arrow_drop_up arrow_drop_down

Na 25 jaar weer in bikini, Astrid (-19 kg) bewijst dat het kan!

Ik sportte vroeger altijd veel en was niet dik of stevig. Maar toen ik ging studeren, veranderde mijn leefstijl. Ik ging minder sporten, meer drinken en er waren veel momenten om te genieten van het leven. Altijd gepaard met een hapje en een drankje. Langzamerhand kwam ik aan en werd ik steviger. Vooral tijdens mijn zwangerschappen kwamen er veel kilo's bij. En die gingen er na de zwangerschap niet meer af. Ik werd dikker en dikker en baalde er enorm van.

Pogingen tot afvallen deed ik wel, maar blijvend was het nooit. Ik begon te geloven dat het in de genen zat. Mijn moeder was immers ook altijd vrij stevig geweest en we hadden altijd al ‘zware botten'. In de pashokjes baalde ik als een stekker. Dan zat er weer iets te strak of zat mijn maat er weer niet tussen.  Ik weet nog goed dat mijn moeder maat 44/46 had, wat ik destijds erg groot vond. Maar nu groeide ik zelf richting die maat! Dat wilde ik niet laten gebeuren. Met 88 kg was de maat letterlijk en figuurlijk vol. Er moest iets veranderen, ik moest alleen nog weten hoe.

Mijn eigen smoesjes ontmaskerd

Tijdens mijn wintersportvakantie zag ik online een verhaal van Skinnyminds voorbijkomen, waarin ik precies mijn eigen smoesjes herkende. Ik hield mezelf immers ook voor dat stevig zijn nu eenmaal in je genen zit en ik simpelweg niets kon laten staan. Maar in het verhaal dat ik las werden mijn smoesjes bestempeld als niet-waarheden. Dat wilde ik wel eens uitproberen! Een verandering in mindset, geen dieet. Want in diëten geloofde ik niet. Ik weet dat het slechts tijdelijk werkt en bovendien vind ik koken en nieuwe dingen proberen daarvoor veel te leuk en lekker.

Nadat ik me aanmeldde voor de inspiratiemail was ik meteen enthousiast: dit is iets dat bij mij past! Ik besloot ervoor te gaan en meldde me aan voor het coachplan, waarin je lessen volgt op weg naar een slanke mindset en deelneemt in een coachgroep. Je mag alles, maar kiest zelf.

Wat is mijn doel?

Ik ging van start en kreeg als eerste opdracht om mijn doel te bepalen. Wat ik las zette me aan het denken: wat vind ik belangrijk? Ik was er in mijn hoofd veel mee bezig en vond na een tijdje mijn ultieme doel. Ik heb veel aan zwemmen gedaan, maar wilde met dit gewicht niet in bikini. Sterker nog, die had ik al 25 jaar niet meer aan gehad! De bewuste zomer na het coachplan zouden we gaan zeilen in Griekenland. En daar zag ik mijn droom: op de punt van de boot, stralend in bikini op de Griekse zee (en als het even kon, met dolfijnen springend om me heen!) Ook al leek het nog ver weg, daar wilde ik naartoe.

Weten wat je eet & analyseren

In de eerste weken was het bijhouden en opschrijven van wat ik at heel belangrijk. Dat gaf inzicht! Ik had altijd het idee dat ik redelijk goed en gezond at, niks extreems. Maar nadat ik twee weken bijhield wat ik at werden toch mijn quick wins* zichtbaar. Ik at gezond, maar af en toe wel erg calorierijk. En dus deed ik aanpassingen in mijn eetpatroon. Ik koos voor meer groenten in plaats van pasta, rijst of aardappelen. Melk en karnemelk ging ik vaker vervangen voor thee en ook tussendoortjes leverden meer calorieën dan ik doorhad. Ik minderde met koekjes en nootjes tussendoor en plande mijn lekkernijen in. Wilde ik 's avonds wijn, dan compenseerde ik overdag. Tussendoor ging ik eerder voor fruit, tomaatjes en komkommer.

Het analyseren van mijn eigen eetgedrag had veel effect. Ik begon meer na te denken over wat ik echt lekker vind. Zo eet ik tegenwoordig niet alle soorten gebak meer, maar alleen zelfgemaakt gebak. Taart uit de gemiddelde winkel vind ik niet zo lekker. Waarom zou ik het dan eten?

voor- en na foto bikini afvallen

Steun aan elkaar

Natuurlijk was het aanpassen van mijn eetpatroon niet zo makkelijk. Vooral in het begin moest ik wennen aan mijn keuzes en had ik de neiging om terug te vallen in oude patronen. Dat was best lastig! Ookal wilde ik heel graag mijn doel behalen, het is gewoon best moeilijk om patronen te doorbreken. Maar gelukkig had ik daarvoor mijn coachgroep. Als ik een moeilijk moment had en toch wilde eten deelde ik dat met de groep. Dan coachten zij me en moedigde de groep me aan: ‘Kom op Astrid, kies lekker voor een kop thee. Of maak een wandeling in de zon'. Dat hielp ontzettend. Dan zette ik mijn schouders er weer onder, op weg naar mijn doel. We hebben elkaar gesteund en gemotiveerd en spreken elkaar nu nog steeds.

Eye-openers

Een opdracht die mij veel inzicht gaf was het interviewen van een slanke vriendin. Ik vroeg haar naar haar keuzes en leefstijl en ontdekte dat zij –tot mijn verbazing- geen slanke geluksvogel is die alles maar kan eten. Ze kiest bewust en let ook op. Alleen gaat dit bij haar van nature, zonder strijd. Daarom zeggen slanke mensen dus: ‘ah joh, daar doe ik niks voor'. Dat doen ze wel, maar dat gaat onbewust! Naar die slanke mindset was ik ook op weg.

Een andere belangrijke eye-opener voor mij was dat eten niet altijd op hoeft te gaan. Inmiddels gebruik ik mezelf niet meer als afvalvat maar gooi ik restjes gewoon weg. Door de inzichten van het coachplan en mijn coachgroep ging ik als een speer. Stap voor stap kreeg ik een slankere mindset Op de weegschaal staan begon leuk te worden, was geen straf meer: de kilo's vlogen eraf. En daarvoor hoefde ik niet op een worteltje te knagen of heel veel te sporten. Ik zwom altijd twee keer per week, en dat ben ik gewoon zo blijven doen.

Stralend in bikini!

Door de lessen en inzichten, de steun van mijn coachgroep en de aanpassingen in mijn eetpatroon viel ik in 5 maanden tijd 19 kilo af. Ik ging van 88 naar 69 kilo, en het is fantastisch!  Ik voel me sterk, supergelukkig en mooi. Voor mij deze zomer geen schurende benen meer, maar mooie zomerjurkjes! Mijn ultieme droom werd werkelijkheid: tijdens de zeiltocht door Griekenland straalde ik in bikini. Een van mijn vriendinnen had ik verteld over mijn doel in Griekenland. Toen ik een foto deelde op Facebook van mezelf tijdens die vakantie belde ze me op: “Wat geweldig!! Ik krijg er tranen van in mijn ogen”. Dat maakte me nog trotser.

Ik ben inmiddels al een jaar op gewicht, maar van het slank zijn geniet ik nog iedere dag. Ik sta weer lachend voor de spiegel en herken mijn eigen spijkerbroeken niet bij het opvouwen van de was. Maatje 38? Dat had ik een half jaar voor ik begon met Skinnyminds nooit durven dromen. Tegenwoordig bestel ik mijn kleding niet meer noodgedwongen online maar kan ik lekker shoppen.

Slank voor altijd

Toen die 19 kg er nog aan zat zei ik altijd dat ik niet werd beperkt door mijn gewicht. Maar daarmee hield ik mezelf ook voor de gek. Ik heb nu veel meer energie en conditie! Slank zijn en regie hebben op mijn eetgedrag levert me veel geluk en zelfvertrouwen op. Ik kan zelf kiezen en vertrouwen op mijn keuzes, en heb de tools geleerd waar ik – als de weegschaal weer een beetje stijgt -op terug kan vallen. Zo blijf ik slank voor altijd!

Over de schrijver
Vanaf mijn vijftiende was ik volslank en altijd bezig met afvallen (of aankomen). Ik heb alles geprobeerd: noem een dieet en ik ken het. De ene keer was ik succesvoller dan de andere, maar nooit had ik blijvend resultaat. Ik dacht dat ik pech had; ik kwam van de wind al aan, en slanke mensen geluk. Tot m'n 33-ste ben ik zo doorgegaan. Toen kwam ik erachter dat pech en geluk niet zoveel met mijn gewicht te maken heeft. Ik kopieerde het eetgedrag van slanke mensen en werd zelf slank. Zonder dieet, met chocola en wijn! En dat niet alleen: ik bleef slank en dat ben ik nog altijd. Ik heb me verder gespecialiseerd in de psychologie achter eten en in coaching op (eet)gedrag. In de afgelopen jaren heb ik 8 boeken geschreven (300.000 verkocht) over afvallen zonder dieet, oftewel: afvallen door gedragsverandering. In 2017 ben ik Skinnyminds begonnen. We hebben de kennis uit mijn boeken vertaalt in een training gedragsverandering. Gecombineerd met online groepen en een persoonlijk coachtraject, is dat het Skinnyminds coachplan. Vanaf 2019 leiden we coaches op in onze eigen coachopleiding, geaccrediteerd op HBO-niveau. In 2020 zijn we gestart met de Skinnyminds community. Mijn dagelijkse ervaringen deel ik hier onder Mieke's ervaringen
Reactie plaatsen

Vind meer artikelen over afvallen

1000+ blogs over afvallen in ons archief!