arrow_drop_up arrow_drop_down

Catharina (- 18 kilo) heeft voor altijd afgerekend met overgewicht

Catharina wilde 18 kilo afvallen zonder te diëten. Dit is haar succesverhaal:

“In mijn tienerjaren was ik al aan de stevige kant. In mijn studententijd is het echt misgegaan. Door een ongezonde levensstijl vlogen de kilo’s eraan. Aan het einde van mijn studententijd woog ik meer dan 100kg. Vanaf dat moment, stopte ik met wegen. In 2004 kwam een kantelpunt. Acht weken voor mijn bruiloft paste ik mijn trouwjurk die ik op maat had laten maken. Die paste niet. Hoe is dit mogelijk? Vroeg ik mij af. Ze hadden het niet verkeerd gemeten. Ik had 2 opties: de jurk groter laten maken of afvallen. Vanaf dat moment begon ik met diëten.

Januari en goede voornemens: 18 kilo afvallen

Toen ik voor het eerst zwanger was kwam ik wederom veel aan. Ik dacht dat het slecht was voor de baby om honger te hebben. Eigenlijk was dat gewoon een excuus om te eten, weet ik nu. Na mijn zwangerschap woog ik weer over de 100 kilo. Ik viel daarna weleens af, maar kwam ook altijd weer aan. Ik werd nog twee keer zwanger en bleef overtollige kilo’s houden. Ik had zo genoeg van mijn overgewicht.

Daarom zei ik vorig jaar januari tegen mezelf: ‘ik val 10 kg af en kom nooit meer aan!’. Ik ben gaan speuren op internet en kwam al snel Mieke’s methode tegen. Ik haalde het boek: ‘En nu word ik slank!’ in huis. Ik weet nog goed dat ik tegen mijn man zei: ‘je moet niet lachen hoor, maar ik heb nu toch een boekje gekocht…’ Ik begon me te verdiepen in het afvallen zonder te diëten. Het werkte! Ik viel 18 kilo af. Voor het eerst durf ik te zeggen: dit gewicht houd ik vast.

Te streng voor mezelf

Vanaf het begin heb ik dagelijks mijn kcal bijgehouden in een app. Dat kostte me eerst wel moeite, maar op een gegeven werd het gewoon. Ik leerde er enorm veel van. Ik at zo’n 1400 kcal per dag. We weten allemaal wel dat koek, snoep, wijn, chips en friet veel kcal bevatten. Ik schrok vooral van ‘normale’ producten die ik veel at. Ik ben heel bewust minder brood, aardappelen en pasta gaan eten. De kilo’s vlogen eraf. Maar toen ik daarnaast ook doorging met sporten merkte ik soms weinig energie te hebben waardoor ik het einde van de spinning les bijna niet haalde. Ik was te streng voor mezelf.

Geen restjes van de kinderen meer

Op verjaardagen neem ik alleen het allerlekkerste, een 8 of hoger! Een zelfgebakken appeltaart vind ik heerlijk maar een slagroomtaart daar bedank ik voor. Had ik ’s ochtends te veel gesnoept dan nam ik een soepje als lunch. Ik ben tegen voedselverspilling en daardoor at ik eerder automatisch de restjes van de kinderen op. Dat doe ik nu niet meer. Ik gooi het liever in de prullenbak dan in mezelf. Ik begon het door te krijgen, genoot meer. In het weekend hield ik ruimte over voor wat extra’s zoals een kaasplankje, zelfgebakken appeltaart, wijntje, chipje of gewoon een extra boterham. Heerlijk! In een restaurant kan ik álles kiezen. Hoe leuk is dat? Ik eet veel groente en vis. Waar ik voorheen alles wilde, neem ik nu 9 van de 10 keer geen dessert meer. Ik heb geleerd om keuzes te maken!

18 kilo afvallen

Ik ben trots!

Nu had ik meer energie om te sporten. Ik wilde mijn jongens bij kunnen houden met mountainbiken! Met dit doel in mijn achterhoofd werd ik nog fanatieker en ben ik naast spinning begonnen met hardlopen. Ik was altijd zo jaloers op mensen die dat konden. Ik ben niet gebouwd om hard te lopen, zei ik altijd. Uiteindelijk liep ik 10 km, met gemak. Dit jaar heb ik de Elfstedenroute gefietst met de racefiets. Het fietst zoveel makkelijker met 68 kilo dan met 85 kilo op een racefiets. Ik ben echt trots op mezelf.

Hoofdhonger of buikhonger

Mieke houdt je een spiegel voor. Zo ontdekte ik dat ik sneller naar zoetigheid of chips neig als ik moe ben. Als ik nu eetdrang heb, ga ik na of ik hoofdhonger of buikhonger heb. Merk ik dat ik moe ben, dan ga ik naar bed. Dat is wat ik op dat moment echt nodig heb. Dat is nog steeds wel eens lastig. Dus als ik toch toegeef, eet ik de volgende dag minder. Kcal tellen doe ik niet meer. Op gevoel weet ik nu wanneer ik genoeg heb. Dit voorjaar was ik een kilo aangekomen. Dan baal ik. Sommige mensen zullen misschien denken: zeur niet zo! Maar nu ik die kilo’s achter me heb gelaten wil ik niet dat ze er weer aansluipen. Nu voel ik me happy in mijn lijf, dat wil ik mijn hele leven.

Buikwandcorrectie

Doordat ik zoveel afgevallen ben, had ik veel overtollig vel op mijn buik. Als ik mijn buik zag voelde ik me in mijn hoofd nog dik. Daarom heb ik ervoor gekozen een buikwandcorrectie te laten doen. Voor mij is dat het afronden van de strijd tegen overgewicht. Ik vond het ontzettend spannend maar gelukkig is alles goed gegaan. Ik heb absoluut geen spijt! Ik weet gewoon dat ik nooit meer terugval in mijn oude patroon. Ik heb geïnvesteerd in mijn lijf en dat maakt mijn wilskracht alleen maar groter. Ik wil blijven zoals ik nu ben en ben daardoor heel gedisciplineerd. Soms moet ik bewust opletten, soms gaat het vanzelf. Maar ik weet dat ik keuzes kán maken, en dat ik best die lekkere dikmakers mag eten.

Ik ben niet het type dat graag op de voorgrond staat, maar vorige succesverhalen inspireerden mij ook. Daarom deel ik mijn verhaal. ‘De regie hebben over je eetgedrag voelt het allerlekkerste’, dat is gewoon 100% waar!”

Over de schrijver
Vanaf mijn vijftiende was ik volslank en altijd bezig met afvallen (of aankomen). Ik heb alles geprobeerd: noem een dieet en ik ken het. De ene keer was ik succesvoller dan de andere, maar nooit had ik blijvend resultaat. Ik dacht dat ik pech had; ik kwam van de wind al aan, en slanke mensen geluk. Tot m'n 33-ste ben ik zo doorgegaan. Toen kwam ik erachter dat pech en geluk niet zoveel met mijn gewicht te maken heeft. Ik kopieerde het eetgedrag van slanke mensen en werd zelf slank. Zonder dieet, met chocola en wijn! En dat niet alleen: ik bleef slank en dat ben ik nog altijd. Ik heb me verder gespecialiseerd in de psychologie achter eten en in coaching op (eet)gedrag. In de afgelopen jaren heb ik 8 boeken geschreven (300.000 verkocht) over afvallen zonder dieet, oftewel: afvallen door gedragsverandering. In 2017 ben ik Skinnyminds begonnen. We hebben de kennis uit mijn boeken vertaalt in een training gedragsverandering. Gecombineerd met online groepen en een persoonlijk coachtraject, is dat het Skinnyminds coachplan. Vanaf 2019 leiden we coaches op in onze eigen coachopleiding, geaccrediteerd op HBO-niveau. In 2020 zijn we gestart met de Skinnyminds community.
Reactie plaatsen

Vind meer artikelen over afvallen

1000+ blogs over afvallen in ons archief!