arrow_drop_up arrow_drop_down

Ik moet niks, ik mag alles eten - heerlijk!

Ik moet niks: ik mag alles eten

Wat heerlijk dat de lente weer begint. Wakker geworden uit m’n winterslaap, word ik helemaal vrolijk van de zon. M’n hardloopschoenen zijn afgestoft, het eerste terrasje heb ik gepakt en het lentefruit siert m’n tafel. Ik ben helemaal in the mood voor powerfood. Maar door al die discussies over superfoods, zie je door de bomen het bos niet meer…

‘Moeten’

Je ‘moet’ zoveel: gezond eten, biologisch eten, light producten en e-nummers mijden, superfood zaden bij het ontbijt, raw food omarmen, gevarieerd eten, matig drinken, stoppen met roken, genoeg bewegen, push-ups en cardio doen en ga zo maar door. Als je wilt afvallen, komen daar nog allerlei diëten en hypes bij die allemaal claimen de waarheid in pacht te hebben – of ze nu wel of geen koolhydraten, veel eiwitten, shakes, repen, superfoods of, weekmenu’s voorschrijven. Iedereen weet het beter dan jij!

Laat je niks voorschrijven…

En precies daarop gaat het mis. Al die externe regels zijn de oorzaak dat lijners, die toch de chocoladehaasjes niet kunnen weerstaan, er weer de brui aan geven. En dat extreme gezondheid- of gewichtsfreaks zich dagen schuldig voelen na een patatje mayo of snel de apparaten inklimmen om die grote moorkop weg te trainen. Het niet mogen, moeten, afzien en streng zijn – oftewel het dieet-denken – houdt geen mens een leven lang vol. Iemand (een goeroe) heeft bepaald wat jij moet eten. Jij wilt soms eigenlijk iets ‘slechts’, maar je mag geen melkchocolade, witte wijn of witbrood. Dat maakt je op den duur gefrustreerd en rebels. Met als gevolg dat je continu blijft vechten met je voornemen gezonder of minder te eten.

… maar kies zelf!

Het kan ook anders. Laat je niet langer leiden door alle externe voorschriften, gezonde nieuwe ‘regels’ en je oude overtuigingen. Bepaal je eigen regels, je eigen eten en daarmee je eigen eetrelatie: je bent geen kind meer en hebt geen moeder of goeroe nodig die je de wet voorschrijft. Luister naar je lichaam, ontdek je behoeftes, probeer uit en ga voor je eigen voorkeuren en gevoel. Dat kan vooral superfood, zandloperproof, koolhydraatarm of gewoon minder eten zijn: de keus is aan jou. Wat je ook kiest, ga er relaxt en op je eigen manier mee om. Met mate en op z’n tijd wordt niemand minder van een patatje, suiker, witbrood, alcohol of drop. Alleen een relaxte, volwassen eetrelatie is houdbaar voor altijd. Afvallen zonder (streng) dieet, that is the key!

Mag jij alles eten?

Optie 1 – lekker slank
Wil je graag afvallen, dan levert vaker nee zeggen tegen te veel eten je veel meer op dan toch (iedere keer) opeten. Ontdek waarom je nu vaak te veel eet en pak die regie! Dan geeft wat meer broccoli je een extra vol gevoel, kun je dat verse grofvolkoren vanwege de vezels goed gebruiken, heb je minder last van honger door yoghurt in plaats van een witte boterham als ontbijt te kiezen en plan je bewust dat lekkere glas Prosecco of stukje chocola s‘avonds. Het hoeft niet; jij kiest! Niet meer al het lekkers, wel het allerlekkerst.

Optie 2 – lekker relaxed
Eet je al heel gezond, en ben je juist veel te streng voor jezelf? Rust er in je hoofd een ‘verbod’ op vele soorten voedsel? Plan af en toe bewust een genietmoment met eten of drinken dat je vroeger niet van jezelf mocht. Pak de regie, alles mag! Je wilt het niet altijd, maar soms wel, zonder schuldgevoel. Leer te relaxen en ontdek dat er niets ergs gebeurt als je toch een keer die roze koek neemt, zonder extra te trainen.

Optie 3 – lekker gezond
Wil je graag wat gezonder eten? Ontwikkel dan zelf de komende maanden, stap voor stap, een gezonder basiseetpatroon vol superfood dat jij lekker vindt en dat in jouw leven past. Probeer nieuwe dingen uit, er is keus genoeg. Maar begin vooral niet tegen heug en meug ’s ochtends met tarwegras als je daar van gruwelt. Jij kiest alleen de dingen waar je van houdt én je zorgt ervoor dat je naast die superbasis de ruimte hebt om, als het uitkomt, heerlijk te genieten van de ‘gewone’ dingen die jij het allerlekkerst vindt. Ja, dus ook van dat glas witte wijn, een croissantje, salmiaklolly of gevulde koek.

Kortom: You got the power deze lente!

Over de schrijver
Vanaf mijn vijftiende was ik volslank en altijd bezig met afvallen (of aankomen). Ik heb alles geprobeerd: noem een dieet en ik ken het. De ene keer was ik succesvoller dan de andere, maar nooit had ik blijvend resultaat. Ik dacht dat ik pech had; ik kwam van de wind al aan, en slanke mensen geluk. Tot m'n 33-ste ben ik zo doorgegaan. Toen kwam ik erachter dat pech en geluk niet zoveel met mijn gewicht te maken heeft. Ik kopieerde het eetgedrag van slanke mensen en werd zelf slank. Zonder dieet, met chocola en wijn! En dat niet alleen: ik bleef slank en dat ben ik nog altijd. Ik heb me verder gespecialiseerd in de psychologie achter eten en in coaching op (eet)gedrag. In de afgelopen jaren heb ik 8 boeken geschreven (300.000 verkocht) over afvallen zonder dieet, oftewel: afvallen door gedragsverandering. In 2017 ben ik Skinnyminds begonnen. We hebben de kennis uit mijn boeken vertaalt in een training gedragsverandering. Gecombineerd met online groepen en een persoonlijk coachtraject, is dat het Skinnyminds coachplan. Vanaf 2019 leiden we coaches op in onze eigen coachopleiding, geaccrediteerd op HBO-niveau. In 2020 zijn we gestart met de Skinnyminds community.
Reactie plaatsen

Vind meer artikelen over afvallen

1000+ blogs over afvallen in ons archief!