arrow_drop_up arrow_drop_down
Wanneer je het Paleodieet volgt ga je als het ware terug naar het ‘oerdieet’. De achterliggende gedachte van dit dieet is: ‘hetzelfde eten als onze voorouders’. Het wordt dus ook niet gezien als een dieet, maar een manier van eten. Daarnaast geloven ze dat we nog niet tegen de relatief moderne voedingsmiddelen, zoals graanproducten en zuivel, kunnen. Ook wijten ze hier de welvaartsziekten aan deze producten. Het dieet bestaat vooral uit vis en vlees, groente, fruit en noten. Ook wordt er vaak gekozen voor dieren die gevoed zijn met gras. Voedingsmiddelen die in dit dieet buiten beschouwing worden gehouden zijn: granen, peulvruchten, zuivel, zout en sterk bewerkte vormen van suiker en olie. Omdat er minder sterk bewerkte producten worden gegeten is een logisch gevolg dat je afvalt. Ook een voordeel van het eten zoals onze voorouders dat deden is dat je je fitter en energieker voelt.  De voordelen van het Paleodieet:
  • verminderde kans op hart- en vaatziekten
  • verminderde kans op diabetes type 2
  • gewichtsverlies
  • energieker
  • minder last van acne
  • betere nachtrust
  • meer libido
  • groter concentratieniveau
Echter zijn deze voordelen niet wetenschappelijk bewezen en is het belangrijk om ook de nadelen die bij dit dieet komen kijken te noemen. De nadelen van het Paleodieet:
  • je gaat uit je mond ruiken: dit is het gevolg van het eten van weinig koolhydraten
  • je kan allereerst wat sloom zijn: dit komt omdat je hersenen gebruik maken van koolhydraten
  • sociale evenementen kunnen lastig zijn

Artikelen in Paleodieet