arrow_drop_up arrow_drop_down

10 quick wins om gemakkelijk calorieën te besparen

Quick wins zijn kleine aanpassingen in je eetpatroon met een groot effect. Het is een simpele manier om minder calorieën te eten, wat afvallen een stuk makkelijker en leuker maakt. Nog meer goed nieuws: je hoeft je eetpatroon niet helemaal om te gooien. Bedenk welke voedingsmiddelen jij meestal op een dag eet en hoe een gemiddelde eetdag er voor jou uitziet; met welke kleine aanpassingen in je eetpatroon bespaar jij een hoop calorieën?

Hieronder deel ik de top 10 quick wins van Mieke. Deze manier van calorieën besparen vindt zij fijn werken en het helpt haar om op gewicht te blijven. Misschien helpt het jou ook!

Top 10 quick wins (van Mieke)

1. Geen vruchtensapjes, frisdrank en zuivel meer drinken. ‘Ze vullen niet, en je wordt er wel dik van. Ik vind water, thee en af en toe een light frisdrank heerlijk.’

2. Minder vlees eten. ‘Ik gebruik nu twee in plaats van drie kipfilets en meer groente in de rijst en pastagerechten voor mijn gezin. Er heeft nooit iemand over geklaagd en we besparen een hoop calorieën.’

3. Bij een feestje of etentje vooraf compenseren. ‘Het is makkelijk om lichter te lunchen en “nee” te zeggen tegen tussendoortjes als ik weet dat ik ’s avonds lekker ga eten.’

4. Meer eiwitten eten tegen honger. ‘Een ei of yoghurt bij het ontbijt houdt me langer verzadigd.’

5. Vaker soep eten. ‘Soep bevat relatief weinig calorieën en is lekker en vullend.’

6. Minder vet gebruiken bij het bakken. ‘Staat er in het recept vier eetlepels olijfolie, gebruik ik er drie, zo maak ik al mijn recepten eenvoudig slanker.’

7. Kiezen voor gezonde, magere alternatieven. ‘20+ kaas van de kaasboer is superlekker! En het verschil tussen crème fraîche en demi-crème fraîche proef ik niet.’

8. Kleinere porties en minder ‘luxe’ dingen. Ook als er bezoek komt. ‘Standaard taart serveren hoeft niet. Een simpel koekje bij de koffie is ook prima.’

9. Meer groente. ‘Ik maak nu standaard twee soorten groente klaar. Zo eten we meer groente dan voorheen, het vult en is gezond.’

10. Vaker noten als tussendoortje. ‘Ik weet dat noten heel vet zijn, dus ik neem geen handenvol, maar alleen al een klein handje vult enorm en is heerlijk.’

Eigen manier van kcal besparen

Welke van bovenstaande tips ga jij gebruiken? De truc is om quick wins te vinden waarvan je het verschil nauwelijks merkt. Dan is er ook geen gemis. Neem ook een kijkje bij onze tips voor slanke tussendoortjes. Veel succes met jouw quick wins!

Over de schrijver
Sinds 2017 werk ik als gedragspsycholoog bij Skinnyminds en schrijf ik blogs over eetgedrag en gedragsverandering.
Reactie plaatsen

Vind meer artikelen over afvallen

1000+ blogs over afvallen in ons archief!