arrow_drop_up arrow_drop_down

Afvallen zonder suiker: wat is de juiste keuze?

Suiker wordt sinds kort ook wel de duivel genoemd. Maar moeten we eigenlijk wel bang zijn voor deze lekkere en o zo héérlijke zoete stof? Krijgen we niet ook te horen dat we juist suikers nodig hebben? Al deze verschillende informatie kan verwarrend zijn. Daarom hebben wij het voor je uitgezocht.

Gezonde suikers

Koolhydraten hebben we nodig om verschillende redenen. Allereerst heeft ons lichaam koolhydraten nodig als energiebron. Onze hersenen kunnen zelfs niet functioneren zonder glucose. Daarnaast kunnen de volgende koolhydraatrijke producten gezondheidswinst opleveren, zoals het verlagen van het risico op hart- en vaatziekten: 

  • Volkoren brood en graanproducten
  • Fruit
  • Peulvruchten
  • Groente

Deze bevatten namelijk naast suikers ook goede voedingsstoffen zoals vezels, vitamines en mineralen. 

Hoeveel suiker per dag?

Er bestaan allerlei verschillende soorten suikers. Mono-, di- en polysachariden. Dit valt allemaal onder één overkoepelende term: koolhydraten. Nou hebben we allemaal wel eens gehoord over lage koolhydraat diëten of keto-diëten. De ‘duivelse’ suikers worden meestal gezien als de mono- en disachariden. Maar hoeveel suiker hebben we nou echt nodig op een dag? En is er eigenlijk wel een verschil in de suikers?

De gezondheidsraad maakt echter geen onderscheid tussen de verschillende soorten suikers. Ze adviseren dat je ongeveer 40-70% van je energie uit koolhydraten haalt. Dat is een minimum van 200 gram per dag. Als je onder deze grens komt, gaat het lichaam spiereiwit als energiebron gebruiken. Dit wil je voorkomen, want op deze manier breken je spieren af.

Sommige buitenlandse organisaties geven wel aparte hoeveelheden aan per soort suiker. De WHO (World Health Organization) adviseert bijvoorbeeld dat mensen minder dan 10% van de energie uit vrije suikers moet halen. Hieronder vallen de toegevoegde suikers en suikers die van nature aanwezig zijn in sappen, siropen en honing.

Suikerverslaving

Er wordt nogal wel eens beweerd dat suiker net zo verslavend zou zijn als drugs. Dit komt doordat suiker net als drugs, maar ook als mooie muziek of sporten, het beloningscentrum in je hersenen activeert. Het geeft dus een prettig gevoel. 

Echter blijkt er uit recent onderzoek dat er te weinig bewijs is dat suiker bij mensen een verslaving op kan roepen. Er is wel klein bewijs bij dieren vastgelegd, maar dit is alleen wanneer er te weinig suiker in het lichaam is. Daarnaast krijg je bij het stoppen met (toegevoegd) suiker eten geen onthoudingsverschijnselen en er is daarom ook geen sprake van een ‘suikerverslaving’.

Bottomline

Ondanks dat we suiker nodig hebben voor het functioneren van onze hersenen, levert het ook calorieën. Kies daarom voor suiker uit volwaardige voeding, waarvan je profiteert van goede voedingsstoffen en vezels. Laat vaker de toegevoegde suikers staan, die vaak gepaard gaan met vette voedingsmiddelen, waardoor je gemakkelijk aan kunt komen. Onze tip: geniet van deze heerlijke zoete stof, maar op een verantwoorde manier.

 

Hou jij ook zo van snoepen? Download dan ons gratis receptenboekSlank en Zoet‘.
Alle recepten hebben een code van XL naar S zodat je ze eenvoudig kunt inplannen in je eetpatroon.

 

 

Bronnen:

  1. Voedingcentrum: https://www.voedingscentrum.nl/nl/thema/alles-over-suiker.aspx
  2. Suikerverslaving: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s00394-016-1229-6.pdf
Over de schrijver
Reactie plaatsen

Vind meer artikelen over afvallen

1000+ blogs over afvallen in ons archief!