arrow_drop_up arrow_drop_down

16 tips voor thuis sporten - apps, video's en oefeningen!

Wil je thuis sporten met een programma of app, bijvoorbeeld om je te ondersteunen bij het afvallen, maar weet je niet goed waar te beginnen? Nu alle sportscholen gesloten zijn en andere sportactiviteiten afgelast, is het extra fijn om toch nog vanuit huis te kunnen bewegen. Je ziet ook dat veel bedrijven in deze periode hun apps en programma’s gratis of met korting aanbieden. Echt top!

Er zijn talloze opties: van youtube video’s, tot sportieve apps, tot sportscholen die online trainingen aanbieden. Word (of blijf) fit en slank met deze 16 tips voor thuis sporten:

1. Yoga vanuit huis

Aan gratis yoga lessen geen gebrek. Het is een activiteit die je gemakkelijk thuis kunt doen, maar het is wel zo prettig om een matje te hebben. Dit zijn een aantal goede opties voor als je thuis aan yoga wil doen:

  • Gratis yogalessen op De Nieuwe Yogaschool Online.
    Daarnaast delen ze deze periode dingen op Facebook Live, zoals o.a. een live Silent Sitting & Sharing.
  • Yoga met Milou heeft op Youtube gratis lessen die je kunt volgen
  • Yoga with Adriene is een bekende Youtuber die yoga lessen geeft
  • @thewhitedoorstudio gaat online yoga lessen aanbieden op hun Instagram kanaal
  • @EqualYoga geeft dagelijks om 10:00 en 17:00 yoga lessen op Facebook of Instagram
  • Down Dog yoga is een app voor Android en iOs

2. Gratis apps voor thuis sporten

  • 7 Minute app voor korte trainingen van 7 minuten
    iOS | Android
  • Apps van Down Dog: Down Dog, Yoga for Beginners, HIIT, Barre, and 7 Minute Workout (gratis tot 1 april).
    iOS | Android
  • Nike Training Club met work-outs aangepast op jouw doel
    iOS | Android
  • VirtuaGym Fitness met meer dan 500 oefeningen en 100 work-outs voor thuis
    iOS | Android
  • Sworkit heeft 6-weekse programma’s om slank, sterk of gezond te worden
    Je kiest uit cardio, yoga, krachttraining of stretching!
    iOS | Android

Bekijk ook onze pagina over de 4 beste fitness apps voor afvallen.

3. Oefeningen voor thuis

Er zijn tientallen oefeningen die je eenvoudig thuis kunt doen, zonder dat je er materialen voor nodig hebt. Mocht je ingeschreven staan bij een sportschool, dan bieden ze vaak virtuele lessen aan, maar ook online zijn er genoeg andere (gratis) mogelijkheden. Ik heb er een aantal op een rijtje gezet:

4. Circuitjes van Eline

In onderstaande video’s doet Eline een aantal oefeningen voor die je ook gewoon thuis kunt doen. Daag jezelf uit en doe de 2 circuitjes achter elkaar en herhaal dit setje. Gun jezelf een minuut rust tussen de circuitjes in. Sport je nooit tot zelden? Begin dat met circuit 1 en herhaal dat 2 rondjes. Heb je het idee dat het te licht voor je is? Maak het dan uitdagender voor jezelf door gewichten te gebruiken. Heb je dit niet in huis, dan kun je de gewichten vervangen door bijvoorbeeld gevulde flessen. (Let op: de oefeningen zijn buiten opgenomen maar je kan ze gewoon binnen doen!).

Circuit 1:
Je doet 20 jumping jacks, 20 step ups, 10 chair dips en 15 sit ups!

Circuit 2:
Je doet 20 Mountain climbers, 8 squats, 16 walking lunges (8 per been) en 15 leg raises!

4. Wandelen en hardlopen

Nu het nog kan, is het natuurlijk heel lekker om naar buiten te gaan en aan je conditie te werken. Zeker omdat je al meer binnen blijft. Wandelen en hardlopen in de buitenlucht, zeker met daglicht is gezond voor je lichaam en geest. Met e-routes (voorheen ImagineRUN) vind je heel eenvoudig een leuke route met de afstand die je zelf kiest. Vanaf jouw locatie krijg je 1-3 routes, waar je ook bent.

Bekijk het blog over hardloop apps voor meer leuke tips.

Beweeg, ontspan en blijf vitaal

Juist nu is het extra belangrijk om te blijven bewegen en goed voor jezelf zorgen. En wie weet heb je over een aantal weken een nieuwe, gezonde gewoonte ontwikkeld, dat zou toch top zijn? Ik hoop dat je iets hebt aan deze tips voor thuis sporten. Heb jij nog andere waardevolle tips voor thuis sporten, vergeet dan niet om een reactie achter te laten onder dit blog!

Groetjes,

Leanne

Over de schrijver
Sinds 2017 ben ik psycholoog bij Skinnyminds en schrijf ik blogs over gedragsverandering en afvallen. Ik ben gespecialiseerd in eetgedrag, gedragspsychologie en content marketing; een hele toffe combinatie! In mijn blogs gebruik ik psychologische inzichten en persoonlijke ervaringen, waarmee ik anderen wil inspireren om ook regie te pakken op hun (eet)gedrag.
Reactie plaatsen

Vind meer artikelen over afvallen

1000+ blogs over afvallen in ons archief!