7 tips voor lekkere, slanke hapjes bij de kerstborrel
8 december 2020 

7 tips voor lekkere, slanke hapjes bij de kerstborrel

Kerst staat bij ons meestal in het teken van uitgebreid eten en lekkere hapjes bij de borrel. Ik ben dol op koken en grijp iedere kans aan om in de keuken te staan. Zo vierden we vorig jaar kerst met 22 vrienden. We hadden een groot huis gehuurd en die zaterdag stond er een uitgebreid 4-gangen diner op tafel. Eerste kerstdag wederom een uitgebreid diner met meerdere gangen bij mijn schoonfamilie, tweede kerstdag met mijn eigen familie en op nieuwsjaaravond organiseerde ik een diner bij mij thuis.

Dit jaar wordt heel anders, maar er is altijd volop te eten. Hoe ik ervoor zorg dat ik niet compleet dichtgroei tijdens deze dagen?

Dat ik zelf veel invloed heb op de invulling van het kerstdiner helpt wel mee, maar ik ben dol op traditionele kerstgerechten die niet altijd even slank zijn. Mijn tip: maak keuzes. Ik kies bewust niet voor al het lekkers, maar wel voor het allerlekkerst. Overeten gebeurt me eigenlijk alleen wanneer ik zonder na te denken aan tafel schuif.

Vooraf het diner kies ik daarom graag voor lichte hapjes, zodat ik niet met een vol gevoel aan het diner begin. Om je te laten zien dat slank ook heel lekker kan zijn, deel ik hieronder 7 slanke hapjes voor bij de kerstborrel.

1. Komkommerrolletjes

Schaaf met een kaasschaaf plakjes van de komkommer. Besmeer een dunne laag hummus en rasp daar wortel overheen. Rol het komkommerhapje op.

Ingrediënten: komkommer, hummus, wortel.
Benodigdheden: kaasschaaf of mandoline.

2. Blini's met hüttenkäse en aardbei

Besmeer een blini met hüttenkäse, bestrooi met peper en zout en garneer met een rood fruit of groenten zoals een partje aardbei of stukje rode paprika. Maak af met wat bieslook.

Ingrediënten: blini's, hüttenkäse, peper/zout, rood fruit of groenten, bieslook.

3. Feestelijke groentechips

Verwarm de oven op 180 graden. Schaaf dunne plakjes wintergroenten naar keuze (biet, wortel, pastinaak) en leg op een bakplaat. Heb je een stervormpje in huis? Druk dan uit elk plakje een ster om het extra feestelijk te maken. Besprenkel licht met olijfolie en bestrooi met zeezout. Bak 10 tot 15 min in de oven. Laat even afkoelen. Houd de chips goed in de gaten. Beginnen de randjes te verbranden? Leg er dan een stuk bakpapier overheen.

Ingrediënten: wintergroenten (biet, wortel, pastinaak), olijfolie, zeezout.
Benodigdheden: Kaasschaaf of mandoline, bakpapier. Optioneel: stervormpje.

4. Caprese spiesjes

Halveer een cherrytomaat. Prik een half tomaatje op een prikker, dan een basilicumblaadje, vervolgens een klein bolletje of stukje mozzarella en sluit af met het andere halve tomaatje. Leg op een schaal en besprenkel licht met balsamicoazijn.

Ingrediënten: cherrytomaat, basilicum, mozzarella, balsamicoazijn.
Benodigdheden: Kleine satéprikkers.

5. Meloen met parmaham

Schil de meloen en snij in plakken van ca 1 cm. Druk met een stervormpje sterretjes uit de meloen, of doe dit met een mes als je geen vormpje hebt. Leg op elke ster een plakje parmaham en steek er een prikker in.

Ingrediënten: (Cantaloupe) meloen, parmaham.
Benodigdheden: Kleine satéprikkers, optioneel: kerstvormpje.

6. Rauwkost met dip

Snij komkommer, wortel, bleekselderij, paprika in frietvorm (ca 0,5 cm dik). Schep een flinke eetlepel in een glaasje en steek de rauwkost in de hummus.

Ingrediënten: rauwkost (komkommer, wortel, paprika, bleekselderij), hummus.
Benodigdheden: doorzichtige lage glaasjes.

7. Kerstboomhapje

Verwarm pitabrood volgens de verpakking. Besmeer met guacamole en versier met kleine stukjes rode paprika. Snij de pita in 6 parten en steek aan de ronde zijde een halve zoute pepsel.

Ingrediënten: pitabrood, guacamole, rode paprika, pepsels (zoute stokjes).

Recepten borrelhapjes + gratis training

Wil je deze recepten opslaan en bewaren voor later? Meld je dan hier aan. Je ontvangt dan gratis onze nieuwe kerst training: stop diëten, val af met lekker eten, die op 23 december begint. De training bevat alles wat je nodig hebt om van je slanke voornemens voor 2021 een groot succes te maken! Wil je meer informatie of je aanmelden voor de training, dan kan dat hier: gratis training.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down