arrow_drop_up arrow_drop_down

Slank kiezen uit gewoonte

Wat je nodig hebt om slank te worden én

te blijven zijn: nieuwe slanke gewoontes!
Ontdek hoe je die ontwikkelt, zodat je 

afvalt zonder strijd of moeite

Nog één klein hapje... 

"Ik eet helemaal niet zo veel......." ik hoor het mezelf nog zeggen. Ik vond echt dat ik niet zoveel at. Ik kwam van de wind al aan, net als de rest van mijn familie, ik had gewoon pech.
En slanke mensen? Die hebben geluk. Die kunnen eten wat ze willen en komen niet aan. Zo dacht ik er vroeger over.
Totdat ik eens echt ging kijken naar het eetgedrag van slanke mensen. Ik kwam erachter dat pech en geluk niet zoveel met mijn gewicht te maken heeft.

Ik had in de loop der jaren een hoop 'dikke' gewoontes ontwikkeld die ik eigenlijk nooit meetelde in mijn eetgedrag. Ik at inderdaad niet zoveel tijdens de drie maaltijden.... maar ik was wel een 'grazer'.

Een snoepje hier, een hapje daar, wat proeven in de supermarkt, een klein koekje bij de koffie: ik zei nooit nee tegen kleine dingen. Het mes met chocopasta aflikken ...., zelfs de korstjes van het bordje van mijn kinderen stopte ik nog in m'n mond omdat ik het zonde vond om weg te gooien.

Stuk voor stuk kleine hapjes, maar opgeteld vormden al deze gewoonten bij elkaar heel wat kcal. Ik at dus wél degelijk te veel, vaak zonder dat ik het doorhad. 

Nog een voorbeeld:

Sporten op vaste tijden

Als kind zat ik op een teamsport: ik sportte op vaste dagen en tijden, daar was geen discussie over. Toen ik begon met afvallen (in 2005) begon ik, na jaren van laksigheid, ook weer met sporten: hardlopen. 

Rennen doe ik nu, 15 jaar later, nog steeds. Nu weer regelmatig. Ik heb ook tijden gehad dat ik liever op de bank bleef hangen. Eén ding is me in al die jaren heel duidelijk geworden: als ik vaste tijden en dagen heb bepaald, ga ik prima lopen. Zodra ik echter begin te rommelen met mijn vaste planning, gaat alles schuiven. Dan is het veel makkelijker om toch in bed te blijven liggen en om lekker niet te gaan als het regent...

null

Waarom slanke gewoonten essentieel zijn

Ik heb er de kracht niet voor...

Je bent de som van je gewoonten, of in dit verband: je weegt de som van je eet- en beweeggewoonten..... Maar als mensen beginnen met afvallen, pakken ze daarbij zelden hun dagelijkse gewoonten aan. Ze kiezen meestal voor een rigoreuze aanpak: een streng dieet, heel veel sporten, super gezond en/of weinig eten, 'altijd' vroeg slapen, etc. etc. Ze veranderen veel dingen tegelijk in de hoop de overtollige kilo’s kwijt te raken. Het liefst zo snel mogelijk.

Het probleem daarmee is: je houdt dat niet vol. Je vormt geen nieuwe automatismen, zet geen blijvende, kleine stapjes. Er is alleen sprake van een tijdelijke oplossing die veel vraagt van je motivatie en wilskracht.

Dát is de reden dat afvallen heel vaak mislukt: de meeste mensen pakken het helemaal verkeerd aan. Elke dag op je wilskracht en motivatie vertrouwen kost veel energie. Je baalt van het streng moeten zijn. Diëten voelt als een opoffering en als afzien. Meestal heb je er vanaf het begin al weinig vertrouwen in. En terecht: niemand houdt een leven lang afzien vol!

En dus geef je uiteindelijk op.


Weer mislukt...

En mislukking gaat altijd gepaard met negatieve gedachten: "Zie: ik kan niet afvallen, ik heb geen wilskracht, te weinig zelfdiscipline als het gaat om lekker eten". Etc. Na een mislukking praat je jezelf nog verder de put in waardoor het veel moeilijker wordt om de regie weer terug te pakken en om opnieuw je schouders eronder te zetten richting die gezonde en slanke levensstijl.
Het is zo zonde om negatief over jezelf te praten!

Een slimme, effectieve aanpak.

Gelukkig kan het ook anders: blijvend afvallen zonder streng lijnen of über fanatiek sporten. Met kleine stapjes je dagelijkse gewoonten slim aanpassen, je omgeving aanpassen, je brein beïnvloeden. Een strategie bedenken die haalbaar is. En houdbaar. Omdat je nieuwe, slanke gewoontes ontwikkelt en daarmee op den duur onbewust slank gedrag kiest. Díe slimme aanpak is waar deze cursus over gaat.


Nieuw paadje aanleggen

Dat betekent overigens niet dat het allemaal vanzelf gaat of altijd makkelijk is. Een bevriende psycholoog legde het me ooit zo uit: 

Een gewoonte - onbewust gedrag- is als het ware een paadje in je hersenen. Kom je in een bepaalde situatie, dan neem je dat paadje (bijv. je eet bij stress). Dat ben je zo gewend. Wil je nu echter in die situatie (stress) nieuw gedrag kiezen (bijv. even wandelen) dan zul je een nieuw paadje moeten aanleggen. En dat betekent een nieuw pad uitgraven en de begroeiing wegmaaien. Daar heb je hulpmiddelen bij nodig, hard werken en doorzettingsvermogen. In het begin zul je heel bewust het nieuwe pad moeten kiezen en alle obstakels die je tegenkomt daarin moeten wegnemen. Keer, op keer, op keer. En nog een keer als je toch weer even het oude pad was ingeslipt (wat iedereen gebeurt). Net zolang totdat je nieuwe pad goed begaanbaar is. Langzaam maar zeker zal je oude pad overwoekerd worden en zul je gewend raken aan het nieuwe pad. Dán heb je een nieuwe slanke gewoonte ontwikkeld en kun je onbewust slank blijven (of eenvoudiger verder afvallen).


Cursus: Onbewust slank kiezen

In deze cursus ga je heel bewust aan de slag met nieuwe paadjes die jouw helpen je doelen te bereiken. Slimme slanke gewoontes ontwikkelen waarmee je op den duur onbewust afvalt en/of op gewicht blijft: zoals op vaste tijden sporten en afkomen van dat onbewuste overeten. Dat betekent dit keer wél doorzetten!


  • Je leert over de werking van je brein en hoe je onbewust en bewust gedrag kiest.
  • Je richt je omgeving slim in: je creëert 'nudges', die je helpen bij het maken van nieuwe, slanke keuzes
  • Je bepaalt heel bewust nieuwe slanke gewoontes, bouwt routines en richt ze zo in dat het steeds makkelijker en leuker wordt om ze te doen.
  • Je valt niet alleen af, je blijft slank omdat je doorzet en je automatismen verandert
  • Je bereikt je streefgewicht zonder lijnen
  • Je vergroot je zelfvertrouwen omdat je de daad bij het woord voegt en blijft doen wat je wilt
  • Je ontwikkelt vaardigheden om zelf gedrag te kiezen, waar je in heel veel aspecten van je leven wat aan hebt
  • Je voelt je aantrekkelijker, sterker, zelfverzekerder én slanker!


Ben jij klaar voor het eerste graafwerk?

Ja, ik wil dat

Zij zijn al slank

Ik ben meteen in de lessen gedoken en vond de stof heel interessant. Wat ik heel tof vond is dat het van het begin af aan duidelijk was dat Skinnyminds geen quick fix is. De kilo’s vliegen er niet zomaar af, er bestaat geen wonderpilletje of toverdrankje. Dat zou natuurlijk wel leuk zijn, maar zo is de werkelijkheid niet. Het gaat om het aanpassen van je mindset en je gewoontes.

Monique -51 kilo

Ik viel af door streng te zijn en mezelf van alles te ontzeggen. Alleen zo'n periode van streng zijn hield ik nooit lang vol. Zo bleef ik jojo’en. Ik droomde er wel over om verder af te vallen, maar dacht dan: “slank worden lukt me toch niet. Ik besloot te gaan hardlopen. De eerste keer kwam ik nog geen 100 m vooruit; dan was ik kapot en  buiten adem. Maar ik gaf niet op en bouwde het langzaam uit. 10 maanden later liep ik de ‘4 mijl van Groningen’ . Toen ik over de finish kwam was ik zo trots!

Alyanna -24 kilo

Ik zie  afvallen als een keuze tussen 2 wegen: een brede of een smalle weg. De helft van mijn leven heb ik de brede weg bewandeld; de weg van vermijding, deze is heerlijk begaanbaar, mooi geasfalteerd. Heel makkelijk; als ik moe was of hard gewerkt had, dan pakte ik een reep chocola. Sinds dit jaar loop ik op de nieuwe weg, een smal, kronkelig en overwoekerd bospaadje. Maar er is onderweg zoveel meer te zien en waar het naar tie leidt is veel waardevoller en mooier. Het gaat me, -17 kilo verder,  steeds beter af: Dit is mijn pad!

Marieke -17 kilo 

Wil jij meer rust ervaren, stoppen met die strijd met eten en je zelfverzekerd en aantrekkelijk voelen:

doe mee met een onweerstaanbaar goed aanbod!

4 video's

In de video's legt Mieke de theorie heel toegankelijk en prettig uit. Elke week krijg je een nieuwe video, die je kunt bekijken wanneer je wilt.

10 online lessen

Elke week bevat verschillende online lessen met concrete opdrachten die je maakt in je eigen tijd. De theorie uit de cursus is gebaseerd op onderzoek van Daniel Kahneman en gewoonte-expert James Clear en door ons vertaald naar overeten en eetgedrag. Jij gaat gestructureerd en effectief aan de slag. 

Wekelijkse emails

Wekelijks wordt je gemotiveerd en geactiveerd door concrete en aantrekkelijke emails. Jij blijft bij de les.

Eigen werkboek

Je krijgt een persoonlijk werkboek waarin je de opdrachten maakt en waarmee je altijd een goed naslagwerk hebt om even terug te kijken als je dat nodig hebt. 

Word slank zonder strijd

en profiteer van dit unieke aanbod:

Je doet nu al mee met deze nieuwe cursus voor 79,- 

Maar... als je  lid wordt van onze actieve community krijg je 33% korting op het jaar lidmaatschap en
deze cursus: Onbewust slank kiezen helemaal GRATIS

Kies je optie:

Thema cursus slank kiezen uit gewoonte

4 weekse cursus

€ 99,-
€ 79,-
  • Cursus slank kiezen uit gewoonte
  • Wekelijkse video's met uitleg en opdrachten
  • 10 online lessen
  • Wekelijkse emails
  • Persoonlijk werkboek
  1. Contact met andere deelnemers, support van gelijkgestemden
  2. Inspiratiedatabase met exclusieve artikelen en video's
  3. Meer dan 100 Van XL naar S recepten
  4. Toegang tot bonusmateriaal met e-books, downloads en unieke opnames

Jaar lidmaatschap community

Jaar/ maand/ kwartaal abonnement

Maand 14,95, kwartaal 39,95 jaar € 149,-
€ 99,-
  1. Cursus slank kiezen uit gewoonte 
  2. Wekelijkse video's met uitleg en opdrachten
  3. 10 online lessen
  4. Wekelijkse emails
  5. Persoonlijk werkboek
  • Contact met andere deelnemers, support van gelijkgestemden
  • Inspiratiedatabase met exclusieve artikelen en video's
  • Meer dan 100 Van XL naar S recepten
  • Toegang tot bonusmateriaal met e-books, downloads en unieke opnames

Combinatie cursus & lidmaatschap

Jaar abonnement & cursus

€ 248,-
€ 99,-
  • Cursus slank kiezen uit gewoonte
  • Wekelijkse video's met uitleg en opdrachten
  • 10 online lessen
  • Wekelijkse emails
  • Persoonlijk werkboek
  • Contact met andere deelnemers, support van gelijkgestemden
  • Inspiratiedatabase met exclusieve artikelen en video's
  • Meer dan 100 Van XL naar S recepten
  • Toegang tot bonusmateriaal met e-books, downloads en unieke opnames

Voordelen van de community:

Wij zien vaak dat mensen die willen afvallen in hun eentje gaan ploeteren - ze zien afvallen als iets wat ze zelf moeten kunnen, alleen moeten doen, als een individueel proces. Maar... in je eentje gemotiveerd blijven en de focus houden op je doel is een moeilijke opgave.

Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.

Wij geloven dat je succesvoller afvalt door in contact te zijn en te blijven met anderen. Door je proces te delen. En door steeds nieuwe inspiratie op te doen en kennis te vergaren. Bijvoorbeeld door nieuwe artikelen te lezen en video's te bekijken.

Tot 3 x succesvoller

Support en contact met gelijkgestemden blijkt ook uit onderzoek een belangrijke succesfactor voor verandering. Het is bewezen dat je kans op succes tot 3x groter is als je afvallen doet met support van gelijkgestemden. Vanuit deze visie hebben wij de Skinnyminds community opgericht – een plek waar je terecht kunt voor antwoorden op al je vragen, die confrontatie en dat fijne steuntje in de rug. Dat is super effectief!

Inspiratiedatabase met nieuwe artikelen, video's & recepten

In de community krijg je steeds nieuwe inspiratie. Je kunt enorm veel kennis vergaren over eetgedragsverandering. Bijvoorbeeld door nieuwe artikelen te lezen en video's te bekijken in onze uitgebreide inspiratiedatabase.  Of door nieuwe recepten uit te proberen van andere leden en de Van XL naar S recepten van Mieke.

Doe mee met duizenden andere deelnemers in de community

Inmiddels heeft onze community al vele duizenden leden. De één is actiever dan de ander, maar allemaal hebben ze hetzelfde doel: regie pakken op het eigen eetgedrag. De baas zijn over je eigen gewicht. En vooral tevreden te zijn met jezelf, je keuzes, je lichaam!

Lees meer

Ik dacht altijd dat ik nou eenmaal dik was. Dat het in de familie zat. En dat ik van de lucht al dik werd. Maar ik weet nu gelukkig beter, want wat at ik eigenlijk vaak dingen die geen 8, 9 of 10 waard waren. Dan at ik het omdat het voor mij stond of in de la lag, terwijl ik het niet eens lekker vond. Waarom deed ik dat eigenlijk? Toen ik erachter kwam hoe ik dit gedrag kon stoppen, voelde dat echt als een verademing.

Carmen -20 kilo

Ik kwam er al snel achter dat ik veel slechte gewoontes had. Ik had vaak vreetbuien en voordat ik het wist had ik de onderkant van de Japanse Bollenmix zak bereikt of zat een broodje Bapao in de magnetron. Ik besefte dat ik veel dingen anders wilde doen. De knop ging om. Vanaf dat moment startte het afvallen Mijn vriend was verbaasd: ik viel af zonder dat hij het merkte. Huh? Je eet alles.... Ja ik eet alles, maar niet alles nu

Jenske -25 kilo

Deze methode spreekt mij aan, omdat op je gedrag en de achterliggende psychologie wordt ingegaan. Ik keek elke week uit naar de mail met opdrachten. Ik ging er 100% voor! Ja, 16 kilo afvallen kan dus mét magnums en chocola. Ik mag het wel, maar ik hoef het niet (altijd). Ik ga lekker op deze manier verder, bewust eten, maar genieten en blijven bewegen... Op naar de marathon in New York!

Patricia -16 kilo