arrow_drop_up arrow_drop_down

Dé 6 factoren voor snel en succesvol afvallen

Snel en succesvol afvallen pak je het beste aan zonder diëten, crashen of afzien.

Er wordt ons zoveel wijsgemaakt over afvallen: je moet dit eten, je mag dat niet meer eten, je hebt dit nodig, met veel dieetleed en jojoën tot gevolg. ​​Maar wat als ik je vertel dat je ook kunt afvallen met het allerlekkerste eten: met chocola, wijn, bitterballen, patat en pizza, waar je ook van geniet.

En wat voelt het dán goed om slank te zijn, kleding te dragen die je leuk vindt en in de spiegel te kijken. Want je weet: ik heb geen levenslang, ik geniet nog steeds van eten. Net als slanke mensen. Het verschil is alleen dat je nu de regie hebt: een stukje chocola wordt niet langer een hele reep.

De vraag is dus niet: wat mag ik eten, maar: hoe pak ik die regie?

De volgende 6 succesfactoren helpen jou om die regie te pakken. Het zijn geen magische trucs waarmee je heel snel vet oplost. Nee, dat bestaat niet. Het zijn wel 6 sleutels waarmee jij ook slank kunt worden zonder dieet. Maar je moet er wel wat voor doen!

Succes 1. Ga jij er écht voor? Kies!

Ga jij er echt voor? Je hebt twee opties.

JA, ik ga ervoor:
Ga dan heel even naar buiten. Ga even een halfuurtje rennen of wandelen. Bedenk tijdens het lopen waarom jij dit wilt: waarom wil je gewicht verliezen of gezonder met eten omgaan?

  • Wat levert het je op om deze keer echt voor je ideaalbeeld te gaan?
  • Wat betekent het bereiken van je streefgewicht voor je?
  • Hoe voel jij je met regie over je eetgedrag?

En bedenk ook:

  • Hoe voel jij je over een paar maanden als je er vanaf nu écht voor gaat?
  • Hoeveel weeg je dan?
  • Welke kleding draag je?
  • Hoe kijk je naar jezelf in de spiegel?
  • Wat eet je?
  • Hoe denk je over jezelf?
  • Wat zien anderen?

En denk nog eens verder:

  • hoeveel slanker ben je over 6 maanden als je er echt voor gaat?
  • Hoe voel je je dan?
  • Welke kleding draag je, wat eet je?
  • Hoe denk je over jezelf?
  • En over 2 jaar?

Nee, nu nog even niet:
Ga dan wat anders doen. Accepteer dat dit nu niet is wat je wilt. Proberen af te vallen heeft geen zin als je er niet écht voor wilt gaan. Dat frustreert alleen maar. Het is niet erg, maar het is nu blijkbaar niet het juiste moment voor jou om van afvallen een prioriteit te maken. Misschien is de noodzaak niet groot genoeg, misschien ben je te druk met andere zaken. Dat is ook een keuze: accepteer je gewicht en eetgedrag en geniet van de rust. Zo lang je maar kiest!

Succes 2. Maak het jezelf makkelijk

Jij gaat slank worden. Dat heb je inmiddels besloten. Daarbij ga je het jezelf zo makkelijk mogelijk maken: je kans op succes is groter als je je omgeving verandert en inricht op afvallen! Dat wordt ook wel nudging genoemd.

Maak het jezelf makkelijk: 4 tactieken

  • Bind de kat niet op het spek: check alle kastjes thuis op ‘overbodige’ voedingsmiddelen. Deze gaan direct het huis uit. Dat pak koekjes dat niemand eet? Weg ermee (voordat je ze op een zwak moment toch gaat snaaien). Zorg dat je altijd slanke opties in huis hebt.
  • Leg de dingen die je moeilijk kunt weerstaan op een andere plek, in een ander kastje. Dit dwingt je om na te denken voordat je iets lekkers pakt: wil ik dit echt (is dit een 10) of wil ik straks dat bikinilijf?
  • Stop alle ongezonde dingen in dichte bakjes, gezonde dingen zoals wortels, tomaten, komkommer in doorzichtige bakjes. Of open en bloot op het aanrecht. Uit onderzoek blijkt dat mensen eerder kiezen voor voedsel dat ze kunnen zien.
  • Eet voortaan van kleinere borden. Van een boterhambordje eten scheelt gemiddeld 60 kcal per maaltijd (ruim drie kilo op jaar basis, alleen al bij het diner).

Succes 3. Focus op de stappen naar je ideaal

De meeste mensen die succesvol willen afvallen, focussen alleen op het resultaat: ik wil over 2 maanden zoveel kilo wegen/nooit meer met eten bezig zijn/geen emo-eter meer zijn en relaxed kunnen genieten van lekkere dingen. Als iemand alleen focust op het resultaat, dan denkt die al snel bij een eerste tegenslag: zie je wel, het heeft geen zin, het lukt me toch nooit. En juist dat alles-of-niets denken is funest voor je gewicht en afslankproces. In plaats van je te richten op alleen het resultaat (min x kilo), focus je vanaf nu op de stappen die je hebt te zetten; zo ga jij voor succes met afvallen!

De volgende succesfactoren zijn van toepassing als je al enkele weken begonnen bent met afvallen. Heb je dus net besloten te beginnen, lees dan de volgende succesfactoren over enkele weken.

success-go-get-it

Succes 4. Word je eigen dieetgoeroe

Een slank eetpatroon dat in balans is met vooral gezonde – maar ook met ruimte voor lekkere, minder gezonde – producten waarmee je afvalt, dat wil jij toch ook? Dat kan. Maar dat krijg je niet cadeau. Ik kan dat niet voor je bepalen. Ik weet namelijk helemaal niet hoe jouw dagen eruitzien, hoe je leeft, wat je normaal eet en waar jij of je gezin van houdt.
Zet daarom zelf je lichaam op standje afvallen:

  • Bewust worden: hoe sta je ervoor met je eet- en bewegingspatroon?
  • Verantwoordelijkheid nemen: pas je eet- en bewegingspatroon aan

Stel jezelf hierbij 3 vragen:

Vraag 1: Ben je tevreden over je eet- en drinkpatroon? Voel je je er goed bij, is dit een eetpatroon dat je (min of meer) kunt behouden of vind je het toch te ongezond, juist te gezond of voelt het echt als afzien en lijnen?

Vraag 2: Val je snel genoeg af?

Vraag 3: Heb je al minder trek?

Als je nog niet helemaal tevreden bent: voer kleine veranderingen door die meteen een positief effect hebben. Bijvoorbeeld: juist wel elke avond iets lekkers inplannen om het gevoel van lijnen tegen te gaan. Of: geen melk meer bij de lunch omdat je daar last van hebt.

Als je niet voldoende afgevallen bent deze weken, focus je de komende week dan op het verminderen en de hoeveelheid calorieën die je binnenkrijgt. Welke producten kun je best weglaten, welke minderen (minder muesli in de yoghurt, minder kaas op brood, minder vlees bij het diner, minder noten tussendoor) en welke lichtere alternatieven heb je eventueel: magere melk, filet americain in plaats van salami, lightproducten (als je dat wilt).

Als je na deze weken nog steeds veel honger hebt, kun je proberen andere dingen te eten, zoals: meer eiwitten, volkoren producten, extra veel groente.

Succes 5. Verminder je overeetdrang

Na een paar weken succes met afvallen te hebben gehad wordt het leven weer ‘normaal’. De complimenten over het afvallen en je nieuwe lichaam drogen op, de ‘nieuwe jij’ is niet langer hot en je verlegt je prioriteiten. Langzaam maar zeker krijg je weer meer last van overeetdrang. Je lichaam schreeuwt af en toe ouderwets om veel en ongezond voedsel. En tja: niemand kan een leven lang streng zijn of afzien, met als gevolg dat je toch af en toe weer te veel eet.

De excuses komen al gauw om de hoek kijken: ‘Ik ben helaas een emo-eter.’ Of: ‘Ik ben nu eenmaal een lekkerbek.’ Of: ‘Ik heb geen discipline als het om eten gaat.’ Dat is natuurlijk best makkelijk. Het klinkt als een verklaring om er niet ‘verder in te duiken.’ En juist dat verder kijken achter je eetdrang is essentieel om blijvend slank te zijn.

Hoe ga jij om met je eetdrang?

De aankommodus
Een vers broodje ruiken = opeten
Als je aankomt, heb je ‘de strijd’ opgegeven. Dan werkt het meestal zo: in een bepaalde situatie krijg je eetdrang en dus eet je: wat ruikt dat broodje lekker, ik koop het, het is toch bijna lunchtijd.

De lijnmodus
Een vers broodje ruiken = zwichten (of juist niet)
Als je meer over je gewicht nadenkt of aan het lijnen bent, zet je vaak al (onbewust) iets tussen de situatie; je eetdrang en je gedrag: strijd. Je wikt en weegt, twijfelt, hoort jezelf denken, gaat in discussie met jezelf. Soms win je en dan eet je niet, soms kun je de eetdrang niet weerstaan. Bottom line is dat je weliswaar op de goede weg bent, maar nog vaak strijd ervaart en frustratie voelt (dieetdenken; je wilt meer, maar je mag het niet). Ik ruik een lekker vers broodje, ik wil er eigenlijk één kopen, maar: het is slecht, ik zou het niet moeten doen. Zal ik wel? Zal ik niet?

De slanke succesmodus
Een vers broodje ruiken = lekker
Slank zijn vergt een extra stap: je ‘werkelijke behoefte’ achter je eetdrang achterhalen, accepteren wat het is, en kiezen om jezelf te geven wat je echt nodig hebt. Dan overeet je niet en ervaar je geen frustratie: je zorgt goed voor jezelf. Het goede nieuws: hoe vaker je jezelf gunt wat je nodig hebt, hoe minder eetdrang je ervaart. Je bent blijer, effectiever en slanker! En als de drang toch weer op komt zetten – dat zal je heel je leven lang af en toe gebeuren – beheers je de vaardigheden om ermee om te gaan. Als je gewend bent om je echte behoeften te erkennen en een werkelijke oplossing te zoeken, dan word en blijf je slank zonder frustraties!

Succes 6. Kop omhoog en doorgaan met afvallen

Tja, dan weet je alles, geloof je alles, ben je van plan minder te eten, je eetdrang te verminderen en alle vaardigheden toe te passen en dan… lukt het niet. Of niet meer. Of niet goed genoeg. Wat nu?

Een belangrijke kernvaardigheid als je blijvend slank wilt worden is het leren opstaan na een tegenslag, terugval of teleurstelling. Dat is voor veel afvallers in mijn praktijk heel moeilijk. Het effect van een tegenslag wordt vaak onderschat. En daarom sta ik er hier even bij stil. Iedereen die afvalt, krijgt vroeger of later – ook als je al een hele tijd op je streefgewicht bent – te maken met teleurstellingen en tegenslagen. Hoe vervelend ook, het is zoals het is. Slanke mensen eten ook wel eens te veel. Het hoort erbij.

Omgaan met een tegenslag draait om de balans tussen compassie, mild zijn voor jezelf, en daadkracht: grenzen stellen aan jezelf. Net als slanke mensen sturen op dat wat je nodig hebt: soms meer grenzen, soms meer compassie.

Dat waren de 6 succesfactoren voor succesvol afvallen. Ik hoop dat ze je nieuwe inzichten hebben gegeven waarmee je direct aan de slag kunt. Pak die regie op je eetgedrag en neem afscheid van diëten, dan kom jij er wel!

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Vind meer artikelen over afvallen

1000+ blogs over afvallen in ons archief!