Page content

Dieetdenken

Dieetdenken betekent dat je afvallen benadert vanuit een moeten-mindset in plaats van een willen-mindset. Dieetdenkers hebben strikte regels voor zichzelf in wat ze wel en niet mogen eten en/of drinken. Afvallen associeren ze met periodes van ‘afzien’ en ‘streng zijn’. Het voelt als straf en oneerlijk, in plaats van iets wat ze graag willen. Het zijn vaak lijngerichte eters, waarbij iedere hap wordt gekeurd: Mag ik dit nu wel eten? Past dit wel bij de lijn? Genieten van iets lekkers voelt al snel als zondigen.

Het zijn meestal ervaren afvallers. Ze weten al behoorlijk veel over eten en drinken, en zijn ook best weleens slanker geweest. In de flow van het afvallen lukt het wel om op deze manier met eten om te gaan, maar het dieetdenken (‘ik wil meer maar ik mag het niet’) is nu eenmaal niet voor altijd vol te houden. Dieetdenken staat een ontspannen relatie met eten in de weg.

Een dieetdenker wint er heel veel bij om een eetpatroon te ontwikkelen waarvan ie geniet. Alleen een patroon met echt lekker eten en/of drinken is geschikt voor altijd! Als ze in lastige situaties ook nog eens bewust slank kiezen: ‘Ik mag alles, maar ik wil niet alles’ in plaats van ‘Ik wil, maar ik mag niet’ (= dieetkeuze), dan wordt ook de dieetdenker voor altijd slank.

Van ‘niet mogen’ naar ‘niet willen’

Het verschil tussen niet mogen eten van jezelf en niet willen eten in lastige situaties, lijkt misschien een nuanceverschil. Maar het is een essentieel verschil. Als je zegt: ‘Ik wil niet overeten’ heb je zelf invloed: jij bepaalt en bent verantwoordelijk voor – en daarmee tevreden en trots over – je keuze. Als je zegt: ‘Ik mag het niet’ overkomt het je. Arme jij: je moet afzien, je hebt geen invloed en dat maakt je (zeker na een poosje) rebels, boos of gefrustreerd.

Van dieet naar regie: anders leren denken

Ik mag niet -> Ik mag alles, ik wil niet te veel eten
Ik moet streng zijn -> Nee zeggen levert veel meer op dan toch opeten
Ik moet volhouden -> Keuzes maak ik altijd, that’s life
Ik heb gezondigd -> Ik heb een keer te veel gegeten (so what)
Ik ga los in het weekend -> Ik kies ervoor in het weekend wat meer te eten
Het is een eeuwige strijd -> Af en toe is het even lastig. Nou en?
Ik voel me zoveel beter als ik niet overeet
Ik kan echt niet naar de pizzeria -> Alles kan, ik plan zelf
Ik moet nog een sinaasappel eten -> Ik moet niets, ik maak bewuste keuzes
Morgen begin ik weer -> Mijn nieuwe basis is slank kiezen, altijd
Als ik aan drop begin, kan ik niet stoppen -> Ik bepaal zelf hoeveel drop ik eet
Het lukt me nu even niet -> Ik doe het niet: tijd voor actie