arrow_drop_up arrow_drop_down

6 dingen die jij kunt doen om de eerste stap met afvallen zetten

Heel veel vrouwen willen graag slanker worden. Maar het beginnen wordt vaak uitgesteld. “Ik ben er nu even te druk voor” of “Na de vakantie begin ik echt”. Ik hoor het regelmatig om me heen. Herken jij jezelf hier (ook) in? Wil je ook graag afvallen, maar lukt het niet om de eerste stap met afvallen te zetten? In dit blog vertellen we je de belangrijkste dingen die jij kunt doen om met afvallen te beginnen én het vol te houden.

Sta voor je poging: neem je eigen gevoel serieus

Er zijn tientallen redenen te verzinnen waarom die eerste stap zetten niet lukt. Waar te beginnen? De waarheid is: er is altijd wel wat. Je bent te druk, zit in een verbouwing/verhuizing, je kinderen en man werken niet me en je hebt het al zwaar genoeg. Maar wat voor reden (of smoes) er volgens jou ook is om het niet te doen: je doet jezelf tekort. Jij wil graag afvallen en lekker in je vel zitten, niet langer balen voor de spiegel of in de pashokjes maar lachend in de spiegel kijken. Hoe fijn zou het zijn om je zelfverzekerd te voelen over je lichaam? Wat zou dat met je doen?

Wanneer je dat doel steeds wegwuift, zet je jezelf op de tweede plek. Je geeft andere dingen voorrang. En dat is zonde! Want ondanks dat het niet meteen makkelijk zal zijn, verdient jouw gevoel het om serieus genomen te worden.

Kortom, zet die eerste stap met afvallen. En begin met de overtuigingen in je hoofd. Ben jij er klaar voor? Accepteer je dat je het af en toe moeilijk gaat hebben? Als jij staat voor je poging, staat niets het beginnen met afvallen in de weg. Er komt echt geen beter moment: nu is het moment.

Kom tot een concreet doel

Als je begint met afvallen is het belangrijk om te weten waarom graag wil afvallen. Wat wil jij het liefste bereiken door af te vallen? Waar doe je het voor, wat is jouw ultieme doel? Een doel is heel persoonlijk: wil jij je prettig voelen in een kort jurkje, of wil je de trap op kunnen lopen zonder buiten adem te raken?

Bedenk wat jij het allerliefste wilt. Durf te dromen. Je wilt niet zomaar afvallen, er zit altijd iets achter. Maak je doel concreet en deel je doel met je partner en/of goede vriend(in). Denk niet alleen in kilo’s, maar beschrijf ook vooral je gevoel. Bijvoorbeeld:

  • 6 maanden later weeg ik 70 kilo en voel ik me prettig in een jurkje op de bruiloft van mijn zus.
  • 3 maanden later weeg ik 65 kilo en kan ik moeiteloos met de kinderen spelen.
  • 9 maanden later weeg ik 83 kilo en kan ik meedoen met een Zumba les in de sportschool.

Heb je een concreet doel voor ogen? Kun je je inbeelden hoe je je voelt als je je doel haalt? Hoe je er dan uit ziet? Dan heb je iets waardevols te pakken. Je doel voor ogen houden helpt je om echt te beginnen met afvallen. Denk op lastige (keuze)momenten aan dit doel. Sta voor je doel: jij wil dit, jij kan het!

Wapen je tegen valkuilen als stress en drukte

Tegenwoordig heeft iedereen het druk, heb je soms het gevoel dat je achter de feiten aanloopt en ervaar je stress van werk, school of al het geregel rondom je kinderen. Dan is aantrekkelijk om op het gebied van eten voor de makkelijke weg te kiezen, omdat je het al zo druk hebt met andere dingen. Dat lijkt makkelijk, maar is uiteindelijk de moeilijke weg. Je voelt je niet prettig bij de kilo’s die er uiteindelijk bij komen en overeten is geen échte oplossing voor dingen die spelen. Er is een echte oplossing tegen emo-eten. Alleen ben je nog niet gewend om daarvoor te kiezen. Herken je gewoontes en je valkuilen, en dan pas kan je beginnen ze te veranderen.

Zorg goed voor jezelf!

Verlies jezelf niet uit het oog tijdens het afvallen. Misschien kies je er wel voor om minder te eten, maar dat betekent niet dat je niet lief voor jezelf mag zijn. Het is juist belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt! En dat hoeft zeker niet per se met chocola of chips. Verwen jezelf, geef jezelf wat extra aandacht door jezelf eens goed te verzorgen. Lak je nagels mooi, neem een keer een ontspannende schoonheidsbehandeling of trek je allermooiste jurk aan. Je knipt zo de connectie met eten door.

Begeleiding

Slank worden doe je het best samen met anderen, of door het uit te spreken naar mensen in je omgeving. Dat is al vaker onderzocht en wetenschappelijk bewezen. Het punt is dat als je stiekem in je eentje aan een verandertraject begint, je jezelf eerder saboteert. De “afspraak” om te beginnen met afvallen bestaat, wanneer je jouw afvalpoging voor jezelf houdt, slechts in je hoofd. En dat maakt het makkelijker om je plan toch weer opzij te schuiven als er wat tussen komt.

Er kunnen een aantal redenen zijn waarom je niet aan anderen vertelt dat je wilt afvallen:

  1. Je bent (onbewust) bang dat het toch niet lukt en wilt niet zichtbaar falen. Door niemand over je afvalpoging te vertellen geef je jezelf de “uitweg” om van je poging af te zien zonder enige belemmering en zonder dat iemand ziet dat je poging mislukt.
  2. Je hebt geen zin in opmerkingen, grappen of gezeur. Je hebt geen zin in de reactie van je partner als je tóch een stroopwafel bij de koffie neemt of ziet op tegen flauwe grappen van bijvoorbeeld je collega’s.
  3. Je wilt niet dat mensen weten dat je onzeker bent over je gewicht of je lichaam.

Bijna iedere afvaller herkent zich wel in (één van) deze gevoelens. Maar dat je hier gevoelig voor bent, is niet hetzelfde als het daadwerkelijk niet kunnen verdragen. Hoe erg is een flauwe grap van een collega over jouw salade werkelijk? En hoe erg is het wanneer je partner ziet dat je het lastig vindt om keuzes te maken? Ervoor gaan betekent dat je je kans op succes vergroot. En die kans is absoluut veel groter als je wel aan anderen (mensen die belangrijk voor je zijn) vertelt dat je begint met bewuster eten en afvallen.

Als je deelt waar je mee bezig bent, neem je je poging en daarmee jezelf serieus. Daar gaat het om als je een doel wilt bereiken: je staat voor je aanpak en bent trots op je poging! Dat mogen de mensen die dichtbij je staan best weten!

Wie geeft jou dat steuntje in de rug?

Je partner, vriend(in), familieleden of collega’s kunnen je helpen om je doel te bereiken. Ze kunnen naar je luisteren, met je meedenken en je aanmoedigen als het goed gaat. Heb je een baaldag en kun je de motivatie niet vinden om te gaan sporten? Of dreig je toch die zak chips open te trekken? Spreek dan bijvorbeeld af dat je eerst belt met degene die je steunt. Soms helpt het al enorm om je verhaal te doen en is het daarna een stuk makkelijker om regie te pakken op je eetgedrag.

Daarbij komt dat wij als mensen van nature een sterk verlangen hebben om consequent te zijn. Om te doen wat we hebben gezegd. Wanneer je eenmaal hebt uitgesproken ergens mee te beginnen (afvallen/gaan sporten/gezonder gaan eten), dan heb je sterker de neiging om je daar aan te houden. Dus maak gebruik van dit principe en vertel de buurvrouw/vriendinnen/partner over jouw afvalplannen! Dan heb je een grotere kans van slagen.

Mede-afvallers

Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat mensen die samen afvallen tot 3x succesvoller zijn dan mensen die dit alleen doen. En het is ook een stuk leuker! Je staat er niet meer alleen voor. En met wie kun je je successen en moeilijke momenten nu beter delen dan met iemand die in hetzelfde schuitje zit? Waar je alleen misschien zou opgeven, doe je dat minder snel met de steun van mede-afvallers. Je houdt je samen aan een plan en laat elkaar niet in de steek. Neem bijvoorbeeld een kijkje bij locale sportgroepen of de Skinnyminds community.

Coaching

Beginnen met afvallen en regie blijven pakken op je eetgedrag is niet altijd makkelijk. Om blijvend slank te worden is het belangrijk dat je inzicht krijgt in jouw eetgedrag, gewoontes en patronen. Dat lukt niet altijd alleen. Een coach kan je helpen om samen naar jouw situatie te kijken en je te helpen op weg naar je doel. Je denkt na over dingen waar je zelf nooit op was gekomen, je leert jezelf en je eetgedrag echt kennen.

Steun van bekenden en/of mede-afvallers helpt natuurlijk enorm, maar de allergrootste kracht zit in jezelf. Niet je mede-afvallers, vriendinnen of coach, maar jij bepaalt uiteindelijk of je afvalt of niet. Echt veranderen, wel of niet gaan sporten, wel of geen tweede bord opscheppen: dat zijn dingen die je alleen zelf kunt doen.

De eerste stap is beginnen!

Gratis workshop afvallen zonder dieet

In 2 weken een slanke mindset. Met videolessen, emails en toegang tot de community. Door mee te doen, accepteer je het privacy statement.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Over de schrijver
Vanaf mijn vijftiende was ik volslank en altijd bezig met afvallen (of aankomen). Ik heb alles geprobeerd: noem een dieet en ik ken het. De ene keer was ik succesvoller dan de andere, maar nooit had ik blijvend resultaat. Ik dacht dat ik pech had; ik kwam van de wind al aan, en slanke mensen geluk. Tot m'n 33-ste ben ik zo doorgegaan. Toen kwam ik erachter dat pech en geluk niet zoveel met mijn gewicht te maken heeft. Ik kopieerde het eetgedrag van slanke mensen en werd zelf slank. Zonder dieet, met chocola en wijn! En dat niet alleen: ik bleef slank en dat ben ik nog altijd. Ik heb me verder gespecialiseerd in de psychologie achter eten en in coaching op (eet)gedrag. In de afgelopen jaren heb ik 8 boeken geschreven (300.000 verkocht) over afvallen zonder dieet, oftewel: afvallen door gedragsverandering. In 2017 ben ik Skinnyminds begonnen. We hebben de kennis uit mijn boeken vertaalt in een training gedragsverandering. Gecombineerd met online groepen en een persoonlijk coachtraject, is dat het Skinnyminds coachplan. Vanaf 2019 leiden we coaches op in onze eigen coachopleiding, geaccrediteerd op HBO-niveau. In 2020 zijn we gestart met de Skinnyminds community. Mijn dagelijkse ervaringen deel ik hier onder Mieke's ervaringen
Reactie plaatsen

Vind meer artikelen over afvallen

1000+ blogs over afvallen in ons archief!