Op deze manier kan je toch afvallen na stoppen met roken
8 september 2021 

Op deze manier kan je toch afvallen na stoppen met roken

Tegenwoordig weten we wel dat roken niet goed is voor onze gezondheid. Toch zijn er veel mensen die bang zijn om te stoppen met roken, je zou er namelijk van aankomen. Zo sprak ik bijvoorbeeld mijn moeder hierover. Zij was een tijdje gestopt met roken en was toen gelijk zo'n 8 kilo aangekomen. Wanneer ze weer begon was dat er ook zo weer af. Benieuwd hoe het kan dat je van stoppen met roken aankomt en wil je weten op welke manier je toch kan afvallen na stoppen met roken? Lees dan dit blog en kom erachter!

 

Hoeveel kom je aan?

Schrik niet van de verhalen van mensen die 18 kilo aankomen na het roken. Hoewel sommige mensen natuurlijk wel meer of misschien ook minder aankomen dan het gemiddelde gaat het om een paar kilo's. Mannen komen na het stoppen gemiddeld 2,8 kilogram aan en vrouwen gemiddeld 3,8 kilogram. Die paar kilo's die je aankomt leveren meer gezondheidswinst op dan blijven roken.

  • Na 1 jaar: Je risico op hart- en vaatziekten is inmiddels gehalveerd. Je risico op allerlei andere ziekten neemt de komende jaren steeds verder af.
  • Na 5-15 jaar: Het risico op een beroerte is gelijk aan dat van een niet-roker.
  • Na 10 jaar: Het verhoogde risico op longkanker is gehalveerd en het risico op andere kankersoorten verminderd.
  • Na 15 jaar: Het risico op hart- en vaatziekten is gelijk aan dat van een niet-roker.

(bron: rokeninfo.nl)

 

Waarom veel mensen aankomen

  1. Verlaagde stofwisselingHet gebruik van nicotine verhoogt je stofwisseling. Een verhoogde stofwisseling zorgt voor meer energieverbruik. Kortom je kan meer eten. Wanneer je stopt met roken en hetzelfde aantal calorieën blijft eten en drinken, dan kom je aan.
  2. Hogere calorie-inname: Wanneer mensen stoppen met roken, hebben ze vaak trek in wat anders. Ze moeten iets te doen hebben in plaats van een sigaret opsteken. De meeste mensen grijpen naar een snack. In combinatie met een verlaagde stofwisseling en meer eten, kom je aan.

 

Tips om toch af te vallen

Het is natuurlijk zeker niet onmogelijk om af te vallen als je stopt met roken. De volgende tips kan je gebruiken om na het stoppen met roken toch gewicht te kunnen verliezen.

  • Nicotine vervangers

Je kan starten met het gebruik van nicotine vervangers. Dit kan in de vorm van kauwgom of  een pleister. Doordat je niet minder nicotine gaat gebruiken, verlaagt je stofwisseling ook niet. Omdat stoppen met roken een grotere gezondheidswinst oplevert, is het vaak handig eerst daar de prioriteit te leggen. Nadat je van de gewoonte van het roken af bent, kan je je gaan focussen op je gewicht.

 

  • Gezonde gewoontes in plaats van roken

Omdat je de gewoonte van roken graag wil vervangen is het belangrijk om ‘als-dan' gewoontes op te stellen voordat je gaat stoppen met roken. Vervang dus de gewoonte van het opsteken van een sigaret met een gezonde gewoonte zoals het drinken van een kopje thee. Als je het op de manier opstelt van een ‘als-dan' gewoonte dan ziet dat er als volgt uit:

“Als ik trek heb in een sigaret, drink ik een kopje thee.”

Zo kan je nog veel meer ‘als-dan' gewoontes opstellen om te zorgen dat je gezonde gewoontes aanneemt in plaats van roken of snacken. Heb je moeite met gezonde gewoontes aanleren? Bekijk dan onze cursus ‘slanke gewoontes' eens. 

 

  • Suikervrije kauwgom

Omdat mensen vaak zin hebben om met hun mond bezig te zijn, wanneer ze stoppen met roken gaan ze meer snacken. Een goede manier om toch bezig te blijven met je mond en geen extra calorieën binnen te krijgen is om suikervrije kauwgom te kauwen. Ook hiervan kan je een ‘als-dan' gewoonte maken. Ook als je bijvoorbeeld bent begonnen met stoppen door nicotine kauwgom te kauwen, kan je deze gewoonte later vervangen door het kauwen van suikervrije kauwgom. 

 

  • Verhoog je stofwisseling – BEWEEG!

Omdat roken je stofwisseling verlaagt is het belangrijk deze weer te verhogen als je wil afvallen. Dit kan je het beste doen door meer te gaan bewegen. Ga bijvoorbeeld een extra half uurtje wandelen per dag of een keer extra naar de sportschool per week. Ook kan je makkelijk extra beweging in je dag brengen door de trap te nemen in plaats van de lift. Op de fiets naar je werk te gaan in plaats van met de auto. En boodschappen lopend of op de fiets te doen. Ben je benieuwd hoeveel calorieën je verbrand bij verschillende activiteiten? Lees dan dit artikel.

 

Hopelijk heb je wat gehad aan de bovenstaande tips en heel veel succes met het stoppen met roken!

Hoe lang ben jij al gestopt met roken? Laat het weten in de reacties!

Over de schrijver
Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down