Page content

Caloriebehoefte berekenen

Door het berekenen van je caloriebehoefte reken je uit hoeveel calorieën je lichaam op een dag nodig heeft om op gewicht te blijven, of af te vallen. Hierbij wordt meestal gebruik gemaakt van de Harris Benedict Formule. Je dagelijke caloriebehoefte staat gelijk aan je verbranding in rust vermenigvuldigd met je activiteitsniveau.

Hier je caloriebehoefte berekenen.

Je gewicht neemt af als je op een dag minder eet dan je verbrandt. Om een halve kilo per week af te vallen, heb je een dagelijks tekort nodig van 500 kcal. Een gemiddelde vrouw heeft 2000 kcal per dag nodig en een gemiddelde man 2500 kcal. Je caloriebehoefte is ook afhankelijk van je leeftijd, lengte en huidige gewicht.

Het is daarnaast mogelijk om je caloriebehoefte berekenen in een van de gratis calorieën teller apps.

Belangrijk!

Heb je je caloriebehoefte berekend en kom je op minder dan 1200 kcal uit voor een vrouw (of minder dan 1500 kcal voor een man), kies dan toch voor een menu van minimaal 1200 of 1500 kcal. Minder eten per dag raden wij niet aan. De methode van Skinnyminds en gedragsverandering draaien om genieten van lekker eten en bewust kiezen voor altijd. Een crashdieet is echt iets anders. Met 1200 / 1500 kcal val je waarschijnlijk nog steeds behoorlijk snel af!

Wil je toch sneller afvallen? Ga dan niet minder eten, maar zorg dat je meer beweging krijgt, of ga sporten.

Apps voor het berekenen van je caloriebehoefte

Met verschillende gratis apps kan je je caloriebehoefte laten berekenen, inclusief je gewenste afslanksnelheid. Voorbeelden van deze apps zijn myfitnesspal en fatsecret. Deze apps hebben als voordeel dat je ook een eetdagboek kunt bijhouden, zodat je precies weet of je richting je caloriedoel eet.