arrow_drop_up arrow_drop_down

Zo kom je in een flow en blijft het afvallen leuk

Veel mensen zien afvallen als restricties opleggen. Zonde, want afvallen kan ook op een leuke manier, zoals wanneer je in een flow zit. Ermee bezig zijn is zo niet langer een straf, maar iets wat je energie oplevert. Je komt in een flow als je het afvallen benadert vanuit je eigen kracht: je talenten en vaardigheden. Hoe je het weer leuk maakt, lees je in dit blog.

Flow en het gelukkige leven

Flow is een concept uit de positieve psychologie, waar Martin Seligman een van de grondleggers van is. Vroeger waren psychologen vooral bezig met zieke mensen beter maken, maar Seligman betoogde om ook meer onderzoek te doen naar wat mensen gelukkig maakt. Drie dingen zijn daarbij essentieel:

  • Plezier en bevrediging (pleasant life)
  • Talenten en waarden (good life)
  • Zingeving (meaningful life)

Met een pleasant life ervaar je meer positieve emoties, maar het is niet genoeg voor een gelukkig leven. Voor een gelukkig leven is het belangrijk dat je ook regelmatig in een flow staat komt en leeft naar je waarden.

Flow kan je zien als een staat waarbij je volledig opgaat in iets. Er is geen ruimte voor twijfels, smoesjes en onzekerheden. Als we het hebben over flow bij afvallen, dan hebben we het over dat fijne gevoel wanneer je optimistisch bent over je doelen. Alles gaat als vanzelf, je voelt je goed bij hoeveel je eet en beweegt, je vindt het niet erg om nee te zeggen en ervaart vertrouwen en plezier. Niets staat je in de weg om je slanke doelen te bereiken. Bijna iedereen die is afgevallen herkent dit gevoel.

Verder hebben mensen in een flow het volgende gemeen:

  1. Focus en concentratie
  2. Opgetogen, uitbundig, geïnspireerd
  3. Doelgericht en duidelijk
  4. Vaardigheden, skills, vertrouwen
  5. Kalm, sereen, geen ego
  6. Geen besef van tijd: NU
  7. Intrinsieke motivatie

Je merkt in een flow dat het niet meer (alleen) gaat om hoeveel je weegt. Je wilt daadwerkelijk leven naar je waarden en jezelf in positieve zin ontwikkelen. De focus verschuift van afvallen, naar gezond eten en leven, waardoor je motivatie intrinsiek wordt. Dat is waar het bij flow om draait: je krijgt positieve energie door ermee bezig te zijn. Het wordt leuk!

Hoe ziet het er namelijk uit als je geen flow hebt: het voelt zwaarder, moeilijker om je ertoe te zetten, je kijkt negatiever naar jezelf en hebt er minder vertrouwen in. Tegenslagen komen harder binnen. Je kunt niet altijd in een flow zitten. En dat is irritant en minder leuk, maar het hoort er wel bij. Gelukkig kan je altijd iets doen om dat goede gevoel weer terug te krijgen.

Leuk afvallen in de flow

Hoe kom je in zo’n heerlijke flow? Twee dingen zijn daarbij belangrijk: je komt alleen in een flow als je 1) weet waar je goed in bent en 2) uitdagingen ervaart. Je moet dus weten welke talenten en vaardigheden je hebt, en je moet bij het afvallen een haalbaar maar uitdagend doel stellen. Je wilt net genoeg aanpassingen maken in je levensstijl dat je er echt moeite voor doet, maar niet te veel dat je door alle veranderingen overweldigd raakt.

Neem onderstaande afbeelding als uitgangspunt. Je wilt streven naar flow, de zone rechtsboven, waarbij je hoge bekwaamheid hebt door je vaardigheden te gebruiken en ook voldoende uitdaging ervaart. Het gaat hierbij niet om bijzondere talenten, maar echt om de dingen waar JIJ goed in bent. Het zal je verbazen hoeveel van je vaardigheden je kunt inzetten bij het afvallen en gezond leven.

flow-model-bij-afvallen

Om een voorbeeld te geven: misschien is een van je talenten dat je heel goed bent in organiseren. Je kunt jezelf hier in verliezen (flow) en het geeft je energie. Hoe zou je dit talent inzetten bij het afvallen? Je houdt ervan om initiatief te tonen, te plannen en houdt goed overzicht. Een eetdagboek bijhouden, dagmenu’s of weekmenu’s samenstellen, zijn allemaal manieren om gebruik te maken van je organiseertalent. Misschien kan je op het gebied van beweging ook iets organiseren samen met andere mensen, of een groepje oprichten. Waak er wel voor dat je het niet te groots aanpakt, omdat het dan te uitdagend wordt om vol te houden.

Gebruik je talenten bij het afvallen

Als je nu op een rijtje zet welke talenten of vaardigheden je allemaal hebt (bijvoorbeeld: organiseren, schrijven, goed kunnen leren, leiding geven, plannen, creatief, oplossingsgericht, inspirerend, behulpzaam, analytisch, sociaal, avontuurlijk, relativerend, handig), bedenk dan welke je kunt gebruiken om je doel te behalen. Daarbij is het dus belangrijk dat je een haalbaar doel kiest, waar deze vaardigheden je bij gaan helpen.

Maak je doel actiegericht. Dus niet: ik wil afvallen. Maar: ik wil elke woensdag, donderdag en vrijdag om 7 uur sporten. Of: ik wil elke zondag een eetplanning maken voor de rest van de week. Of: ik wil elk weekend schrijven en reflecteren op mijn week, wat ging goed en wat kon beter.

Voor meer tips voor het kiezen van doelen en acties, zie ons blog: doelen, acties en support

Handelen zonder flow

En onthoud dat je altijd kunt handelen zonder flow. Al is dat niet makkelijk. Soms moet je de dingen doen waar je geen zin in hebt. Het beteken niet dat je het niet kan doen. Het kan wel! Het kost alleen meer moeite. Op het moment dat je wel in actie komt en het gewoon DOET komt het goede gevoel alweer veel dichterbij.

Zo lang je bij een tegenslag blijft geloven in je eigen vaardigheden en streeft naar leven op een manier die bij jou past, zal je de flow altijd weer terugvinden. Blijf denken in mogelijkheden, dan ervaar jij het afvallen op een leuke en gezonde manier.

Over de schrijver
Reactie plaatsen