arrow_drop_up arrow_drop_down
Is banaan gezond? De voedingswaarde van banaan

Is banaan gezond? De voedingswaarde van banaan

Er zijn veel voedingshypes en beweringen die gedaan worden over voeding. Iedereen is tegenwoordig een voedingsexpert. Wat is er eigenlijk waar over deze hypes? Wij leggen de voedingshypes voor je onder een wetenschappelijke loep. Deze keer: de banaan. Hoe gezond is dit stuk fruit eigenlijk?

Hype

Bananen worden veel gegeten in Nederland. Het is namelijk de tweede meest gegeten fruitsoort in Nederland. Per dag eten we gemiddeld ruim 20 gram banaan.

Is de banaan gezond?

De banaan heeft een gezond imago maar wat veel mensen niet weten, is dat de banaan van de populairste fruitsoorten in Nederland ook de calorierijkste is. Dit komt omdat er tijdens de rijping van de banaan zetmeel wordt omgezet in suikers. Hierdoor smaakt een bruine en rijpere banaan zoeter dan een groene en nog niet rijpe banaan. En omdat een groene banaan meer resistent zetmeel bevat, bevat deze minder calorieën dan een rijpe banaan.

Zoveel calorieën zitten er in een gemiddelde banaan: 90 kcal per 100 gram

Bananen bevatten in vergelijking met ander fruit niet veel vitamine C. Het bevat wel veel kalium en zetmeel. Hierdoor is het een goed tussendoortje. Ook leveren bananen veel energie. Hierdoor kan je het goed eten voor het sporten voor een energieboost.

Onderzoek naar bananen

Bananen helpen niet bij verstopping. Ze kunnen wel helpen bij diarreeklachten. Dit komt omdat er in banaan het oplosbare vezel pectine zit. Hierdoor wordt de voeding in de darmen gebonden, wat helpt wanneer je diarreeklachten hebt.

Bottomline

De banaan bevat goede micronutriënten in de vorm van vitaminen en mineralen, maar is ook de calorierijkste van de populairste fruitsoorten in Nederland. Onze tip is: geniet van de banaan maar let op de hoeveelheid! Afvallen draait immers om het creëren van een energietekort.

Eet jij ook graag banaan? Download dan ons bananen receptenboekje.
Alle recepten hebben een code van XL naar S zodat je ze eenvoudig kunt inplannen in je eetpatroon.

Over de schrijver
Vanaf mijn vijftiende was ik volslank en altijd bezig met afvallen (of aankomen). Ik heb alles geprobeerd: noem een dieet en ik ken het. De ene keer was ik succesvoller dan de andere, maar nooit had ik blijvend resultaat. Ik dacht dat ik pech had; ik kwam van de wind al aan, en slanke mensen geluk. Tot m'n 33-ste ben ik zo doorgegaan. Toen kwam ik erachter dat pech en geluk niet zoveel met mijn gewicht te maken heeft. Ik kopieerde het eetgedrag van slanke mensen en werd zelf slank. Zonder dieet, met chocola en wijn! En dat niet alleen: ik bleef slank en dat ben ik nog altijd. Ik heb me verder gespecialiseerd in de psychologie achter eten en in coaching op (eet)gedrag. In de afgelopen jaren heb ik 8 boeken geschreven (300.000 verkocht) over afvallen zonder dieet, oftewel: afvallen door gedragsverandering. In 2017 ben ik Skinnyminds begonnen. We hebben de kennis uit mijn boeken vertaalt in een training gedragsverandering. Gecombineerd met online groepen en een persoonlijk coachtraject, is dat het Skinnyminds coachplan. Vanaf 2019 leiden we coaches op in onze eigen coachopleiding, geaccrediteerd op HBO-niveau. In 2020 zijn we gestart met de Skinnyminds community. Mijn dagelijkse ervaringen deel ik hier onder Mieke's ervaringen
Reactie plaatsen

Vind meer artikelen over afvallen

1000+ blogs over afvallen in ons archief!