[oefening] Minder eten na kerst
27 december 2021 

[oefening] Minder eten na kerst

De kerstdagen zitten er weer op.
Misschien was het voor jullie ook anders dan anders in deze tijd,
ik hoop in ieder geval dat je genoten hebt.
Van lekker eten en vooral van de mensen om je heen.

Ik ben gisteren met mijn dochters naar Barcelona vertrokken voor een spontaan citytripje.
We wilden heel graag even ontsnappen aan de kou en de lockdown.
Iedereen die hier woont loopt in een winterjas, maar voor ons is het zalig met 18 graden en zon.
Dus nu (9.00uur) zit ik hier heel tevreden te werken en ga straks de stad doorstruinen. Vanmiddag staan vintage winkeltjes op het programma.

Ik heb de dag na kerst altijd zin om weer even de puntjes op de i te zetten.
Ik ben klaar met overdadig eten, heb behoefte aan beweging.
Veel wandelen dus vandaag en regie pakken op mijn eten.

Herken je dit? Heb jij ook zin om weer even bewuster te eten.Wil je je weer fit en slanker voelen na de kerst? Dan doe ik graag een kleine oefening met je.

Oefening 'after party'

Pak dan nu, voordat je verder leest 2 dingen:
1. Papier & pen
2. Wat lekkers te eten, iets dat over is van kerst.
Jij houdt een kleine afterparty! Je hebt vast nog wel een lekker kaasje, chocolade kerstkransjes, kerstbrood, etc. Het maakt niet uit wat het is, als jij er maar heel erg van houdt.

Ligt het voor je op tafel?
Goed.
Daar gaan we

--- scroll verder -





EET NU HET LEKKERS ALLEMAAL OP.

GEWOON PROPPEN!





--- eetpauze ---- 


En?

Heb je wat in je mond gestopt?

Of vond je het toch te gortig?

Allebei prima.


Het gaat om de volgende stap:

Wat dacht je allemaal toen je de opdracht las?

Schrijf dat eens voor jezelf uit.

Als ik deze oefening (of een variant hierop) in ‘real life’ doe, krijg ik vaak de volgende gedachten te horen:

  • Ja doei, ik ga echt niet alles nu opeten
  • Wat is dit voor een stomme oefening.
  • Proppen doe ik nooit
  • Ik zit al vol, heb net ontbeten
  • Nou ja, best lekker dit, kom maar op.
  • Moet dit echt? (Niemand ziet het als ik niets eet)
  • Goed, als het een oefening is, doe ik wel mee.
  • Zal ik dit doen? Of niet?


Ik ben benieuwd of jij hele andere dingen dacht (zo ja, wil je ze mailen? Leuk. Daar leren wij ook weer van).

Je gedachten bepalen je gedrag

Het punt is deze: Wat jij denkt is niet goed of fout, je gedachten kun je niet perse sturen. Wat belangrijk is, is dat je inziet dat mensen hele verschillende dingen denken. De situatie is voor iedereen hetzelfde, maar iedereen denkt iets anders. En nog meer: wat jij denkt, bepaalt wat je doet.
Oftewel: NIET de situatie bepaalt wat je doet, wat JIJ DENKT bepaalt je gedrag

Dacht jij: nou ja lekker, het hoort bij de oefening, dan zit je nu lekker te eten.
Dacht jij: ze is gek geworden, ik ga niets eten, ik wil afvallen, zou je het wegleggen
Dacht jij überhaupt al: best leuk zo’n oefening maar ik lees gewoon, ik doe niet echt mee. Dan heb je helemaal niets te eten gepakt.

De kern van Stap 3 van de nieuwe formule van Het geheim van slanke mensen is bepalend voor alles wat je doet: hoe ga je effectief om met je gedachten en kies je je eigen (eet)gedrag.

Het slechte nieuws

Deze theorie betekent dat je vanaf nu nooit meer de situatie de schuld kunt geven van wat jij in je mond stopt:
'Ja maar, op mijn werk hebben ze alleen maar lekkere broodjes.'
'Ja maar als je een weekend naar Barcelona bent, dan moet je het ervan nemen.'
'Ja maar iedereen eet het.'

Jouw gedachten bepalen wat je in je mond stopt

Het goede nieuws

Als jij je gedachten beter herkent, kun je ze aanpassen of negeren en zelf je eigen eetgedrag kiezen. Ondanks de situatie en je gedachten.
Als je bereid bent stil te staan bij wat je denkt. Kun je:

  • Je eigen gedachten uitdagen en aanpassen, bijv. door nieuwe kennis op te doen.
    Zo dacht ik vroeger altijd als ik moe was 's avonds: 'ik moet even wat eten (suiker nodig), want ik ben moe". Inmiddels weet ik dat suiker niet helpt, slapen wel. Dus trap ik niet meer in mijn gedachten (ik heb deze gedachte ook niet meer).

  • Of je kunt ervoor kiezen je gedachten te accepteren en er niet naar te luisteren.
    Je hebt zoveel gedachten op een dag. Als een gedachte niets toevoegt aan je waarden en doelen, kun je ze er laten zijn (adem in, adem uit) en je focussen op dingen die wel wat toevoegen aan je leven.
    Je kunt zelf kiezen of je naar je gedachten luistert of niet. Mindfulness technieken werken hiervoor heel goed (gedachten voorbij laten drijven).

Onbewust eten: een extra stap

Heel veel mensen herkennen dit niet perse.
Ze eten vooral onbewust te veel, zeggen ze.
Ze denken pas na als het eten al in hun mond zit.
Maar dat is niet waar.
Althans niet helemaal. Je bent alleen gewend je gedachten te negeren.

Voordat je naar de kast loopt, voordat je je arm uitstrekt om eten te pakken, voordat je iets in je mond stopt, hebben je hersenen allerlei signalen gehad waardoor ze deze bewegingen verrichten.

Jij hebt alleen niet de moeite genomen er bewust bij stil te staan.
En dat is op zich logisch,
je kunt niet stilstaan bij alles wat je doet.

Maar als het gaat om je doel.
Als het gaat om regie pakken op je eetgedrag
Als het gaat om iets dat je heel graag wilt leren of bereiken,
dan kán het wel!
Dat vergt alleen een extra stap.

Het vergt een bepaalde inzet en alertheid om iedere keer voordat je wat in die mond stopt even bewust in te ademen en stil te staan bij wat er in je hoofd rondzingt,
Oftewel: om stil te staan bij je gedachten.

Bewust slank kiezen maakt je trots en slank

Maar als je die extra stap zet, als jij je bewust wordt van je gedachten voordat je eet,
heb je altijd een keuze. Er zijn 3 opties:

  1. De dikke keuze: Je gaat mee in: 'Kan mij het schelen, ik wil het nu, ik eet het gewoon'.

  2. De dieet keuze: Je schiet in een oordeel en strijd met je gedachten: 'Ik mag dit niet denken, dat is fout. Daar ga ik weer, ik moet streng zijn, ik mag geen lekkers nu, ik kan het niet dat slank denken, etc.'
    Je komt in een (dieet)strijd.

  3. De slanke keuze: Je accepteert je gedachten.
    Het is zoals het is: 'Ik heb inderdaad zin in dit lekkers, ik ben moe en heb dan de neiging tot eten, ik gebruik weer een smoesje, maar ik zie het nu', etc.
    Je ziet je gedachten precies zoals ze zijn: woorden in je hoofd.
    Maar je kiest ervoor er nu niet naar te luisteren.
    Je denkt zoveel op een dag, je hoeft niet overal naar te luisteren.
    Jij ademt in, ademt uit en keert weer terug naar je keuze op dit moment. je legt het lekkers weg.
Met een slanke keuze, ga je voor het eetgedrag dat past bij je waarden en doelen.
Jij kiest slank, omdat je dat heel graag wilt.
Daar wordt je echt blijer van.
En slanker.

Succes!

Over de schrijver
Vanaf mijn vijftiende was ik volslank en altijd bezig met afvallen (of aankomen). Ik heb alles geprobeerd: noem een dieet en ik ken het. De ene keer was ik succesvoller dan de andere, maar nooit had ik blijvend resultaat. Ik dacht dat ik pech had; ik kwam van de wind al aan, en slanke mensen geluk. Tot m'n 33-ste ben ik zo doorgegaan. Toen kwam ik erachter dat pech en geluk niet zoveel met mijn gewicht te maken heeft. Ik kopieerde het eetgedrag van slanke mensen en werd zelf slank. Zonder dieet, met chocola en wijn! En dat niet alleen: ik bleef slank en dat ben ik nog altijd.Ik heb me verder gespecialiseerd in de psychologie achter eten en in coaching op (eet)gedrag. In de afgelopen jaren heb ik 8 boeken geschreven (300.000 verkocht) over afvallen zonder dieet, oftewel: afvallen door gedragsverandering.In 2017 ben ik Skinnyminds begonnen. We hebben de kennis uit mijn boeken vertaalt in een training gedragsverandering. Gecombineerd met online groepen en een persoonlijk coachtraject, is dat het Skinnyminds coachplan. Vanaf 2019 leiden we coaches op in onze eigen coachopleiding, geaccrediteerd op HBO-niveau. In 2020 zijn we gestart met de Skinnyminds community.Mijn dagelijkse ervaringen deel ik hier onder Mieke's ervaringen
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down