De waarheid over voedingshypes: voedingswaarde van Avocado
02 februari 2020 

De waarheid over voedingshypes: voedingswaarde van Avocado

Het regent voedingsclaims en hippe producten, zoals de avocado, waar we moeiteloos slank van zouden worden. Van het spoelen van je mond met sesam-kokos olie tot het eten van avocado, quinoa en zeewier. Er worden hele pleidooien gehouden over producten waarvan we langer zouden leven of die juist schadelijk zouden zijn voor onze gezondheid. Wat is er eigenlijk waar over al deze hippe producten? Wij leggen de voedingshypes voor je onder een wetenschappelijke loep. Deze keer: de voedingswaarde van avocado.

Hype

Opeens werd het een hit, de avocado. Door de salade, op brood, of in de beroemde dip guacamole. Cijfers van het CBS laten zien dat de Nederlandse consumptie van avocado’s sinds 2008 is verviervoudigd (!). In Amsterdam is onlangs zelfs een heus avocado-restaurant geopend, waar avocado de basis is van ieder gerecht (ja, dit is echt waar. Tot avocado-ijs aan toe).

De groene vrucht heeft een supergezond imago. Wat veel mensen niet weten, is dat avocadoproducenten hard aan dit imago hebben gewerkt. Tijdens het vermarkten van het product liepen ze namelijk tegen een probleem aan: avocado’s bevatten veel vet. Ongeveer 29,74 gram per avocado (19,6 gram onverzadigd, 7,8 gram verzadigd). Dat betekent dat het eten van een avocado maakt dat je al bijna de helft van de aanbevolen dageljkse hoeveelheid vet (70 gram) binnen krijgt. Nu wordt er voornamelijk geclaimd dat de onverzadigde vetten in avocado supergezond zouden zijn, en deze vetten het cholesterolgehalte van het bloed zouden verlagen. Echter, om je cholesterol te verlagen zou je 10 avocado’s per dag moeten eten. En met een voedingswaarde van 322 kcal per avocado leveren 10 avocado’s meer (veel meer) calorieën op dan de gemiddelde Nederlander op een dag kan verbranden. Avocado’s bevatten wel vitaminen (C,E,K) en mineralen die erg gezond zijn. Maar dit maakt de avocado geen superfood. Deze voedingstoffen vind je in deze hoeveelheid ook in andere soorten fruit en groente.

Het verlagen van cholesterol is niet de enige aanname die heerst rondom de gezondheidswaarde van avocado’s. Zo zouden avocado’s kanker en hart- en vaatziekten voorkomen en helpen tegen kniepijn en artrose. Daarnaast zou de avocado helpen tegen netvliesveroudering. Voor al deze stellingen is bewijs gevonden in de vorm van onderzoek. Daarbij zijn er wel twee dingen belangrijk om in je achterhoofd te houden.

  1. De onderzoeken worden veelal geïnitieerd door avocadoproducenten om gezonde claims te kunnen doen.
  2. De effecten zijn waar, maar vaak erg klein. Zo zou je 28 avocado’s moeten eten voor een positief effect op het netvlies-systeem. En bereik je dit effect ook met één portie boerenkool. Grote marketing-oneliners als “avocado voorkomt kanker” en “avocado is goed voor je ogen” mag je dus best kritisch benaderen.

De avocado bevat goede vitaminen en mineralen, maar is ook erg calorierijk en bevat veel vet. Onze tip: geniet van deze lekkere vrucht, maar let op de hoeveelheid en de frequentie. Halveer bijvoorbeeld je portie en blijf ook kiezen voor andere vruchten om gezond af te vallen.

Bronnen: CBS, Voedingscentrum, FatSecret, Martijn B. Katan

Houd jij ook zo van avocado? Door de salade, op brood, of in de beroemde dip guacamole.
Download dan ons gratis e-book met lekkere avocado recepten.



E-book: Afvallen zonder dieet
Download ons nieuwe gratis e-book over afvallen zonder dieet. Met tips en recepten, geheel volgens onze methode.  Eet niet meer al het lekkers, maar alleen het allerlekkerst. Pak weer regie op je eten. In dit boek ontdek je hóe je dat doet.


Over de schrijver
Vanaf mijn vijftiende was ik volslank en altijd bezig met afvallen (of aankomen). Ik heb alles geprobeerd: noem een dieet en ik ken het. De ene keer was ik succesvoller dan de andere, maar nooit had ik blijvend resultaat. Ik dacht dat ik pech had; ik kwam van de wind al aan, en slanke mensen geluk. Tot m'n 33-ste ben ik zo doorgegaan. Toen kwam ik erachter dat pech en geluk niet zoveel met mijn gewicht te maken heeft. Ik kopieerde het eetgedrag van slanke mensen en werd zelf slank. Zonder dieet, met chocola en wijn! En dat niet alleen: ik bleef slank en dat ben ik nog altijd. Ik heb me verder gespecialiseerd in de psychologie achter eten en in coaching op (eet)gedrag. In de afgelopen jaren heb ik 8 boeken geschreven (300.000 verkocht) over afvallen zonder dieet, oftewel: afvallen door gedragsverandering. In 2017 ben ik Skinnyminds begonnen. We hebben de kennis uit mijn boeken vertaalt in een training gedragsverandering. Gecombineerd met online groepen en een persoonlijk coachtraject, is dat het Skinnyminds coachplan. Vanaf 2019 leiden we coaches op in onze eigen coachopleiding, geaccrediteerd op HBO-niveau. In 2020 zijn we gestart met de Skinnyminds community. Mijn dagelijkse ervaringen deel ik hier onder Mieke's ervaringen
Reactie plaatsen