arrow_drop_up arrow_drop_down
Waarom wij niet doen aan eetschema’s - en je toch kan afvallen

Waarom wij niet doen aan eetschema’s - en je toch kan afvallen

Veel mensen denken dat als ze willen afvallen, ze precies een eetschema bij moeten houden. Bij Skinnyminds doen we niet aan eetschema's. We laten jou vrij in je (slanke) keuzes. Hoe komt het dan toch dat je zonder schema ook kan afvallen? In dit blog lees je praktische tips om af te vallen zonder eetschema.

 

Eetschema of Dieetschema?

Een eetschema is een overzicht van wat je die dag allemaal wil gaan eten. Het is dus iets wat je van te voren op stelt en daarna volgt. Voor mensen die willen afvallen, wordt dit ook wel een dieetschema genoemd. Je bedenkt het voedingspatroon op basis van je dieet. Dit kan koolhydraatarm zijn of caloriearm. Je kan dit zien als een soort van goede voornemens voor de dag. Als je dit volgt dan val je af ofwel als je dit voedingspatroon volgt dan ben je goed bezig. Echter is er een reden waarom mensen net als goede voornemens zich vaak niet kunnen houden aan zo'n eetschema. 

 

Waarom wij niet doen aan eetschema's

Bij Skinnyminds gaat het er in de kern om dat mensen vrij moeten zijn in hun keuzes. Wij geloven dat een gezonde levensstijl juist draait om keuzes maken. Je kan dan wel voorbeeld menu's geven voor een gezonde leefstijl, maar als dat een grote verandering is op wat je normaal gesproken eet, heeft het geen zin om zo'n voorbeeld te gaan volgen. Juist de kleine aanpassingen en keuzes in je eigen eetgedrag en gewoontes leiden tot blijvend resultaat. En dat is nou juist de kern.

Wij geven wel inspiratie en recepten van XL naar S waarmee we deze visie ondersteunen. Dit laat zien hoe compenseren werkt. Voor veel afvallers is compenseren een negatief woord. Voor slanke mensen is dit een positieve vaardigheid. Het betekent dat je vrij bent in je keuzes. Je kan kiezen, ook voor lekkere dingen. Daarnaast neem je verantwoordelijkheid als je niet wil aankomen, door soms iets anders te laten staan.

 

Tips voor afvallen zonder eetschema

  • Eet wat je echt wil eten – alleen een 8, 9 of een 10

Wanneer je alleen eet wat je echt wil eten, of wel ‘niet meer al het lekkers, maar alleen het allerlekkerste' kan je behoorlijk besparen op calorieën. Soms denk je bijvoorbeeld dat je zin hebt in een koekje. Je neemt een hap van dat koekje, maar het blijkt toch niet te zijn waar je zin in had. In dit geval zou je het koekje een 6 geven. Is het dan slim om dat koekje alsnog helemaal op te eten of laat je het bij die ene hap? Bij Skinnyminds zeggen we als je het eten een 8, 9 of een 10 kan geven, het het waard is om op te eten. Zo kan je blijven genieten van het eten, zonder dat je er allerlei extra calorieën rondom eet. Eet je nou dat hele koekje (met het cijfer 6) en daarna een stukje chocola (met het cijfer 9), dan is dat meer calorieën dan een hapje van het koekje en vervolgens een stukje chocola. Je voelt echter dezelfde mate van verzadiging. Dus door alleen het allerlekkerste te kiezen, kan je afvallen.

 

  • Krijg emotie-eten onder controle

Je kan nog zo goed je eetschema volgen, maar als je emotionele eetbuien hebt dan levert dit uiteindelijk niks op. Fysiek niet en mentaal niet. Alle calorieën die je met je schema bespaart, eet je er tijdens een eetbui zo weer bij. Het resultaat is dat je je schuldig voelt en dat het nummer op de weegschaal niet naar beneden gaat. Daarom is het belangrijk om emotie-eten onder controle te krijgen als je wilt afvallen.

Download hier ons gratis ebook met tips en tricks hoe je emotie-eten de baas kan worden!

 

  • Maak van de slanke keuzes, slanke gewoontes

Wat je nodig hebt om slank te worden én te blijven zijn nieuwe slanke gewoontes! De slanke keuzes die je gedurende de dag maakt, kan je omzetten in slanke gewoontes. Eet je bijvoorbeeld altijd ‘s avonds bij de tv een hele reep chocola? Maak eens een slanke keuze. Je kan iets anders te eten kiezen met minder calorieën of minder eten van de chocola zodat toch je craving wordt vervuld. Als je een slanke keuze hebt gevonden die werkt, zet dit dan om in een slanke gewoonte en ga dit doorvoeren in je dagelijkse voedingspatroon. Je zult merken dat als je eenmaal gewend bent aan je slanke keuze, dat je afvalt zonder strijd of moeite.

 

Gebruik jij een eetschema bij het afvallen of niet? Laat het ons weten in de reacties hieronder!

Over de schrijver
Wilma Kieft
Door

Wilma Kieft

op 14 March 2021

Ik maak absoluut gebruik van een eetschema, maar dan wel van één die ik zelf heb bedacht en samengesteld. Ik kan niet enkel afgaan op wat ik zou willen eten, want ik wil altijd meer dan ik zou moeten eten om af te vallen, ook nu ik gewend ben aan kleinere porties. Mezelf daar vrij in laten werkt dus niet, dus ik heb de keuze gemaakt om houvast te creëren door een eetschema te volgen. Ik houd vanaf het begin af aan in een app alles bij wat ik eet en plan daarin ook steeds een dag van tevoren mijn ontbijt, lunch en avondeten, zodat ik weet hoeveel ik die dag eventueel kan 'snoepen'. Dit werkt voor mij prima. Ik ga ervan uit dat de app altijd zal moeten blijven gebruiken, maar zo'n groot probleem vind ik dat eigenlijk niet.

Reactie plaatsen