arrow_drop_up arrow_drop_down
De waarheid over voedingshypes: voedingswaarde van Avocado

De waarheid over voedingshypes: voedingswaarde van Avocado

Het regent voedingsclaims en hippe producten, zoals de avocado, waar we moeiteloos slank van zouden worden. Van het spoelen van je mond met sesam-kokos olie tot het eten van avocado, quinoa en zeewier. Er worden hele pleidooien gehouden over producten waarvan we langer zouden leven of die juist schadelijk zouden zijn voor onze gezondheid. Wat is er eigenlijk waar over al deze hippe producten? Wij leggen de voedingshypes voor je onder een wetenschappelijke loep. Deze keer: de voedingswaarde van avocado.

Hype

Opeens werd het een hit, de avocado. Door de salade, op brood, of in de beroemde dip guacamole. Cijfers van het CBS laten zien dat de Nederlandse consumptie van avocado's sinds 2008 is verviervoudigd (!). In Amsterdam is onlangs zelfs een heus avocado-restaurant geopend, waar avocado de basis is van ieder gerecht (ja, dit is echt waar. Tot avocado-ijs aan toe).

Is de avocado gezond?

De groene vrucht heeft een supergezond imago. Wat veel mensen niet weten, is dat avocadoproducenten hard aan dit imago hebben gewerkt. Tijdens het vermarkten van het product liepen ze namelijk tegen een probleem aan: avocado's bevatten veel vet. Ongeveer 29,74 gram per avocado (19,6 gram onverzadigd, 7,8 gram verzadigd). Dat betekent dat het eten van een avocado maakt dat je al bijna de helft van de aanbevolen dageljkse hoeveelheid vet (70 gram) binnen krijgt. Nu wordt er voornamelijk geclaimd dat de onverzadigde vetten in avocado supergezond zouden zijn, en deze vetten het cholesterolgehalte van het bloed zouden verlagen. Echter, om je cholesterol te verlagen zou je 10 avocado's per dag moeten eten. En met een voedingswaarde van 322 kcal per avocado leveren 10 avocado's meer (veel meer) calorieën op dan de gemiddelde Nederlander op een dag kan verbranden. Avocado's bevatten wel vitaminen (C,E,K) en mineralen die erg gezond zijn. Maar dit maakt de avocado geen superfood. Deze voedingstoffen vind je in deze hoeveelheid ook in andere soorten fruit en groente.

Onderzoek

Het verlagen van cholesterol is niet de enige aanname die heerst rondom de gezondheidswaarde van avocado's. Zo zouden avocado's kanker en hart- en vaatziekten voorkomen en helpen tegen kniepijn en artrose. Daarnaast zou de avocado helpen tegen netvliesveroudering. Voor al deze stellingen is bewijs gevonden in de vorm van onderzoek. Daarbij zijn er wel twee dingen belangrijk om in je achterhoofd te houden. 1.De onderzoeken worden veelal geïnitieerd door avocadoproducenten om gezonde claims te kunnen doen. 2.De effecten zijn waar, maar vaak erg klein. Zo zou je 28 avocado's moeten eten voor een positief effect op het netvlies-systeem. En bereik je dit effect ook met één portie boerenkool. Grote marketing-oneliners als “avocado voorkomt kanker” en “avocado is goed voor je ogen” mag je dus best kritisch benaderen.

Bottomline

De avocado bevat goede vitaminen en mineralen, maar is ook erg calorierijk en bevat veel vet. Onze tip: geniet van deze lekkere vrucht, maar let op de hoeveelheid en de frequentie. Halveer bijvoorbeeld je portie en blijf ook kiezen voor andere vruchten.

Bronnen: CBS, Voedingscentrum, FatSecret, Em. Hoogleraar Voedingsleer, Martijn B. Katan)

5x avocado recepten

Houd jij ook zo van avocado? Door de salade, op brood, of in de beroemde dip guacamole. Download dan ons gratis e-book met lekkere avocado recepten.

Over de schrijver
Vera heeft communicatie gestudeerd, is gek op tiramisu en sport drie keer per week. Ze ontdekte Het Geheim en schrijft over alles wat je tegenkomt op weg naar een slanke mindset.
Reactie plaatsen