arrow_drop_up arrow_drop_down
Hoe ontwikkel je een afvallen mindset?

Hoe ontwikkel je een afvallen mindset?

Hoe helpt de juiste mindset je bij het afvallen? En hoe kan je je mindset veranderen? Dat zijn essentiele vragen, want je mindset heeft veel invloed op je afvalproces. Het zit zo:

Iedere dag maken we veel voedselkeuzes, soms wel 200 (ja echt). Die keuzes heeft iedereen te maken, maar niet iedereen maakt ze op dezelfde manier. Dat heeft enerzijds te maken met gewoonten die je hebt ontwikkeld, en anderzijds met je mindset: de gedachten en overtuigingen die je over eten hebt. De een ervaart bijvoorbeeld overal verleidingen om te weerstaan, de ander geniet van twee bitterballen en vind het daarna mooi geweest.

Met de juiste mindset hoef je veel minder moeite te doen om lekkere dingen te weerstaan. Je ervaart kiezen en opletten niet meer als vervelend. Dat kan pas als er een knop in je hoofd om is.

Klinkt allemaal heel mooi, maar hoe ontwikkel je zo’n afvallen mindset dan precies?

Je hebt te kiezen

Slank worden en blijven betekent dat je keuzes moet maken. Natuurlijk, als je slank bent kan je nog steeds lekkere dingen eten, maar je hebt er balans in gevonden. Je eet alles, maar niet meer alles nu. Als je deze manier van denken – deze mindset – eigen kunt maken, vind je het geen straf om niks te nemen als er lekkers op tafel staat. Je voelt je vrij en ontspannen. Het stelt je in staat om te kiezen voor je lachertermijndoel: slank worden!

Bijna iedereen vind chipjes die op tafel staan immers lekker. Maar iets lekker vinden betekent niet per se dat je het wil eten. Dat is de switch in mindset die je wilt maken. Je hebt dus te kiezen.

Het goede nieuws: dit vereist geen grote aanpassingen. Je hoeft niet zoals bij een dieet ineens andere gerechten voor jezelf te koken of bakjes rauwkost weg te werken. Je eet gewoon mee met je gezin of vrienden. Wat je eet verandert niet zozeer: wel wanneer en hoeveel je ervan eet.

De juiste mindset

Wat je wil leren is om je mindset en omgang met eten te veranderen, zodat je zonder frustratie kiest voor de lange termijn. Daar heb je twee dingen voor nodig: je moet je bewust worden van je gedachten én het vertrouwen hebben (in jezelf) dat je anders kan kiezen. Daarbij is het heel effectief om je gedachten in situaties uit te schrijven, zoals hieronder. Probeer het gewoon. Zo ontwikkel je op ten duur wat wij een slanke mindset noemen.

Als jij denkt en doet (eet) als een slank persoon, dan word je een slank persoon.

Hoe werkt dat dan? Stel je de volgende situatie voor:

Keuze    GedachteGedragGevoel
A. Ik wil dit nu, dus ik eet het, morgen is er weer een dag  Opeten  Balen of negeren
b. Ik wil dit, maar ik mag het niet, ik moet afvallen  Niet/half opeten  Frustratie of trots
c. Ik mag dit, maar ik wil het niet. Ik neem straks liever een glas wijn  Niet opeten  Prima, tevreden

Keuze A – dik kiezen

In principe wil je alles eten wat je lekker vindt. Gewoon omdat het kan. Of omdat je toch al zo druk en moe bent. Je bent misschien niet gewend aan nee zeggen tegen lekkers. Dat vind je ofwel zonde (het is zo lekker), of een hele prestatie (ik was sterk, ik zei nee). ‘Gewoon nee zeggen’ omdat je helemaal niet zo heel gek bent op soesjes, omdat je vol zit, of omdat je liever wat anders neemt straks, komt niet in je op. Nee zeggen tegen chocola, kaas, wijn of soesjes, doe je alleen als je ‘aan de lijn bent’.

Keuze B – dieet kiezen

Je neemt niks (of een halve), maar je baalt er vervolgens wel van. Je voelt je vaak gefrustreerd als het om je eetkeuzes gaat: Waarom moet jij altijd opletten? Waarom kun jij ook niet gewoon lekkere dingen eten, dan doen anderen toch ook? Slanke mensen kunnen eten wat ze willen zonder aan te komen. Maar jij? Jij moet altijd streng zijn.

Keuze C – slank kiezen

Jij bent volwassen en maakt je eigen keuzes. Je mag alles eten wat je wilt, je kiest er alleen niet altijd voor, omdat je weet wat de consequentie is als je alles in je mond stopt. Je eet wel lekkere dingen als die voor jou echt een 9 of 10 waard zijn. Maar een soesje kun je nu best missen. Je bent niet bang iets tekort te komen: je geniet bewust van de dingen waar je heel erg van houdt. De rest vind je zonde van de kcal. Jij geniet vanavond liever van een glas wijn, zonder frustratie of schuldgevoel.

Het verschil in mindset

Het essentiële verschil is dus dat je alles mag eten, maar het niet wilt. Dat is een slanke mindset. Je eetgedrag overkomt je niet: jij kiest voor wat jij zelf wilt, jij bepaalt zelf wat je eet en drinkt. En dus bepaal je ook je eigen gewicht.

Hoe vaker je kiest voor ‘Ik mag alles en ik wil niet te veel eten’ in lastige situaties, hoe makkelijker het wordt. Je ervaart steeds minder situaties als lastig. Slank kiezen wordt een automatisme: een nieuwe gewoonte.

Afvallen en op gewicht blijven kan zo heel leuk zijn. Je eet wat je wilt, maar je wilt niet langer te veel eten. Dat voelt compleet anders dan dat ‘niet mogen’ of ‘moeten’ doet. Jij hebt de touwtjes in handen. Waarschijnlijk moet je even wennen aan je nieuwe kennis en je nieuwe gedrag, maar je krijgt al snel een trots gevoel in de flow van een afvallen mindset. Ik weet zeker dat je je actiever en sterker zal voelen als je bewust goed voor jezelf zorgt.

Tips om slank te leren kiezen

  • Durf te dromen: bedenk wat je het liefste wilt bereiken. Wil je weer in die strakke spijkerbroek passen? Of makkelijk een sprintje trekken? Maak dat ideaalbeeld concreet in kilo’s en gevoel. Bijvoorbeeld: ik weeg 63 kilo en wandel heel relaxed in bikini over het strand.
  • Geniet én val af: Houd bij wat je eet op een dag en vergroot zo je kennis over gezond en slim eten & drinken. Ontwikkel een eigen basiseetpatroon waarbij je onbezorgd geniet (ook van chocola, chips, wijn en koekjes) én afvalt.
  • Kies ‘Ik mag, maar ik wil niet’ in lastige situaties: ontdek de kracht van slank kiezen. Pak de regie en zeg zonder frustratie nee tegen te veel eten.
  • Voorkom eetbuien en emo-eten: val je aan op chocola of zoutjes als je gestrest bent? Stop! Tel even tot 10 en bedenk wat je aan het doen bent. Roep het beeld op van wat je wil bereiken. Ga terug naar de basis, naar je doel. En onthoud: als honger niet het probleem is, is eten nooit de oplossing.
  • Vervang drie dikke gewoontes door slanke gewoontes: bijvoorbeeld restjes weggooien (i.p.v. opeten boven de prullenbak) en ’s avonds wandelen in plaats van bankhangen.
Over de schrijver
Reactie plaatsen