Als je wilt afvallen heb je twee knoppen om aan te draaien: eten en bewegen
30 november 2022 

Als je wilt afvallen heb je twee knoppen om aan te draaien: eten en bewegen

Deze tekst is ook te beluisteren via een podcast
Klik hier voor de podcast op spotify

In dit artikel vind je de volgende onderwerpen:

Hoe ga je nou om met eten en met je basis eetpatroon? Ik kreeg hier laatst een vraag over. Ik heb de grootste eyeopeners in mijn boeken staan waar ik ook de Cirkel van invloed behandeld, een theorie van Stephen Coyen. Hij heeft het over de cirkel van invloed en van betrokkenheid, waar je allemaal invloed op hebt. Met afvallen heb je dit natuurlijk ook. Je bent vaak in je hoofd met nog zoveel dingen bezig. Je hebt zoveel gedachten rondom eten, maar waar heb je op dit moment nou nog daadwerkelijk invloed op? Dat is hoeveel je eet en drinkt, hoeveel je beweegt en je afslank snelheid. Iemand stuurde mij een mail waarin ze had aangegeven dat ze het niet met afslank snelheid mee eens is, want als je erg gaat focussen op hoe snel je afvalt dan kom je juist in dat dieet denken en dat helpt niet als je een volwassen eet relatie wilt ontwikkelen en je je levensstijl wil veranderen. Voor haar staat zelfzorg in de cirkel. Dit vond ik een hartstikke leuke insteek. Voeg vooral dingen toe aan die cirkel van invloed als er dingen zijn waar jij elke dag invloed op hebt. Zelfzorg hoort er zeker bij, denk bijvoorbeeld aan hoeveel tijd je voor jezelf neemt en hoe laat je naar bed gaat.

Ik wil even vertellen waarom ik afslank snelheid erbij heb staan. Dat doe ik niet omdat ik denk dat je daarop moet sturen maar omdat het een gevolg is van de eerste twee. Op het moment dat jij bepaalt hoeveel je eet en drinkt en beweegt volgt daar automatisch een afslank snelheid uit, voor iemand met jou leeftijd en gewicht. Afslank snelheid is dan niet een doel maar een gevolg. Ik zet het er ook bij omdat afvallen een lange termijn proces is, je kan niet morgen slank zijn en resultaat hebben. Dingen die waardevol zijn in het leven zal je altijd moeite en tijd erin moeten stoppen. Zo werkt het ook met afvallen, daarom zet ik afslank snelheid erbij omdat ik het belangrijk vind dat je beseft dat je gewoon een lekker relaxed eetpatroon wilt en niet een topsporter wilt worden. Je wilt gewoon normaal bewegen misschien wel een tandje meer of minder, maar dan nog is het niet automatisch dat je 1 kilo per week afvalt, zeker niet als je wat ouder bent. Als je jong bent dan kan het nog een keer, maar als je ouder bent dan gaat je verbranding omlaag, ga je afvallen. Ook als je slanker wordt daalt je verbranding. Dit betekent dat je die kilo per week niet meer red.


'Verandering begint alleen maar als je je eigen realiteit accepteert en vanuit daar keuzes gaat maken.'


Dit is de realiteit en dan hoort er ook bij dat het minder snel gaat en dat is ook goed. Minder snel afvallen is veel effectiever dan razendsnel afvallen, dat werkt maar tijdelijk. Gemiddeld 1 à 2 kg per week afvallen is het meest effectief.

Ik kreeg ook laatst een vraag over welke eetdagboek apps er zijn en welke goed zijn om te gebruiken. Nou, er zijn talloze apps waarin je je eetpatroon kan bij houden in een eetdagboek. Ik gebruik zelf Fat Secret, maar ook de eetmeter van het Voedingscentrum wordt veel gebruikt en Lifesum. Je hebt er heel veel, maar deze drie zijn wat mij betreft echt heel goed.

Een dieet is wat mij betreft een aantal externe regels van buitenaf waar jij je moet aan houden als je dat volgt. Als je daaraan houdt dan doe je het goed en als je dat niet doet dan zondig je, daar draait het om.

'Je hebt talloze diëten in alle soorten en maten.'

Is dan intermittint fasten ook een dieet? Het is een dieet als je denkt, ik mag alleen nog maar tussen 11 uur s'ochtends en 6 uur s'avonds eten. Als je er niet aan houdt voel je je schuldig en voel je teleurstelling. Dan is het een dieet en zo zou ik het ook nooit doen. Ik vond het intermittent fasten interessant omdat ik geen ontbijter ben, ik heb nooit van ontbijten gehouden. Ik dacht goh, dan is het best wel slim om wat later op de dag te diëten. Er zijn ook talloze wetenschappelijke onderzoeken die ook zeggen dat het effectief is als je langere tijd niet eet omdat je lichaam dan in verbrandingsmodus gaat.
 Ik ga dat is proberen. Als ik pas om 12 uur ontbijt dan verschuift alles een beetje, dan lunch ik pas om 3 en dan eet ik op een normale tijd in de avond, erna hoef ik niks meer te eten. Dit is voor mij een hele makkelijke manier om aan mijn basis eetpatroon te houden. Vroeger deed ik dit ook al, maar dan hoorde je mensen zeggen dat je wel een stevig ontbijt nodig had om op te starten, hier voelde ik me nooit prettig bij.

Het gaat dus om een manier zoeken van eten dat bij jou past. Dit zijn mijn eigen richtlijnen maar zoek vooral jou eigen richtlijnen. Wat past bij jou? Hou je van ontbijten, ga dan vooral wel lekker ontbijten. Waarom? Omdat Ik zo veel verhalen heb gehoord dat mensen wel trek hadden en wanneer ze dan eindelijk mochten eten ook helemaal los gingen. Dit heeft geen enkele zin, dus als het voor jou werkt doe het dan vooral op jou eigen manier.

Ik wil vrouwen zoveel mogelijk helpen om lachend in de spiegel te kijken. Ik kijk vaak lachend in de spiegel ook als ik in mijn comfortzone ben, ook als ik 2 kilo ben afgevallen maar wel mijn kleding pas. Toch heb ik ook periodes gehad dat ik dit niet had en niet genoeg voor mijn doelen ging. Ik heb best wat periodes gehad dat ik mezelf aan het verstoppen was, waar ik helemaal niet zo tevreden was. Ik wil iets hebben wat energie en power uitstraalt, dat je echt gaat voor dat succes en daarvoor staat: woest aantrekkelijk voor jezelf. Daarmee straal je het uit naar de hele wereld. Het gaat om hoe jij je voelt en om wat je doet. Als je hiervan schrikt dan zit je nog te veel in dat arme ik, arme ik te dik. Laat het los!

'Ga voor je eigen doelen, ga voor gezond en fit!'

Pak dus eigen verantwoordelijkheid, pak de regie, ga staan voor wie jij bent en voor wie jij wilt zijn. Dit allemaal heb ik verwoord in woest aantrekkelijk. Als dit niet jou woorden zijn pak vooral je eigen woorden en doelen waar je hoe dan ook blij van wordt, in beweging wil komen, waarvoor je in actie wil komen en zoek de mogelijkheden. Ik hoop je te inspireren dat jij beseft: ik moet het doen. Als je tevreden wil zijn laat je oude verhaal los, alle stress, al die ideeën dat je het niet waard bent, dat je niet aantrekkelijk genoeg bent. Laat het oude verhaal los en begin een nieuw verhaal. Iedereen verdient dat, Succes!

Over de schrijver
Vanaf mijn vijftiende was ik volslank en altijd bezig met afvallen (of aankomen). Ik heb alles geprobeerd: noem een dieet en ik ken het. De ene keer was ik succesvoller dan de andere, maar nooit had ik blijvend resultaat. Ik dacht dat ik pech had; ik kwam van de wind al aan, en slanke mensen geluk. Tot m'n 33-ste ben ik zo doorgegaan. Toen kwam ik erachter dat pech en geluk niet zoveel met mijn gewicht te maken heeft. Ik kopieerde het eetgedrag van slanke mensen en werd zelf slank. Zonder dieet, met chocola en wijn! En dat niet alleen: ik bleef slank en dat ben ik nog altijd.Ik heb me verder gespecialiseerd in de psychologie achter eten en in coaching op (eet)gedrag. In de afgelopen jaren heb ik 8 boeken geschreven (300.000 verkocht) over afvallen zonder dieet, oftewel: afvallen door gedragsverandering.In 2017 ben ik Skinnyminds begonnen. We hebben de kennis uit mijn boeken vertaalt in een training gedragsverandering. Gecombineerd met online groepen en een persoonlijk coachtraject, is dat het Skinnyminds coachplan. Vanaf 2019 leiden we coaches op in onze eigen coachopleiding, geaccrediteerd op HBO-niveau. In 2020 zijn we gestart met de Skinnyminds community.Mijn dagelijkse ervaringen deel ik hier onder Mieke's ervaringen
Reactie plaatsen