arrow_drop_up arrow_drop_down
Bij eetbuien voel je een enorme drang om te eten en lukt het niet om daarmee te stoppen. Je hebt een gevoel van controleverlies. Na een eetbui voelen veel mensen zich zwak en schuldig, waardoor ze het te veel eten willen compenseren. Eetbuien ontstaan vaak als coping mechanisme voor moeilijke emoties: angst, frustratie, verdriet, leegte. Eten biedt afleiding, troost en dempt vervelende gevoelens. Althans: tijdelijk. Na een eetbui probeert je dit vaak te compenseren door bijvoorbeeld heel weinig te eten, tot dat niet meer lukt. Zo kan je in een vicieuze cirkel terecht komen van te veel eten, compenseren, en weer de controle verliezen. Saboterende gedachten houden deze vicieuze cirkel in stand. Het kan ook een gewoonte zijn geworden om te eten bij emoties.

Van eetbuien afkomen

Bij het volgen van een dieet is er vaak sprake van restricties. Je bent in je hoofd veel bezig met wat je wel of niet mag eten, en hoeveel. En hoe meer je van jezelf iets NIET mag, hoe meer je het WEL wil. Dit noemen wij dieetdenken. Het is moeilijk (of onmogelijk) om dit op basis van wilskracht vol te houden. Wij geloven in afvallen door mildheid en nieuwsgierigheid, in plaats van veroordelen en streng zijn. Als je van eetbuien af wilt komen zijn deze 3 dingen belangrijk: 1. Een belangrijke manier om eetbuien te voorkomen is door niet na een eetbui te gaan compenseren. Hoe moeilijk dat ook is. Hierdoor werk je namelijk de vicieuze cirkel van te veel eten -> restricties -> nogmaals te veel eten in de hand. Kortom, stop met lijnen en alles-of-niets eten. Ga bij jezelf na van welk eetpatroon jij eigenlijk blij wordt. Leer weer genieten van eten! 2. Heel belangrijk bij eetbuien is het om te achterhalen waar ze vandaan komen. Wat zit er achter de eetdrang? Dit kan je doen door een gevoelens-dagboek bij te houden. Wanneer je eetdrang voelt opkomen, pak je een schriftje erbij en ga je schrijven. Het geeft je niet alleen meer inzicht in je triggers en emoties, maar ook biedt het een uitlaatklep voor wat je voelt. Hierdoor kan je beter afstand nemen van je emoties en neemt de behoefte om ze weg te eten op ten duur af. 3. Wees mild voor jezelf als je een keer te veel hebt gegeten. Je zal niet van de ene op andere dag nooit meer een eetbui hebben. Accepteer dat. Herken saboterende gedachtes als "zie je wel, het is weer mislukt" en accepteer dat iedereen last heeft van tegenslagen. Wat je na een tegenslag doet is wat telt. Met een verleden van diëten kan het lastig zijn om afvallen op een andere manier te benaderen. Om dieetdenken om te zetten in goed voor jezelf zorgen. Onze cursus helpt mensen om van dieetdenken af te komen en meer te genieten van eten.

Eetbuistoornis

Een grote zak chips leeg eten terwijl je dat niet van plan was, zien sommige mensen als een eetbui. Maar bij heftige eetbuien neemt iemand soms wel duizenden calorieën tot zich. Je proeft niet meer wat je eet en je geniet er niet van. Als je vaak last hebt van heftige eetbuien, kan er sprake zijn van een eetbuistoornis. Cognitieve gedragstherapie is hiervoor een effectieve behandeling. Het is belangrijk om eerst de eetbuien behandelen voordat je bijvoorbeelt probeert om af te vallen, omdat restricties dus vaak weer nieuwe eetbuien in de hand kunnen werken. Een eetbuistoornis gaat zelden uit zichzelf over. Lees hier meer over stoppen met emotie eten. Twijfel je of jij een emotie-eter bent? Lees dan dit blog over beter leren voelen.

Artikelen in Eetbuien