arrow_drop_up arrow_drop_down
Ik eet gezond maar val niet af - 3 grootste boosdoeners

Ik eet gezond maar val niet af - 3 grootste boosdoeners

Je bent sinds het nieuwe jaar bezig met gezond eten en meer bewegen. Echter gaat het nummer op de weegschaal niet naar bewegen. Al je moeite lijkt voor niks. Je valt niet af. Ik krijg hier in het dagelijks leven veel vragen over. Waarom kan het toch zijn dat je niet afvalt of zelfs aankomt nadat je extra gezond bent gaan eten en meer bent gaan bewegen. Wegen spieren echt zoveel meer dan vet? Wat zit hier achter? Eet jij gezond en val je niet af, lees dan verder. In dit blog vertel ik je waarom dit niet lukt en wat de 3 grootste boosdoeners zijn op het gebied van ‘gezond' eten.

 

Wat is gezond eten?

Over het algemeen weten de meeste mensen wel wat gezond eten is. Zeker als je al een tijdje bezig bent met je gewicht en met afvallen. Geen junkfood en voldoende groente en fruit. Toch hoef je niet de hele dag op worteltjes en komkommer te knagen als je gezond wil eten.

Als je bijvoorbeeld een kijkje neemt naar de Schijf van Vijf zie je dat je binnen dit voedingspatroon prima snacks mag nemen. Sommige vallen binnen de schijf zoals ongezouten noten en sommige erbuiten zoals chocolade. Ook mag je gewoon je brood en je pasta eten, het liefst dan wel de volkoren variant. Je kan 3-5 keer per dag een klein voedingsmiddel, dus bijvoorbeeld een koekje of een stukje chocolade. Daarnaast kan je 3 keer per week iets groters buiten de Schijf van Vijf kiezen, zoals een croissant of een diepvriespizza. 

Kan je afvallen met ongezond eten? Natuurlijk! Het draait om je energie-inname tegenover je energieverbruik. Verbruik je meer dan je binnenkrijgt dan val je af. Ongeacht of je gezonde keuzes maakt. Echter willen we allemaal graag gezond oud worden en als je alleen maar ongezond eet, heb je wel een grotere kans op bijvoorbeeld hart- en vaatziekten en diabetes.

 

Wat is voldoende bewegen?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid beweging is ongeveer een half uur tot een uur intensief bewegen. Dit hoeft niet per se een sessie in de sportschool te zijn. Je kan ook je huis gaan schoonmaken of lekker dansen op muziek. Intensief bewegen wordt gezien als beweging waarvan je hart sneller gaat kloppen. 

Veel mensen schrijven hun gewicht af aan het sporten. Ik ben meer gaan sporten dus het is logisch dat ik niet afval. Want spieren wegen zwaarder dan vet toch? Het simpele antwoord is ja. Hieronder zie je een plaatje van Active Lifestyle Fitness. Voor velen denk ik een bekend plaatje. Ondanks dat de spier even zwaar weegt als het vet in deze foto, neemt de spier minder ruimte in. Daarom is het bij afvallen altijd handig om ook je maten op te nemen. Verlies je bijvoorbeeld wel buikvet? Dan kan het inderdaad het geval zijn dat je meer spieren aanmaakt. Meestal is dit helaas niet het geval. Spieropbouw gaat veel langzamer dan vetafbraak. Hierdoor zal je als je in een calorietekort zit gewoon afvallen, ook al ben je meer gaan sporten.

Mocht je nou toevallig aan bodybuilding doen dan is het wel belangrijk om hier rekening mee te houden. De meeste bodybuilders zitten in een BMI van overgewicht of obesitas door hun abnormale hoeveelheid spier in hun lichaam. Ben je geen bodybuilder dan moet ik je dus helaas teleurstellen. 

 

Plateau doorbreken afvallen

Ben je al een aantal kilo's kwijtgeraakt, maar heb je het idee dat het nu niet meer zo snel gaat. Dan kan het zijn dat je een plateau bereikt hebt. Wil je meer weten over deze zogenaamde ‘spaarstand'? Lees dan dit blog. Het is één mogelijke verklaring voor sporten en gezond eten maar niet afvallen.

 

Dé reden waarom afvallen niet lukt!

  • Je eet calorierijke voedingsmiddelen

Ondanks dat voedingsmiddelen het label ‘gezond' hebben kunnen ze veel calorieën bevatten. Pindanoten (wel in de Schijf van Vijf) bevatten bijvoorbeeld 627 kcal per 100 gram, terwijl chips (niet in de Schijf van Vijf) er 538 heeft. Avocado/guacamole (wel in de Schijf van Vijf) bevat 199 kcal per 100 gram en tomatenketchup (niet in de Schijf van Vijf) bevat 77 kcal per 100 gram. Zo kan je dus best over je caloriebudget heen gaan, ondanks dat je gezonde voedingsmiddelen kiest.

 

  • Je bent je niet bewust van je volledige eetpatroon

Soms denk je dat je weet wat je eet, maar is dat niet het geval. Net die paar stukjes kaas of worst wat je op visite hebt gegeten stonden niet in je eetdagboekje. Of die 2 glazen wijn op zaterdagavond was je vergeten op te schrijven. Ondanks dat je eetpatroon grotendeels uit gezonde producten bestaat en je denkt onder je caloriebudget te zitten, kan je er met deze kleine dingen toch overheen komen. Wil je niks veranderen aan je eetpatroon, ga dan eens een paar weken meer bewegen en je zult zien dat het nummer op de weegschaal daalt.

 

  • Je eetpatroon wordt door je emoties beïnvloed

Velen van ons worden in ons eetpatroon beïnvloed door emoties. Je bent super goed bezig met afvallen. Je beweegt veel en eet gezond en je weet dat je in een calorietekort zit. Net die ene dag in de week of net die paar dagen in de maand waarop je je niet goed voelt en jezelf volstopt met eten zijn funest. Uiteindelijk ziet je lichaam geen verschil tussen de dagen. Als je 1500 kcal per dag kan eten en je eet de ene dag 1200 en de andere dag 1800 dan zal je in gewicht gelijk blijven. Dus ook als je 6 dagen lang in een calorietekort eet en één dag er zo overheen schiet, dat je wekelijkse aantal toch bovengemiddeld zit, zal je niet afvallen. 

 

Heb jij last van emotie-eten en wil je er graag vanaf? Bekijk ons nieuwe gratis ebook stoppen met emotie-eten.

Over de schrijver
Lisa
Door

Lisa

op 11 February 2021

Ja, dit heb ik dank zij jullie boek nu door: ik at netjes volgens de schijf van vijf maar wel meer dan mijn calorie verbruik. Heel verhelderend.

Reactie plaatsen