Page content

BMI (Body Mass Index)

BMI staat voor Body Mass Index en geeft de verhouding tussen lichaamslengte en gewicht weer. Aan de hand van deze waarde stel je vast of je een gezond gewicht hebt. Met deze formule bereken je het:

Je gewicht (in kg) / (je lengte (in meter) x je lengte (in meter))

Stel dat je 65 kg weegt en 1,70 m bent. Dan bereken je je BMI als volgt: 65 / (1,7 x 1,7)= 22,5

  • Wanneer je BMI onder de 18,5 is, heb je ondergewicht. De verhouding tussen je gewicht en lengte is te laag.
  • Wanneer je BMI tussen de 18,5 en 25 is, heb je een gezond gewicht.
  • Wanneer je BMI tussen de 25 en 30 is, heb een overgewicht. De verhouding tussen je gewicht en lengte is te hoog. Probeer om niet verder aan te komen. Het beste is om iets af te vallen.
  • Wanneer je BMI hoger is dan 30, heb je ernstig overgewicht. De verhouding tussen je gewicht en lengte is te hoog. Het beste is om af te vallen.

Het is belangrijk om niet alleen naar BMI te kijken maar ook waar het lichaamsvet zit. Vet in en rond de buik (ook wel buikvet genoemd) is slechter voor de gezondheid dan wanneer er vet op bijvoorbeeld de billen of heupen zit. Buikvet verhoogt de kans op hart- en vaatziekte, diabetes en kanker. Neem daarom ook je tailleomvang mee. Uit onderzoek is gebleken dat 5-10% gewichtsafname of 5 cm verminderingen in de tailleomvang al voordeel oplevert voor je gezondheid.

Er zijn echter ook uitzonderingen. Wanneer je kijkt naar de BMI van een bodybuilder, zal deze waarschijnlijk te hoog uitkomen. Dit komt doordat een bodybuilder veel spieren heeft. In dat geval kan je ook kijken naar de tailleomvang en/of het vetpercentage om uitslag te krijgen of iemand een gezond gewicht heeft.