Page content

Ghreline

Ghreline wordt ook wel het hongerhormoon genoemd. Ghreline wordt gemaakt in de maagwand. Als je maag leeg is wordt ghreline aangemaakt en gaat via het bloed naar de hersenen. Je hersenen krijgen het seintje dat er eten nodig is wat ertoe leidt dat je honger krijgt en op zoek gaat naar iets te eten. Als je maag gevuld is, stopt de aanmaak van ghreline weer. Je lichaam maakt dan juist het hormoon leptine aan. Leptine zorgt ervoor dat je een verzadigd gevoel krijgt.

Soms kan de balans tussen ghreline en leptine uit balans raken. Wanneer je voedingspatroon bestaat uit veel snel verteerbare producten betekend dat dat je maag sneller leeg is. Hierdoor heb je dus vaker honger. Het gevolg hiervan is dat je meer eet dan dat je nodig hebt. Maar ook stress, slaaptekorten en onregelmatige eettijden hebben invloed op je ghrelinelevel. Het gevolg hiervan is dat veel mensen te veel van het hongerhormoon aanmaken wat kan leiden tot overgewicht.

Er zijn gelukkig er manieren om je ghrelineproductie beperkt te houden.

  • Eet langzaam verteerbaar voedsel. Het beste is om voldoende eiwitten en gezonde vetten te eten. Dit komt doordat deze langzaam verteerd worden. Het is beter om snelle koolhydraten zoals suiker, witte graanproducten en vruchtensappen te vermijden. Deze zijn snel je maag uit en leveren veel calorieën.
  • Eet jezelf niet overvol. Je maag raakt namelijk gewend aan het volle gevoel en je lichaam gaat minder snel waarnemen. Dit leidt ertoe dat je lichaam denkt dat je sneller eten nodig hebt en de ghrelineproductie gaat omhoog.
  • Eet op vaste tijden. Je lichaam weet dan dat er bijna eten aan komt waardoor het minder in paniek raakt als er geen eten in de maag is. Een voorbeeld: wanneer je lichaam weet dat je altijd om half 1 luncht en je om 12 uur een lege maag hebt, raakt het minder in paniek. Je maakt daarnaast ook minder ghreline aan.
  • Slaap voldoende. Wanneer je een slaaptekort hebt, wordt de productie van ghreline verhoogd. Ghreline houdt namelijk ook je brein scherper.
  • Hou je gewicht stabiel. Gewichtsschommelingen zorgen ervoor dat je hormoonbalans verstoord raakt.