Page content

Discipline

Discipline is de vaardigheid om jezelf en je emoties te managen. Een gedisciplineerd persoon heeft veel controle over zijn eigen gedrag en vind het makkelijk om eerst na te denken en daarna pas te handelen. Je bent dan goed in het in het nastreven van een langetermijndoel, waarbij het vaak nodig is om andere impulsen en korte termijn behoeftes te weerstaan.

Mensen verschillen in aanleg in hoeveel discipline die ze hebben. Binnen de persoonlijkheidspsychologie valt discipline onder de persoonlijkheidstrek ‘conscientieusheid’ of orderlijkheid. Dit is een van de 5 belangrijkste (big five) persoonlijkheidstrekken waarop mensen van elkaar verschillen. Het tegenovergestelde is impulsiviteit, wat betekent dat je je sneler laat (af)leiden door je emoties en korte termijn behoeftes.

Zoals een verlegen persoon kan leren om minder verlegen te zijn, kan iemand leren om gedisciplineerder worden. Een aantal strategieën hiervoor zijn:

  • Duidelijke afspraken maken met jezelf
  • Het maken van een planning
  • Een groter doel opdelen in kleinere sub-doelen en acties om uitstelgedrag te voorkomen
  • Leren verdragen van onplezierige taken en onlustgevoelens zoals verveling of frustratie
  • Situaties in kaart brengen waarin men wil leren om eerst na te denken en dan pas te handelen
  • Uitgerust zijn en goed voor jezelf zorgen – uitgeruste mensen hebben meer zelfdiscipline
  • Een manier verzinnen om saaie taken plezieriger te maken

Wanneer gebruik je discipline?

Zelfdiscipline is een belangrijke voorspeller van succes op tal van gebieden. Dat is niet vreemd als je je bedenkt dat je discipline nodig hebt bij elk doel dat je wilt bereiken – denk hierbij aan studeren, werken aan een project, het huishouden bijhouden, trainen voor een wedstrijd, en dagelijks bijhouden wat je eet in een eetdagboek. Iedereen moet wel eens dingen doen waar die geen zin in heeft. Dan heb je discipline nodig om er toch mee te beginnen en het af te maken. Je laat je niet afleiden door andere, meer plezierige activiteiten.

Een voorbeeld van hoe discipline werkt is op het gebied van afvallen en gewichtsbeheersing. Als je wil afvallen, maak je bepaalde afspraken met jezelf: je gaat elke dag een eetdagboek invullen, wandelen of sporten, en gezonde maaltijden bereiden. Dit kost in het begin meer moeite, het zit nog niet in je systeem. Door vaker dingen te doen die je niet per sé leuk vindt, maar wel belangrijk, vergroot je je zelfdiscipline. Je raakt gewend om door te zetten op moeilijke momenten en houdt je langetermijndoel voor ogen.

Meer tips? Download ons gratis e-book met 35 psychologische tips

Ontdek de kracht van afvallen zonder dieet! Je ontvangt het e-book direct via email. Met het downloaden, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.