arrow_drop_up arrow_drop_down

Is pasta gezond? (en 7x pasta recepten)

Pasta kan je op vele manieren bereiden. Eet je vandaag een pasta bolognese kan je morgen zomaar een pasta met kip of vis eten zonder dat het saai of van hetzelfde is. Sommige mensen laten pasta bewust weg uit hun dieet omdat ze denken dat het een dikmaker is. Echter is dit niet waar. Alles valt en staat met hoeveel je ervan eet en wat je door de pasta doet.

Soorten pasta

Als je het over pasta hebt denk je al snel aan witte pasta. Maar er zijn tegenwoordig heel veel verschillende soorten pasta. Zo zijn er over de hele wereld wel 600 verschillende soorten pasta!

Misschien wel de bekendste variant van pasta is de ‘witte’ pasta. Deze is gemaakt van het binnenste van de graankorrel. Er zitten hierdoor minder vitamines, vezels en mineralen in. Deze bevinden zich namelijk aan de buitenkant van de graankorrel. Witte pasta kan je daarom beter vervangen door een andere soort pasta maar welke soorten dan?

Volkoren pasta gezond

Naast witte pasta heb je ook volkorenpasta. Dit bevat meer vezels doordat het gemaakt is van de gehele graankorrel. Vezels zorgen ervoor dat je sneller vol zit waardoor je er minder van gaat eten. Het is dus een goed alternatief voor als je op je gewicht wil letten. Daarnaast dragen volkoren producten bij aan het verlagen van het risico op bepaalde hartziekten en diabetes type 2. Ook zijn volkoren producten een belangrijke bron van koolhydraten, vezels, ijzer en B-vitaminen. Het is hierdoor een gezond alternatief.

Er is tegenwoordig ook een andere variant van pasta te krijgen, pasta gemaakt van groente. Hierbij wordt vaak gebruik gemaakt van courgette of pompoen. Bij deze variant krijg je namelijk veel groente en vitaminen binnen wat goed is voor je lichaam. Ook is het laag in calorieën waardoor het een goed alternatief is als je op je gewicht let. Het is hierdoor een gezond alternatief.

Bottomline

Pasta is geen dikmaker en je kan het gerust eten, maar let wel op je portie. Zo lang je een negatieve energiebalans behoudt, val je af. Kies ook eens voor een volkoren- of groentevarioant die meer vitamines en vezels bevat, waardoor je langer vol zit.

Houd jij ook zo van pasta? Download dan ons gratis receptenboek met 7x gezonde pasta recepten!

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Vind meer artikelen over afvallen

1000+ blogs over afvallen in ons archief!