arrow_drop_up arrow_drop_down

7 bewijzen dat jij een volwassen eet-relatie hebt

Heb jij een volwassen relatie met eten?

Heel veel mensen vinden het moeilijk om hun eigen keuzes te maken als het op eten aankomt. Er is geen vader of moeder meer die je vertelt wat je wel en niet mag eten. Je bepaalt zelf wat je koopt, welke gerechten je kookt en hoe vaak je snoept. Die vrijheid is best lastig.

Een dieet is dan lekker overzichtelijk. Het is ten minste duidelijk waar je je aan moet houden.

Het probleem is dat jezelf een dieet opleggen heel wat anders is dan ergens zelf voor kiezen. Je verbiedt jezelf allerlei dingen (die je eigenlijk wel wilt) en je blijft praten in termen als ‘moeten’ en ‘streng zijn’. Je kiest voor een tijdelijke oplossing, om vervolgens terug te vallen in oude patronen.

Wil je blijvend je gedrag veranderen? Dan is de kans op slagen groter als de verandering uit jezelf komt. Als jij bepaalt wat goed voor je is, je gewoontes verandert en je eigen keuzes maakt. Wat je eet, is zo volledig je eigen verantwoordelijkheid. Jij bent volwassen en kiest zelf!

De volgende 7 tekenen van een volwassen eet-relatie geven je een indruk waar je staat en waar je nog aan kunt werken. Ook jij kan die gezonde relatie met eten ontwikkelen!

Voel je trots over je relatie met eten en over je gewicht. Zo word jij de aantrekkelijkste versie van jezelf!

1.       Je neemt verantwoordelijkheid

Verantwoordelijkheid nemen is wat mij betreft het belangrijkste kenmerk van een volwassen eet-relatie. Het betekent dat je verantwoordelijkheid neemt voor je eigen leven. Een dieetgoeroe weet immers niet hoe jouw leven eruitziet en wat voor jou werkt. Dat leer je alleen door afvallen zonder dieet, zelf te experimenteren en daarvan te leren. Met vallen en opstaan.

Zelf die verantwoordelijkheid nemen geeft echt een heel krachtig en zelfbewust gevoel. Je bent niet langer afhankelijk van een ander of van de situatie: de kracht om te veranderen zit in jou. Alleen jij bent verantwoordelijk voor wat je in je mond stopt. Vraag jezelf dus altijd af: wat kan ik doen? Waar ligt mijn invloed? Dan ben je op de goede weg.

Wat er ook speelt: je bent niet machteloos, je kunt áltijd wat doen.

2.       Je vindt kiezen geen probleem

Als je alles eet wat in onze overvloedige maatschappij voorbijkomt, word je te zwaar. Als je dat niet wilt heb je dus te kiezen. You can’t have your cake and eat it too.

Een volwassen eet-relatie betekent keuzes maken. Dat betekent niet dat je niets lekkers meer kunt eten, maar alleen niet alles nu. Kies je vanmiddag voor dat stuk chocolade? Dan neem je vanavond geen wijntje. Dit soort afwegingen vind jij helemaal niet erg – je komt niets tekort.

In een relaxte en volwassen eetrelatie heb je de vrijheid om zelf te bepalen wanneer je voor je lange termijn verlangen (bijvoorbeeld: deze zomer in bikini) kiest en wanneer voor je korte termijn behoeftes (zoals: ik heb nú zin in een patatje). Allebei is prima, als je maar zelf(bewust) die keuze maakt.

3.       Je staat op na een tegenslag

Een gevleugelde uitspraak binnen Skinnyminds is de volgende: succesvolle mensen hebben één ding gemeen: ze blijven niet bij de pakken neerzitten, maar staan op na een tegenslag. Dat kan je vertalen naar alles op het gebied van gedragsverandering.

Een volwassen eet-relatie betekent dat je een alles-of-niets houding ten opzichte van eten laat varen. Je kijkt niet langer naar incidenten, maar naar patronen. Dat geldt ook voor afvallen. Iedere keer dat je te veel eet, kan je het relativeren en die volwassen rol weer oppakken. Is alles echt verpest door één dag te veel eten?

Je word niet dik van een keer te veel eten net zoals je niet slank wordt van een salade.

Door te relativeren, leer je ook zakelijker kijken naar eten en daar ligt de sleutel. Je voelt je niet langer schuldig of ellendig als je een keer te veel hebt gegeten, maar je pakt de volgende dag gewoon je ritme weer op.

4.       Je herkent je eigen smoesjes

We hebben allemaal een peuter stemmetje in ons hoofd die liever geen moeite wil doen. Die alles makkelijk wil, gericht op de korte termijn.

Die peuter heeft een gave: die kan fantastische verhalen vertellen om je om de tuin te leiden. Waardoor de kans dat je ernaast luistert heel groot is. Doe je dat heel vaak, dan is uiteindelijke resultaat echter het tegenovergestelde van wat je wilt. Omdat je, als je altijd gemak kiest, iemand wordt die je niet wilt zijn. Je kiest niet voor jezelf: je neemt geen verantwoordelijkheid voor de doelen in je leven.

Als je een volwassen eet-relatie hebt, ben je je bewust van je eigen smoesjes en valkuilen. Voordat je iets doet, vraag je jezelf af: als ik meega, met deze gedachtegang, tot welk gedrag leidt dat dan? Je bent in staat om in verschillende situaties je langetermijndoel voor ogen te houden en daarvoor te kiezen.

5.       Je durft nee te zeggen en je grenzen aan te geven

Nee zeggen is een vaardigheid. Dat betekent nee zeggen tegen een project, afspraak of een vriendin als je te druk bent, maar ook nee zeggen tegen eten.

Bij een volwassen eet-relatie hoort ook dat je niet langer iedereen tevreden wilt stellen ten koste van jezelf. Dat kan ook helemaal niet. En vaker wel dan niet, is het vooral een scenario dat zich afspeelt in je hoofd. Een ander vindt je nog steeds gezellig zonder een wijntje en de gastvrouw is na een minuut alweer vergeten dat je geen stukje taart wilde. Nee kunnen zeggen en je grenzen aangeven hoort zo bij een volwassen eet-relatie.

(Zie ook ons blog over nee zeggen voor meer tips als je hier moeite mee hebt.)

Want nee zeggen tegen het één betekent ‘ja’ zeggen tegen je doelen en waarden.

6.       Je staat voor je doelen

Als veel mensen een poging doen om af te vallen en gezonder te eten, durven ze daar niet goed voor uit te komen. Ze vertellen andere mensen niet dat ze willen afvallen, willen bijvoorbeeld niet dat hun omgeving weet dat ze bezig zijn met hun gewicht. Daaronder zit vaak angst: de angst dat het deze keer weer niet gaat lukken, de angst om te falen en angst voor vervelende opmerkingen (‘Jij was toch op dieet?!’).

Uit veel onderzoeken over gedragsverandering blijkt, dat de kans dat je daadwerkelijk je gedrag verandert veel groter is als je staat voor je poging. Als je trots bent op het feit dat je probeert wat minder en gezonder te eten. En vooral als je aan anderen vertelt dat je bezig bent. Want op het moment dat je trots bent op je poging en je doel serieus neemt, wordt het onderdeel van je identiteit. Jij wilt gezonder worden en die volwassen eet-relatie ontwikkelen. Door het te delen van anderen neem je je doelen – en jezelf – serieus.

7.       Je plant en pakt regie op je eetgedrag

Heb jij regie op je eetgedrag, dan laat je geen dingen aan het toeval over. Je weet wat voor jou moeilijke situaties zijn en maakt daar een plan voor. Je bedenkt hoe je wilt omgaan met eten als je een etentje / borrel / verjaardag / vakantie / bijzondere gelegenheid hebt en laat deze situaties niet je gedrag bepalen. Want: een situatie bepaalt nooit 100% je gedrag.

Het feit dat je een weekendje weg bent, bepaalt niet wat je eet; of dat een vriendin superlekker gekookt heeft, bepaalt niet hoeveel jij ervan eet. Als je je bewust bent van je eigen smoesjes en overtuigingen, heb je altijd een keuze: dan kies jij je eigen eetgedrag. Jij hebt de regie!

Dag overeten. Kom maar op met die strakke spijkerbroek en dat bikinilijf!

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat onder dit blog. Met welke punten ga jij aan de slag? Of praat gezellig mee in onze community en krijg toegang tot nog meer praktische tips om blijvend mee af te vallen. Jij mag hier 2 weken gebruik van maken als je je aanmeld voor onze gratis online workshop. Dat is een fantastische investering in je gezondheid en relatie met eten. Leuk om elkaar daar te ontmoeten!

Over de schrijver
Sinds 2017 werk ik als gedragspsycholoog bij Skinnyminds en schrijf ik blogs over eetgedrag en gedragsverandering.
Reactie plaatsen

Vind meer artikelen over afvallen

1000+ blogs over afvallen in ons archief!