Page content

Hoeveel koolhydraten, vetten en eiwitten om af te vallen

Hoeveel koolhydraten, vetten en eiwitten om af te vallen

Hoe zit het met de verhouding tussen koolhydraten, eiwitten en vetten als je wilt afvallen? Veel diëten promoten een een bepaalde hoeveelheid koolhydraten en vetten voor maximaal gewichtsverlies. Sommigen zweren bij weinig tot geen koolhydraten en anderen zijn weer anti-vet. Wie heeft gelijk?

Het goede nieuws: als je gewicht wilt verliezen, is het van veel groter belang hoeveel je eet dan de verhoudingen in je eetpatroon. Maak je er dus niet te druk om; brood is gewoon toegestaan en van vet wordt je niet dik. Richt je op het ontwikkelen van gezonde eetgewoontes, daar heb je veel meer aan.

Minder koolhydraten en vetten

Het van koolhydraten of vetten is dus geen must. Toch kan het je wel helpen om te experimenten met de verhouding tussen koolhydraten, eiwitten en vetten. Het minderen van koolhydraten zoals brood en pasta is voor veel mensen een makkelijke manier om calorieën te besparen. Daarnaast is van eiwitten bekend dat ze een verzadigd gevoel geven en helpen bij spierherstel en opbouw.

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Afvallen doe je uiteindelijk door minder te eten dan je lichaam verbrandt. Hoe je dat doet, is aan jou. Als je aan het eind van de streep maar een energietekort creëert met een eetpatroon dat bij jou past.

Een eetpatroon voor altijd

Daarnaast is het belangrijk om een eetpatroon te ontwikkelen voor altijd. Een eetpatroon waar je blij én slank van wordt. De meeste mensen houden het niet vol om hun hele leven weinig koolhydraten te eten of nooit meer een patatje. Dus kan je maar beter meteen leren hoe je deze eetgewoontes in een slanke levensstijl inpast.

Wil jij een lekker stukje chocola als je ’s avonds op de bank ligt, of een paar lekkere blokjes kaas bij de borrel? Dat kan prima! Als je er maar voor plant in je eetpatroon en calorieën. Afvallen is keuzes maken. Je ontwikkelt zo een onmisbaar gevoel voor de juiste verhoudingen en je ontdekt slimmere keuzes in calorieën.