arrow_drop_up arrow_drop_down

Saai elke dag hetzelfde eten of slank variëren?

Heb jij dat ook? Dat als je niet uitkijkt, je bijna elke dag hetzelfde eet? Veelal door tijdgebrek, pak ik in de supermarkt snel de bekende ingrediënten. Voor een snelle hap is dat bij mij vaak verse pasta (slechts 2 minuten koken) met bolognesesaus (van tomaten, paprika, courgette en gehakt) of pasta-pesto (met kip, champignons, rucola). Super snel klaar en nog lekker ook. Als ik echt helemaal geen tijd heb haal ik wat. Het liefst sushi, maar m’n kinderen willen ook af toe pizza. Dus vooruit…

Waarom is variatie belangrijk?

Nu hoor je altijd dat variatie in je voeding zo belangrijk is. Maar waarom eigenlijk? Mijn basis eten is lekker, ik eet er niet te veel van en het is best gezond met (meestal) veel groenten. Waarom zou je dan toch variëren? Daar zijn verschillende redenen voor:

1. Vitamines en mineralen

Ten eerste is variatie belangrijk omdat je veel verschillende voedingsstoffen en dus vitamines en mineralen nodig hebt. En als je heel vaak hetzelfde eet, krijg je van sommige voedingsstoffen heel veel en van andere weinig binnen. Dat is op den duur (lange termijn) niet goed voor je gezondheid (vul maar eens de eetmeter van het voedingscentrum in, om te kijken hoe jij hierop scoort). Verschillende soorten groente en fruit eten is het belangrijkst. Maar het gaat ook over het wisselen van combinaties. Elke dag brood bij ontbijt, brood bij de lunch en pasta bij het avondeten, is wat veel van hetzelfde. Dan is het slim eens af te wisselen met bijvoorbeeld salade bij de lunch en yoghurt bij het ontbijt. Bij het avondeten een keer iets anders proberen, levert je ook veel variatie in voedingsstoffen op. Denk aan een keer quinoa, bonen of granen. En vervang vlees wekelijks een keer door vis en een vegetarische variant.

2. Eten blijft lekker

Ten tweede is variatie belangrijk omdat eten hierdoor lekker blijft. Herken je dat ook? Ik heb ook regelmatig periodes waarin ik wél aandacht aan m’n maaltijden besteed: nieuwe, gezonde gerechten ontdek. Dat is lekker én leuk! Ik krijg dan echt een boost en ben weer even bewust met eten bezig. Ik ben dan wel iets tijd kwijt met het zoeken naar variatie. Ik zorg er voor dat mijn gerechten nog steeds snel en makkelijk te maken zijn. Dat kan best. En het is de moeite waard: ik geniet veel meer van mijn maaltijden.

3. Variëren en experimenteren motiveert 

Nog meer goed nieuws: ‘nee’ zeggen tegen overeten gaat me in zo’n bewuste variatie periode direct makkelijker af. Ik heb minder behoefte aan extra’s. Want: vaak hetzelfde eten is dan wel snel en makkelijk. Het is ook saai. En van ‘saai’ krijg je meer de neiging erbij te snaaien.

Kip of ei?

De vraag is hoe zo’n periode (flow waarin je makkelijker ‘nee’ zegt) begint. Is het omdat je meer aandacht besteed aan variatie en experimenteren in je eten, zodat je meer geniet en makkelijker ‘nee’ zegt? Of is het meestal zo dat je graag bewuster wilt eten, wilt afvallen, waardoor je vaker ‘nee’ zegt én meer aandacht besteed aan je eten? Het goede nieuws: kip of ei, het maakt niets uit.

Elke dag hetzelfde eten: no way!

Profiteer gewoon van de wetenschap dat meer variatie, bewuste aandacht voor eten en experimenteren met nieuwe voedingsmiddelen heel motiverend, gezond én lekker is.
Het geeft je soms net dat zetje om te beginnen met het doorbreken van je ‘dikke’ gewoontes en weer helemaal die regie te pakken.

Kortom: Afvallen? Kies voor variatie. Kies gezond, lekker én slank door je eigen keuzes.

Over de schrijver
Vanaf mijn vijftiende was ik volslank en altijd bezig met afvallen (of aankomen). Ik heb alles geprobeerd: noem een dieet en ik ken het. De ene keer was ik succesvoller dan de andere, maar nooit had ik blijvend resultaat. Ik dacht dat ik pech had; ik kwam van de wind al aan, en slanke mensen geluk. Tot m'n 33-ste ben ik zo doorgegaan. Toen kwam ik erachter dat pech en geluk niet zoveel met mijn gewicht te maken heeft. Ik kopieerde het eetgedrag van slanke mensen en werd zelf slank. Zonder dieet, met chocola en wijn! En dat niet alleen: ik bleef slank en dat ben ik nog altijd. Ik heb me verder gespecialiseerd in de psychologie achter eten en in coaching op (eet)gedrag. In de afgelopen jaren heb ik 8 boeken geschreven (300.000 verkocht) over afvallen zonder dieet, oftewel: afvallen door gedragsverandering. In 2017 ben ik Skinnyminds begonnen. We hebben de kennis uit mijn boeken vertaalt in een training gedragsverandering. Gecombineerd met online groepen en een persoonlijk coachtraject, is dat het Skinnyminds coachplan. Vanaf 2019 leiden we coaches op in onze eigen coachopleiding, geaccrediteerd op HBO-niveau. In 2020 zijn we gestart met de Skinnyminds community.
Reactie plaatsen

Vind meer artikelen over afvallen

1000+ blogs over afvallen in ons archief!