arrow_drop_up arrow_drop_down

Minder honger en meer genieten: 5 tips om langzaam te eten

Langzaam eten is een gezonde gewoonte. Uit onderzoek blijkt dat snelle eters gemiddeld iets zwaarder zijn dan langzame eters. Ze eten meer en komen ook makkelijker aan in gewicht (1).

Dat verbaast me niets. Al mijn hele leven ben ik een snelle eter, degene die altijd als eerste zijn bord leeg heeft. Ik begrijp niet hoe iemand meer dan 20 keer kauwt op één enkele hap, maar ik zie wel de voordelen. Volgens sommige theorieën bereikt het gevoel van verzadiging je pas na 20 minuten. Een snelle eter is dus vrijwel nooit voldaan direct na de maaltijd. Let je daar niet op, dan werkt het overeten in de hand.

Je probeert het natuurlijk wel: af en toe even je bestek neerleggen en mindful zijn van elke hap die je neemt. Maar let je er een keer niet op, dan ben je weer terug bij af. Ik ging als snelle eter op onderzoek uit, met de vraag: Hoe word je een langzame(re) eter?

De gewoonte van langzaam eten

Snelle eters kauwen over het algemeen veel minder in vergelijking met mensen die langzamer eten. Hoe komt dat en waarom is het zo moeilijk te veranderen?

Eetsnelheid is onbewust gedrag: een gewoonte. Als iemand je vertelt dat je langzamer moet eten, lukt dat misschien wel even, maar daarna val je geheid weer terug in je gewoonte. Net zoals het je wel lukt om niet op je mobiel te kijken als iemand dat vraagt, maar zodra je er niet meer aan denkt pak je hem er toch weer bij.

Het goede nieuws: een gewoonte is te veranderen. Daar zijn twee dingen voor nodig: de wil om te veranderen én reminders of feedback op de momenten dat je eet. En dan niet voor één dag, maar een langere periode.

Maak voor jezelf een lijstje van de voordelen van veranderen, zodat je de wil en de motivatie hebt om er wat aan te doen.

Enkele voordelen van langzaam eten zijn:

  • Als je langzaam eet, heb je langer de tijd om te genieten
  • Het is beter voor de spijsvertering: enzymen gaan aan het werk in je mond
  • Als je twee keer zo vaak kauwt als normaal, eet je mogelijk tot 15% minder
  • Je voelt je meer verzadigd na het eten

5 tips om langzamer te eten:

  • Geniet bewuster van elke hap die je neemt. Dat betekent: mindful zijn, vaker kauwen, langzamer genieten en niet direct een nieuwe hap nemen. Het is beter om zo’n 20 keer te kauwen op elk stukje, hoe veel dat misschien ook lijkt.
  • Het helpt om je bestek af en toe neer te leggen en een slok te nemen van je drinken. In gezelschap is het een goed moment om je te mengen in een gesprek of zelf iets in te brengen. Je bent in je hoofd dan minder bezig met het ‘niet eten’.
  • Eet niet voor een beeldscherm; TV, laptop, computer of mobiel. Je eet dan niet bewust én je hebt minder goed door hoeveel je al hebt gegeten.
  • Snel eten kan een reactie zijn op honger. Heb je daar misschien last van? Zorg er dan voor dat je maaltijden en tussendoortjes iets anders verdeeld zijn, zodat je niet met enorme honger aan de maaltijd zit.
  • Een reminder in je telefoon zetten voor elke maaltijd, zodat je eraan herinnerd wordt dat je langzaam wil eten (daarna je mobiel wel wegleggen).

Mocht dit allemaal niet werken, dan is er nog de SlowControl vork: een vork die gaat trillen als je te snel eet. Feedback is heel waardevol bij gedragsverandering, dus als je langzamer wil eten kan dit effectief zijn. 😉

Welke tip ga jij proberen?

Leanne

 

Bron
1. Robinson E., Almiron-Roig E., et al. (2014). A systematic review and meta-analysis examining the effect of eating rate on energy intake and hunger. American Journal of Clinical Nutrition.

Over de schrijver
Sinds 2017 werk ik als gedragspsycholoog bij Skinnyminds en schrijf ik blogs over eetgedrag en gedragsverandering.
Reactie plaatsen

Vind meer artikelen over afvallen

1000+ blogs over afvallen in ons archief!