Hoeveel maaltijden per dag voor optimaal afvallen?
20 september 2021 

Hoeveel maaltijden per dag voor optimaal afvallen?

Als je bezig bent met afvallen, dan heb je sowieso al wel eens stilgestaan bij de vraag hoeveel maaltijden je het beste kan eten op een dag. We horen termen als intermittent fasting, OMAD (one meal a day) of juice fasting. Toch zijn er ook nog veel mensen die zweren bij 3 maaltijden per dag plus nog twee snacks. Hoeveel maaltijden kan je nou het beste eten als je wil afvallen? In dit blog heb ik het voor je uitgezocht.

 

Wat telt als maaltijd?

Voordat we gaan kijken naar hoeveel maaltijden je het beste kan eten, moeten we eerst een definitie van een maaltijd weten.

Een maaltijd is een eetgelegenheid die op een bepaald tijdstip plaatsvindt en omvat ook bereid voedsel.” – Wikipedia

Zelf houd ik altijd aan dat een snack tot en met een calorie hoogte van 200 kcal is en een maaltijd minimaal 300 kcal. Echter wat iemand ziet als een maaltijd verschilt per persoon. Wat voor de één een snack is, kan voor de ander een hele maaltijd zijn. Om het makkelijk te maken gaat het in dit blog over maaltijden als het om één van de volgende gaat: ontbijt, lunch, diner. Alles wat tussendoor gegeten wordt, zal aangeduid worden als snack. 

 

 

Minder maaltijden om af te vallen

In principe maakt het niet zoveel uit hoeveel maaltijden je eet. Wel is het zo dat je totale aantal calorieën op een dag lager moet zijn dan wat je verbruikt. Zo kom je in een negatieve energiebalans. Dit zorgt op den duur weer voor gewichtsverlies. Het wordt wel eens gezegd dat er veel mensen zijn die beter afvallen, wanneer ze regelmatig eten. Als je volwaardige maaltijden eet, dan geef je je lichaam minder ruimte om tussendoor honger te krijgen en om vervolgens te gaan snacken. Minder snacken betekent minder calorieën en minder calorieën betekent afvallen. Toch is dit niet voor iedereen zo. Kijk maar eens naar de volgende drie populaire diëten:

 

  • Intermittent fasting

Bij intermittent fasting heb je een vast ‘eating window'. Deze kan verschillen in grootte maar de meeste mensen kiezen er voor om zo rond 12 uur te beginnen met eten. Hierdoor skip je een maaltijd, namelijk het ontbijt. Je kan er alsnog voor kiezen om alsnog 3 maaltijden te eten, maar deze sneller op elkaar te hebben. Een kleinere eating window kan zorgen voor een lagere calorie inname per dag. Wil je meer weten over afvallen door middel van intermittent fasting? Lees dan dit blog: Snel afvallen met intermittent fasting (IF): hype of niet?

 

  • OMAD (one meal a day)

Bij dit dieet, eet je al je calorieën van de dag in één maaltijd. Deze kan wel uit meerdere elementen bestaan. Vaak wordt er aangehouden dat je alles binnen een uur moet kunnen eten. Dit is voor veel mensen lasting, omdat je binge gewoontes kan ontwikkelen. Je hongert je als het ware de hele dag uit om vervolgens een groot aantal calorieën te eten. Dit kan een negatieve cyclus worden. Wil je meer weten over de ‘one meal a day' diet? Bekijk dan deze video:

Doctor Reviews OMAD (One Meal a Day)

 

  • Juice fasting

Tijdens juice fasting eet je helemaal geen maaltijden. Nouja, je maaltijden bestaan uit sapjes. Dit doe je meestal maximaal 30 dagen lang, maar doorgaans ongeveer een week. Het is een snelle manier om gewicht te verliezen, echter is het niet de beste manier. Wanneer je gaat juice fasten verlies je eerst voornamelijk vocht. Hierna gaat je lichaam al snel over op spierafbraak, omdat je te weinig voedingsstoffen (glucose) binnenkrijgt. Wel kan het een goede manier zijn om snel even wat kilo's kwijt te raken. Je moet er wel rekening mee houden dat dit geen vrijblijvende oplossing is.

 

Meer maaltijden om af te vallen

In contrast met de genoemde diëten, waarbij het aantal maaltijden op een dag wordt verminderd, zijn er ook mensen die zweren bij het eten van meer ‘kleinere' maaltijden per dag. Je zou stabiele energie hebben en dus minder zin in (ongezonde) snacks. Daarnaast zou het je spijsvertering verhogen, waardoor je meer calorieën op een dag zou verbranden. Helaas moet ik je teleurstellen. Het laatste is namelijk niet waar. Uit onderzoek blijkt dat het eten van meerdere maaltijden per dag niet leidt tot meer gewichtsverlies of meer vetverlies.

 

De belangrijkste conclusie is dat je goed moet luisteren naar je lichaam. Probeer mindful te eten. Eet zo vaak als dat jij prettig vindt en waar jij je goed bij voelt. Dat is de beste succesformule voor afvallen. Als jij je goed voelt bij wat je eet, boek je langdurig resultaat! 

Hoeveel maaltijden eet jij op een dag? Laat het ons weten in de reacties!

 

Cursus: Slank kiezen uit gewoonte

In de themacursus Slanke gewoontes bereik je aan de hand van tips en theorie de volgende punten:

  • Je richt je omgeving slim in, zodat je makkelijker slank kiest
  • Je ontwikkelt routines op zo'n manier dat het steeds makkelijker en leuker wordt om ze te doen
  • Je voelt je aantrekkelijker, sterker, zelfverzekerder én slanker!

Ben jij klaar om er helemaal voor te gaan en om slanke gewoontes te leren en toe te passen in je dagelijkse leven?

Klik dan hier voor meer informatie over de cursus.

Over de schrijver
Monique
Door

Monique

op 4 October 2021

Hoe zit het met de theorie over de BMR? Dat je niet minder moet eten dan je basismetabolisme omdat dat slecht voor je zou zijn?

Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down