arrow_drop_up arrow_drop_down
Chantal (-14 kilo): jojoën door haar trage schildklier is verleden tijd

Chantal (-14 kilo): jojoën door haar trage schildklier is verleden tijd

Chantal (-14 kilo) bewijst dat je ook met een trage schildklier kan afvallen. Dit is haar succesverhaal.

Ik was mijn hele leven al aan het jojoën. Als kind was ik al stevig. In de puberteit was ik wel eens 10 kilo afgevallen. Op mijn zeventiende kreeg ik te horen dat ik een trage schildklier had. Dat betekent dat je minder snel afvalt en sneller weer aankomt. Tijdens mijn zwangerschappen kwam ik enorm veel aan, maar naderhand kreeg ik ook dat er weer af. Zo was ik een beetje mijn hele leven aan het jojoën.

 

Ik ben een echte emotie-eter

Tot ik in 2019 een flinke burn-out kreeg. Ik zat de hele tijd thuis en had veel stress. Als ik veel stress heb ga ik meer eten, het gevolg was dat ik aankwam. Ik ben een echte emotie-eter. Toen woog ik ineens bijna 87 kilo en toen schrok ik wel. Dat is wel heel erg veel. Ik paste niks meer, alles zat strak en mijn winterjas ging niet eens meer over mijn heupen dicht. Toen heb ik het ook eerst nog weer zelf geprobeerd om de kilo's eraf te krijgen, met bijvoorbeeld koolhydraatarm, maar dat hielp ook maar tijdelijk.

Ik had al een keer een boek gelezen van ‘Het geheim van slanke mensen'. Nu las ik over Skinnyminds in de Flair. Toen wilde ik het wel gaan proberen, maar je bent toch twijfelachtig. Je hebt al zo veel geprobeerd en het kost toch wel geld. Maar na een jaar geestelijk aan mezelf te hebben gewerkt, wilde ik een jaar lichamelijk aan mezelf werken en daar paste het Skinnyminds coachplan goed bij.

 

Niet meer al het lekkers, alleen het allerlekkerste

Ik kwam in een super leuke coachgroep, waarbij toch wel meer dan de helft lekker actief was. We hielpen elkaar met afvallen. Er was een soort van vertrouwen, waardoor je naast de goede dingen ook de slechte dingen met elkaar kon delen. Ik viel wel het langzaamst af van allemaal, maar wel gewoon goed volgehouden. Elke dag schrijf ik nog steeds mijn eten op in de Eetmeter. Ik heb ook geleerd om niet meer al het lekkers te eten. We aten op vrijdagavond frietjes, maar ook iets lekkers bij de koffie en als ik dan de frietjes had gegeten, nam ik niet ook nog het lekkers. Of het een of het ander. Het wordt echt niet gezelliger als je meer gaat eten. Dat hield ik in mijn achterhoofd. De grootste verandering die ik heb gemaakt is dat ik me bewust ben van wat ik eet. Mijn grootste eyeopener was dat ik me niets hoefde te verbieden. Dat ik alles kon eten. Maar het mooie is dat je je kan bedenken dat je niet alles wil eten.

 

Motivatie op een andere manier

Aan het eind van het coachplan was ik nog niet op mijn streefgewicht, dus ik heb toen gelijk besloten om het lifestyleplan erachteraan te doen. Dit moest een gewoonte worden. En daar ben ik nog eens een extra 5 kilo mee afgevallen. Nu zit ik wel in een stressvolle periode, maar ik motiveer mezelf met andere dingen. Laatst had ik een uur shoppen gepland en heb ik leuke nieuwe kleren gekocht. Daarnaast hebben we nog een appgroep met de mensen van het coachplan en dat is ook wel heel fijn. Ik weet nu hoe het moet en zo kom ik ook de stressvolle periodes wel door.

Vroeger maakte ik excuses voor mijn gewicht, maar dat doe ik nu niet meer. Ik kijk niet meer in etalages of ik een dikke kont heb. Ik heb meer zelfvertrouwen gekregen in mijn lijf. Het is belangrijk dat je in je hoofd er mee bezig blijft, het gaat allemaal niet vanzelf. Daarom zou ik het coachplan ook wel aan iedereen aanbevelen. Het moet wel je tijd zijn, want je moet er toch tijd en moeite in stoppen. Het is geen dieet, het is je leven zoals je hem altijd al hebt geleefd. Alleen maak je de keus om niet voor al het lekkers te gaan.

 

Interesse in ons 6-maanden coachplan? Klik hier voor meer informatie.

Over de schrijver
Reactie plaatsen