arrow_drop_up arrow_drop_down
Afvallen is het verminderen van het lichaamsgewicht bij een persoon en het resultaat van een energietekort over een langere periode. Dat doe je bijvoorbeeld door een gezond voedingspatroon aan te nemen, minder te eten en/of (meer) te bewegen. Een gemiddelde vrouw heeft 2000 kilocalorieën nodig op een dag, een gemiddelde man 2500. Deze berekening is afhankelijk van een aantal factoren, waaronder je dagelijkse beweging en leeftijd. Door meer te bewegen kan je je energieverbruik verhogen en door anders te gaan eten kan je je energie-inname verlagen. Zo werkt afvallen in een notendop. Een halve kilo tot een kilo per week afvallen is verantwoord. Hierbij neemt het vetweefsel af zonder dat er schade wordt toegebracht aan de gezondheid. Bij een hoger gewicht kan het soms sneller gaan, dat heeft geen nadelige gevolgen.

Manieren van afvallen

Hoewel afvallen altijd draait om het creëren van een energietekort, zijn er meerdere manieren om dit aan te vliegen. Een mogelijkheid is het volgen van een tijdelijk dieet - met maaltijdvervangers, weinig koolhydraten of een andere wijziging in het eetpatroon - waardoor er sprake is van een energietekort. Een dieet om af te vallen is vrijwel altijdtijdelijk van aard: slechts weinig mensen passen voorgoed hun eetpatroon aan. Dat is meteen de reden waardoor een grote meerderheid van de mensen na een dieet weer aankomt in gewicht. Het werkt jojoën in de hand. Ook biedt een dieet geen psychologische ondersteuning en / of inzichten die je nodig hebt bij het volhouden van nieuw gedrag. Wil je op een blijvende, verantwoorde manier afvallen, dan is het nodig om een eet- en beweegpatroon aan te nemen die je voor langere tijd wilt volhouden. Veranderen vergt, niet verrassend, een verandering in je levensstijl. Anders blijft de oorzaak van het zwaarder worden bestaan en zal je gewicht niet afnemen.

Mindset veranderen

Met een verleden van diëten is het niet makkelijk om op een andere manier naar afvallen te kijken. Dat vraagt een verandering van mindset. Daarnaast heb je voor gedragsverandering een helder doel, bijbehorende acties en ondersteuning nodig.

Artikelen in Afvallen