Dit is het slanke-mindset model: heb jij een slanke mindset?
28 juni 2021 

Dit is het slanke-mindset model: heb jij een slanke mindset?

Steeds weer de grenzen van matig eten oprekken

Ben jij ook géén fitgirl, gezondheidsfreak, topsporter of sportverslaafde? Dan houd je net als ik, wellicht ook van een wijntje, een hapje en gezelligheid. Dan heb je af en toe geen zin om te sporten en dan herken je waarschijnlijk ook dat je, ondanks je goede wil, de grenzen van ‘matig eten’ steeds weer een beetje oprekt.

Je spreekt bijvoorbeeld af: op vrijdag nemen we lekker wat chips en chocola bij de spelletjes of tv. Maar voor je het beseft doe je dat ook op zaterdag en op zondag en….
Of:
Je kunt ‘opeens’ niet goed van de lekkere dingen in huis afblijven, terwijl dat een tijd heel goed ging. Je neemt te vaak toch nog één snoepje, en een half koekje kan ook nog wel. Vaak speelt dit in periodes met onrust of stress, periodes waarin je wat minder lekker in je vel zit. Je hebt dan bovendien vaak geen zin om te sporten, je bent ook wel moe.

Vaardigheid jezelf te herpakken zonder frustratie en machteloosheid

In the end komt afvallen en op gewicht blijven dan neer op de vaardigheid jezelf op tijd te herpakken. Resetten en regie pakken, zodat je op een gewicht komt en blijft waar jij je prettig bij voelt. En dan wel echt; half doen helpt niet.

Maar om dat steeds te doen en daarvoor de motivatie en daadkracht in jezelf te vinden, zijn een aantal dingen heel belangrijk. Je wilt tenslotte niet gefrustreerd raken of moedeloos of je vertrouwen in jezelf of je aanpak verliezen. Want met zo’n negatieve kijk, raak je alleen maar verder van huis en kom je aan.

Essentieel voor regie pakken op je eetgedrag

Nee, om vanuit keuze, regie te kunnen pakken als dat nodig is, is het essentieel dat:

  • Je het proces om voor jezelf en je gewicht te kiezen ook best leuk vindt (van moeten naar willen)
  • Je gelooft in je aanpak (niet steeds switchen tussen ‘magische’ hypes en diëten)
  • Je vertrouwt in je kunnen (iedereen kan slank zijn met de juiste inspanning)
  • Je erkent het belang van je gewicht en je doelen en waarden op dit gebied (niet wegwuiven, maar ervoor staan).

Bovendien is het essentieel dat je een goede aanpak kiest. Een slimme aanpak, die effectief en houdbaar is: een levensstijl voor altijd.

Oftewel: een slanke mindset hebben is essentieel voor blijvend afvallen

En precies dat betekent: een slanke mindset hebben. Een mindset met zowel korte als lange termijn voordelen.
Op korte termijn geniet je zonder schuldgevoel van gezond én lekker eten (ja ook chocola en wijn). Op lange termijn ben je tevreden met je gewicht en houd je dat in balans.

Een slanke mindset maakt dat regie pakken blijvend is in je leven.
Je laat het nooit meer helemaal lopen, want je weet dat je het kan en vooral:
je weet dat je het waard bent!

Het slanke mindset model

De meest voorkomende mindsets waar je mee te maken kunt krijgen als je bezig bent met afvallen en gewicht vind je in het Slanke mindset model. Kijk maar eens waar jij meestal staat in het model.

slanke mindset model

Ik zeg weleens: de Skinnyminds methode is gericht op levensgenieters met zelfinzicht. Dat zelfinzicht, de bewustwording van hoe jij nu denkt én doet, dat is de eerste fase van de nieuwe cursus: Afvallen met een slanke mindset. Je stopt met denken en doen als iemand die te zwaar is of iemand die aan de lijn is. Je start met denken en doen als een slank persoon!

Hieronder lees je er meer over:

Nieuwe cursus: Afvallen met een slanke mindset

Je gaat in de cursus bewust aan de slag met het veranderen van je mindset a.h.v. de volgende stappen:

  • Slank zijn kun je leren met een growth mindset (géén fixed mindset)
  • Focussen op je inspanningsdoelen (i.p.v. resultaat); je gaat doen en experimenteren
  • Positiever denken en jezelf op nr 1 zetten
  • Beter omgaan met tegenslagen en fouten durven maken!
  • Successen vieren en je nieuwe mindset verhaal schrijven.

mindset-cursus

Doe jij mee?

Klik hier voor het aanbod.

Op naar die slanke mindset en die leuke, slanke zomer!

Mieke

Ps. De nieuwe cursus bevat 18 filmpjes en heel veel nieuwe theorie: Jij vindt afvallen straks gewoon leuk!

Over de schrijver
Vanaf mijn vijftiende was ik volslank en altijd bezig met afvallen (of aankomen). Ik heb alles geprobeerd: noem een dieet en ik ken het. De ene keer was ik succesvoller dan de andere, maar nooit had ik blijvend resultaat. Ik dacht dat ik pech had; ik kwam van de wind al aan, en slanke mensen geluk. Tot m'n 33-ste ben ik zo doorgegaan. Toen kwam ik erachter dat pech en geluk niet zoveel met mijn gewicht te maken heeft. Ik kopieerde het eetgedrag van slanke mensen en werd zelf slank. Zonder dieet, met chocola en wijn! En dat niet alleen: ik bleef slank en dat ben ik nog altijd. Ik heb me verder gespecialiseerd in de psychologie achter eten en in coaching op (eet)gedrag. In de afgelopen jaren heb ik 8 boeken geschreven (300.000 verkocht) over afvallen zonder dieet, oftewel: afvallen door gedragsverandering. In 2017 ben ik Skinnyminds begonnen. We hebben de kennis uit mijn boeken vertaalt in een training gedragsverandering. Gecombineerd met online groepen en een persoonlijk coachtraject, is dat het Skinnyminds coachplan. Vanaf 2019 leiden we coaches op in onze eigen coachopleiding, geaccrediteerd op HBO-niveau. In 2020 zijn we gestart met de Skinnyminds community. Mijn dagelijkse ervaringen deel ik hier onder Mieke's ervaringen
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down