Page content

Wilskracht

Wilskracht is het vermogen om verleidingen op korte termijn te weerstaan ​​om langetermijndoelen te bereiken. Als je veel wilskracht hebt, ben je in staat om te handelen naar je doelen in plaats van je behoeften. Wilskracht gaat hand in hand met zelfcontrole: als de wilskracht groot is heeft dit een positief effect op zelfcontrole.

Wilskracht is al op jonge leeftijd aanwezig. Je ziet bij kinderen duidelijk dat ze vanaf een bepaalde leeftijd hun eigen willetje krijgen en vaker ‘nee’ zeggen tegen ouders en leeftijdsgenootjes. Veel mensen denken dat wilskracht vooral gaat om ‘nee’ zeggen, maar waar je ‘ja’ tegen zegt is minstens zo belangrijk. Nee zeggen tegen het één, betekent vaak ja zeggen tegen iets anders.

Wilskracht als spier

Strategieën waarmee de wilskracht kan worden vergroot zijn een belangrijk onderzoeksgebied van gezondheidspsychologen. Volgens gezondheidspsycholoog Kelly McGonigal is het een erfelijke eigenschap, net als discipline. Dat betekent niet dat je het niet kan trainen.

Wilskracht is te vergelijken met een spier: je kunt het ontwikkelen en trainen, maar bij overbelasting raakt je wilskracht uitgeput. Dit wordt egodepletie genoemd. Keuzes maken en je gedrag veranderen zonder daarbij te veel op wilskracht te vertrouwen, lijkt de beste aanpak, maar het is op dit moment niet duidelijk hoe sterk het egodepletie effect is. Recente onderzoeken konden geen effect vinden, waardoor eerdere resultaten in twijfel worden getrokken.

De vraag blijft of sommige mensen meer wilskracht hebben, een onuitputtelijke bron, of dat ze betere strategieën hebben ontwikkeld waardoor ze er niet vaak op hoeven vertrouwen.

Strategieën

Een ding is zeker: wilskracht is te beïnvloeden. Enerzijds door anders met verleidingen / afleidingen om te leren gaan, anderzijds door goed voor jezelf te zorgen. Zo ervaar je minder zelfbeheersing wanneer je gestressed of moe bent, of wanneer je onder invloed bent van alcohol. Kortom, als je focus wil houden op een doel, bijvoorbeeld afvallen, is het belangrijk dat je genoeg rust neemt, en dus voldoende slaapt en ontspanningsmomenten inplant.

Andere strategieën zijn:

  • Het vermijden van verleidingen. Als je minder verleidingen ervaart, hoef je ook niet te vertrouwen op wilskracht. (Dit blijkt bijvoorbeeld uit de diary study.)
  • Ontwikkel gezonde gewoonten en routines. Gewoonten zijn onbewust en kosten geen moeite, waardoor je geen wilskracht nodig hebt om ze uit te voeren.
  • Anders leren omgaan met verleidingen en dilemma’s. Bijvoorbeeld: niet met honger naar de winkel gaan.

 

Meer tips? Download ons gratis e-book met 35 psychologische tips

Ontdek de kracht van afvallen zonder dieet! Je ontvangt het e-book direct via email. Met het downloaden, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.