arrow_drop_up arrow_drop_down

Hoe werkt emotie eten? En hoe stop je ermee

Zo werkt emotie eten…

Soms heb je van die dagen dat je mega druk bent. Je vliegt van hot naar her. Op de fiets denk je alleen nog aan al die andere dingen die je ook nog moet doen. Als je thuiskomt na zo’n lange dag is de verleiding groot om niet meer te koken. En ‘s avonds druk typend achter je laptop, eet je de stress weg met een zak chips naast je.

Zand strooien

Maar: door patat en chips wordt stress in-the-end niet minder. Overeten (of je gezonde eetpatroon loslaten) is een ‘fake’ oplossing. Je strooit jezelf zand in de ogen om niet te hoeven voelen dat het je even wat veel is.

Emotie eten = Duiken (vermijden)

Als je last hebt van emotie eten dan wil je over het algemeen de echte issue die speelt in je leven, niet oplossen. Je duikt. Want anders moet je misschien wel moeilijke gesprekken voeren met je baas of man: en je wilt het niet extra moeilijk hebben. Of je moet misschien wel toegeven dat je het even niet aankan allemaal: en zwak zijn is natuurlijk geen optie; jij bent sterk. En dus eet je.

Want als je eet hoef je even helemaal niks, en je doet er niemand kwaad mee. Behalve jezelf. Maar dat kun je wel hebben. Dat ben je zelfs wel gewend. Voor anderen sta je altijd klaar, maar jij (je eetgedrag, sportgedrag, ontspanning, verzorging) bungelt onderaan je eigen prioriteitenlijstje.

Kies voor jezelf, pak regie

Is dit emotie eten patroon voor jou herkenbaar (of het nu om stress of om andere dingen gaat)? Dan is de enige oplossing: erkennen wat er echt speelt. Ga op zoek naar de werkelijke behoefte achter je eetdrang. En kies een oplossing die past bij je langetermijndoelen. Een oplossing waarbij je wél goed voor jezelf zorgt. Want: alleen als je goed voor jezelf zorgt, kun je weer meer aan, krijg je energie én regie. Niet alleen op eten. En precies dat geeft jou en je relaties een boost: in zelfvertrouwen, energie en positiviteit.

Erkennen geeft keuzevrijheid

Pas als je erkent dat er altijd iets achter eetdrang zit, krijg je zelf invloed. Een keuze. Dan hoef je niets weg te eten, maar kun je:

1. Een echte oplossing zoeken voor je stress: vaker nee zeggen, gesprek aangaan, deadlines verplaatsen, hulp vragen. Of:

2. Verdragen dat de drukte nu even in je leven hoort. Dat kan als je weet dat de situatie tijdelijk is.Enne… verdragen is iets anders dan duiken. Bij duiken eet je, bij verdragen accepteer je je eigen realiteit. Dan heb je het misschien zwaar, maar hoef je niets weg te eten: Je bent eerlijk tegen jezelf en kiest bewust.

Succes!

Over de schrijver
Vanaf mijn vijftiende was ik volslank en altijd bezig met afvallen (of aankomen). Ik heb alles geprobeerd: noem een dieet en ik ken het. De ene keer was ik succesvoller dan de andere, maar nooit had ik blijvend resultaat. Ik dacht dat ik pech had; ik kwam van de wind al aan, en slanke mensen geluk. Tot m'n 33-ste ben ik zo doorgegaan. Toen kwam ik erachter dat pech en geluk niet zoveel met mijn gewicht te maken heeft. Ik kopieerde het eetgedrag van slanke mensen en werd zelf slank. Zonder dieet, met chocola en wijn! En dat niet alleen: ik bleef slank en dat ben ik nog altijd. Ik heb me verder gespecialiseerd in de psychologie achter eten en in coaching op (eet)gedrag. In de afgelopen jaren heb ik 8 boeken geschreven (300.000 verkocht) over afvallen zonder dieet, oftewel: afvallen door gedragsverandering. In 2017 ben ik Skinnyminds begonnen. We hebben de kennis uit mijn boeken vertaalt in een training gedragsverandering. Gecombineerd met online groepen en een persoonlijk coachtraject, is dat het Skinnyminds coachplan. Vanaf 2019 leiden we coaches op in onze eigen coachopleiding, geaccrediteerd op HBO-niveau. In 2020 zijn we gestart met de Skinnyminds community.
Reactie plaatsen

Vind meer artikelen over afvallen

1000+ blogs over afvallen in ons archief!