arrow_drop_up arrow_drop_down

Waarom een laag zelfbeeld geen reden is om dikker te zijn (en te blijven)

Ik ontving de volgende mail: “Ik wil zo graag afvallen, maar het lukt me niet. Ik heb een laag zelfbeeld. Ben onzeker, gevoelig voor wat mensen zeggen en doen. Ik vergelijk me vaak met anderen. En dan voel ik me heel rot omdat het afvallen mij niet lukt. Heb jij tips …”

Bij deze.

Het feit dat je een laag zelfbeeld hebt, staat helemaal los van wat je in je mond stopt en de invloed op afvallen. De eet-handelingen: naar de kast lopen, je arm uitsteken, iets lekkers pakken en dat in je mond stoppen, hebben an sich helemaal niets te maken met hoe je over je zelf denkt.

Ontkoppelen is wél effectief

Die koppeling tussen je zelfbeeld en wat (& hoeveel) je eet, heb je in de loop der jaren (onbewust) zelf gelegd. En dat is niet nodig. Sterker nog: het is niet effectief. Afvallen lukt als je de gedachten over jezelf (bewust) loskoppelt van de acties die je doet. Dát is je uitdaging!

Tja, je hebt onzekere gevoelens

Er zijn talloze redenen waarom mensen een laag zelfbeeld hebben. Zowel de oorzaken ervan als de huidige situatie kun je niet zomaar veranderen. Je kunt wel accepteren dat het zo is. Althans, op dit moment in je leven, op bepaalde gebieden. Verandering begint altijd met acceptatie van de realiteit. So be it. Het is zoals het is. Dat pleit je niet vrij van verantwoordelijkheid voor je acties. Als je je lage zelfbeeld aanvoert als reden voor je daden (of voor je gebrek aan daden), dan zit je vast in een vicieuze cirkel.

Doorbreek de cirkel

Niemand kiest ervoor om onzeker te zijn. En iedereen heeft weleens een onzeker gevoel en kent het verlammende effect ervan. Ook ik loop snel naar de kast als ik opzie tegen een confrontatie, of me ‘klein’ voel na een lastig gesprek. Dat is geen leuk gevoel. Het té vaak wegeten ervan, is alleen ook makkelijk. Daarmee bepaalt je lage zelfbeeld je comfort-zone. Je hoeft nooit echt door te zetten, of je (eet)patroon structureel te veranderen: want tja, je bent onzeker. Je kunt niet beter. En precies dat is onzin én zo zonde. Het levert jezelf, in the end, alleen meer verdriet en onzekerheid op.

Ooit las ik ergens deze zin:

Je vermogen om de daad bij het woord te voegen is een wezenlijk bestanddeel van je zelfrespect.

Ik heb hem altijd onthouden. Omdat ie zo waar is. Ik herken dat zelf in vele situaties: je voelt je sterker en beter over jezelf als je doet wat je echt wilt. Als je voor jezelf kiest, een plek inneemt, goed voor jezelf zorgt. De daad bij het woord voegt! Dat geldt zeker ook met eten en bewegen.

Zet die extra stap uit je comfortzone

Kortom: je krijgt pas een beter zelfbeeld als je in actie komt. Ongeacht je negatieve gedachten of lastige gevoelens. Als jij stopt met overeten, omdat je echt graag wilt afvallen, dan groeit je zelfbeeld met iedere actie die je doet richting dat doel.

De daad bij het woord voegen, vergt alleen wel die extra stap zetten, die ongemakkelijke, enge en ongebruikelijke keuze maken. Om toch nee te zeggen tegen die zak drop. Om op te staan na te veel eten. Om niet te snaaien na een rotopmerking. Om door te gaan, al valt een ander sneller af, of valt het resultaat op de weegschaal tegen. En om te staan voor je doel.

Nou en?

En nee, verwacht geen wonderen. Je krijgt niet direct dat o zo gewenste vertrouwen. Als je net begonnen bent met afvallen en nee zegt tegen dat koekje of tweede glas wijn, zullen de stemmetjes in jezelf je heus vertellen dat het allemaal geen zin heeft. Ze roepen keihard dat je het nog nooit in je leven hebt volgehouden. Dat je het toch niet kunt. Dat weer een poging kansloos is. De kernvraag is: Nou en?

Laat maar schreeuwen

Nou en? Dat ze dat roepen. Iedereen roept weleens wat. Jijzelf dus ook. Ze doen maar, daar in dat koppie van je. Je hoeft er niet naar te luisteren. Je kunt je eigen arm dwingen de koelkast deur dicht te doen en de chips weg te leggen. Ja! Jij ook.

Bewust kiezen voor alleen het allerlekkerst

Het is dus hoe het is met je zelfbeeld. Daar bestaan geen magische trucs voor. De kunst is te leren, je eigen keuzes te maken, die extra stap zetten en je valkuilen herkennen. De bereidheid hebben om iedere keer opnieuw, te durven én te doen wat je echt graag wilt.

Laat ze maar praten, die stemmetjes. Jij kiest je eigen eetgedrag. Jij stopt met overeten.

Je eet niet meer al het lekkers, wel het allerlekkerst. Dan groeit niet je gewicht, maar je zelfvertrouwen!

Afvallen of slanker zijn, maakt je op zich niet zelfverzekerd; doen wat je zelf wilt, de cirkel doorbreken, wel. Je hebt altijd een keuze

 

 

Over de schrijver
Vanaf mijn vijftiende was ik volslank en altijd bezig met afvallen (of aankomen). Ik heb alles geprobeerd: noem een dieet en ik ken het. De ene keer was ik succesvoller dan de andere, maar nooit had ik blijvend resultaat. Ik dacht dat ik pech had; ik kwam van de wind al aan, en slanke mensen geluk. Tot m'n 33-ste ben ik zo doorgegaan. Toen kwam ik erachter dat pech en geluk niet zoveel met mijn gewicht te maken heeft. Ik kopieerde het eetgedrag van slanke mensen en werd zelf slank. Zonder dieet, met chocola en wijn! En dat niet alleen: ik bleef slank en dat ben ik nog altijd. Ik heb me verder gespecialiseerd in de psychologie achter eten en in coaching op (eet)gedrag. In de afgelopen jaren heb ik 8 boeken geschreven (300.000 verkocht) over afvallen zonder dieet, oftewel: afvallen door gedragsverandering. In 2017 ben ik Skinnyminds begonnen. We hebben de kennis uit mijn boeken vertaalt in een training gedragsverandering. Gecombineerd met online groepen en een persoonlijk coachtraject, is dat het Skinnyminds coachplan. Vanaf 2019 leiden we coaches op in onze eigen coachopleiding, geaccrediteerd op HBO-niveau. In 2020 zijn we gestart met de Skinnyminds community. Mijn dagelijkse ervaringen deel ik hier onder Mieke's ervaringen
Reactie plaatsen

Vind meer artikelen over afvallen

1000+ blogs over afvallen in ons archief!