiken? Bijvoorbeeld door altijd een flesje water mee te nemen als je naar buiten gaat. Doe dit voor een langere tijd en maak van dit doel een gewoonte. Je zult merken dat je dan vanzelf meer water gaat drinken.

 

Heb jij nog een tip om meer water te drinken? Laat het ons weten in de reacties hieronder!

Over de schrijver
Mayke
Door

Mayke

op 15 March 2021

Ik poets 's morgens onder de douche mijn tanden en drink daarna gelijk een beker van ca 250 ml leeg onder de douche. Heb ik die alvast binnen.

Reactie plaatsen