arrow_drop_up arrow_drop_down

Bang dat je te veel gaat eten met kerst? Voorkom overeten met deze tips

Ben je bang dat je te veel gaat eten met kerst? Vind je het moeilijk om je te beheersen, eet je eigenlijk elk jaar te veel? En ga je vervolgens helemáál los? Met kerst lijkt er geen middenweg: het is vaak alles, of niets.

Dit alles-of-niets denken komt met de feestdagen heel vaak voor. Het idee is dat je toch al aan het ‘zondigen’ bent, dus dat het allemaal niet meer uitmaakt. Vervolgens eet je alles wat je lekker vindt, tot buikpijn aan toe. En misschien trek je de lijn nog verder door: de hele week is nu toch al verpest… maandag begin je wel weer met opletten. Daarmee geef je jezelf toestemming om de rest van de week ook alles te eten wat los en vast zit.

Maar… waarom?

Eigenlijk is dat hele losgaan en alles-of-niets een vreemd fenomeen. Stel je voor dat je een nieuwe jurk aan hebt en dat hier een vlek op komt. Wat doe je? Je stopt hem waarschijnlijk in de wasmachine. Verder niets. Maar als je het vergelijkt met eten, zeg je als het ware: nu er toch al een vlek op mijn jurk zit, kan ik er ook weltwintig vlekken bij maken en m’n hele jurk verpesten!

Bovendien zorgt overeten er uiteindelijk níet voor dat je meer geniet van het kerstdiner. Integendeel. Als je helemaal losgaat en overeet, voel je je daarna overvol en onprettig. Hetzelfde geldt voor de feestdagen daarop. Dat is waarschijnlijk niet wat je wilt. Lekker eten zonder overeten, dat is het doel!

Hoe zit jij straks aan het kerstdiner?

Voorkom dat je helemaal losgaat bij het kerstdiner en denk aan het voorbeeld van de jurk. Dan voel je je echt veel beter. Verder kunnen de vier acties op de volgende pagina je helpen:

  • Kies bewust
    Een reden waarom we met kerst vaak veel eten is omdat er zoveel is om uit te kiezen. Neem daarom alleen wat je écht lekker vindt en niet omdat het toevallig voor je staat. Is hetgeen 8, 9 of 10 waard? Dan neem je het niet.
  • Eet langzaam en geniet
    Als je langzamer eet, heb je minder tijd om te veel te eten en geniet je meer van wat je proeft. Pauzeer ook af en toe bewust met eten om gezellig met de mensen om je heen te praten. Dat verlegt je focus.
  • Luister naar je lichaam
    Denk aan dat overvolle gevoel als je teveel hebt gegeten: dat wil je niet! Met dat in je achterhoofd heb je eerder genoeg gehad. Luister naar je lichaam, je voelt vaak wel wanneer je vol zit. Ga dan niet toch nog voor een toetje.
  • Bekijk jezelf van een afstandje
    ‘Kan mij het schelen’. Zit je in een alles of niets bui? Kijk eens van een afstandje naar jezelf. Wat ben je in vredesnaam aan het doen? Zo zie je eerder de belachelijkheid van je gedachten.

Toch te veel gegeten? Niet getreurd.

Heb je met kerst toch te veel gegeten? Maak het niet groter dan het is, relativeer. Het is maar één keer per jaar. Geen reden om je hele week erdoor te laten verpesten. Want je komt geen kilo’s aan met kerst, echt niet. Dat blijkt wel uit ons blog over kerstkilo‘s.  Geniet van wat je hebt gegeten en pak de volgende dag je normale eetpatroon weer op!

Over de schrijver
Sinds 2017 ben ik psycholoog bij Skinnyminds en schrijf ik blogs over gedragsverandering en afvallen. Ik ben gespecialiseerd in eetgedrag, gedragspsychologie en content marketing; een hele toffe combinatie! In mijn blogs gebruik ik psychologische inzichten en persoonlijke ervaringen, waarmee ik anderen wil inspireren om ook regie te pakken op hun (eet)gedrag.
Reactie plaatsen

Vind meer artikelen over afvallen

1000+ blogs over afvallen in ons archief!