arrow_drop_up arrow_drop_down
Afvallen door calorieën tellen: achterhaald of toch effectief?

Afvallen door calorieën tellen: achterhaald of toch effectief?

Afvallen door calorieën tellen heeft een slechte reputatie. Het zou gevaarlijk zijn, ineffectief en achterhaald. Als je wil afvallen, moet je gewoon wat gezonder eten en meer bewegen. Calorieën tellen is derhalve grote onzin.

Of toch niet?

Dat calorieën tellen geassocieerd wordt met diëten is logisch. Crash diëten staan erom bekend en even googelen levert je een hoop negatieve berichten op. Maar de andere kant is er ook: het kan je helpen om op een gezonde, verantwoorde manier af te vallen. Dan is het – net zoals punten of stappen tellen – een middel om een doel te bereiken. Het is wat je er zelf mee doet.

Calorieën tellen als hulpmiddel

Veel mensen die willen afvallen houden een tijd bij wat ze eten. Je begint bijvoorbeeld met het bepalen van je ideale kcal inname. Voor vrouwen komt dit meestal neer op een caloriebehoefte van ongeveer 1500 kcal per dag om een halve kilo per week af te vallen. Daar is in principe niets mis mee. Je hebt altijd een energietekort nodig om af te vallen, dus calorieën tellen helpt je daarbij.

Het wordt pas een probleem bij crashdiëten. Bij een crash dieet is er altijd sprake van een groot calorietekort. Je eet dan 1000 kcal per dag, of in extreme gevallen zelfs minder. Dit is natuurlijk niet gezond op de lange termijn – en hier komt dan ook de slechte reputatie van calorieën tellen vandaan. Ik denk dat het altijd goed is om te kijken of het een methode is die bij je past. Weet je van jezelf dat je de neiging hebt om erin door te slaan, begin er dan niet mee. Intuïtief eten past dan misschien beter bij je, of intermittent fasting.

Aan de andere kant is het heel moeilijk om je eetpatroon aan te passen als je niet weet hoeveel je kunt eten om af te vallen. Dan moet je gokken. Je gaat misschien te weinig eten, of te veel. Als je begint met afvallen is het fijn om een richtlijn te hebben. Het geeft houvast.

Vergelijk het maar eens met het sparen van geld. Wat doe je dan? Je geeft jezelf een budget. Je gaat bijhouden hoeveel geld je uitgeeft, waaraan, en waar je makkelijk op kunt besparen. Dat inzicht is ontzettend waardevol. Je kunt je voorstellen dat het lastig is om geld te besparen als je niet precies weet waar je het aan uitgeeft. Zo werkt het ook met calorieën tellen: je geeft jezelf een caloriebudget, omdat je er anders heel gemakkelijk overheen gaat. Een calorieën teller app is dan een uitkomst.

Calorieën tellen app

Voorbij zijn de tijden waarbij je calorieën in een schriftje moest noteren aan de hand van een lijst met voedingsmiddelen. In de meeste voedingsapps kan je alles vinden wat je nodig hebt, barcodes scannen en maaltijden samenstellen. In het begin is het even zoeken, maar daarna kost het je nog geen 5 minuten om een eetplanning te maken voor je dag. Meer weten? Dit zijn de beste apps om calorieën te tellen.

Niet alle calorieën zijn gelijk

Een calorie is een calorie, dus het maakt niet uit waar het vandaan komt, zou je denken. Als je puur en alleen kijkt naar afvallen is dat waar: een calorie is een calorie, net zoals een kilometer een kilometer is. Het is een meeteenheid. Als je echter kijkt naar hun werking en effect op je lichaam, zijn niet alle calorieën gelijk.

Zo lijkt het, als je uitgaat van de energiewaarde, misschien voordeliger om veel koolhydraten te eten (4 kcal per gram) en weinig vetten (9 kcal per gram), maar de effecten op je lichaam zijn heel verschillend. Op basis van calorieën kies je misschien voor een groene smoothie, maar qua verzadiging heb je meer aan een halfvol bakje yoghurt met stukken fruit. Koolhydraten worden sneller verteerd en omgezet naar energie, terwijl calorieën uit eiwitten ook gebruikt worden voor herstel.

Dit betekent niet dat je meer afvalt met een koolhydraatarm dieet, zoals vaak wordt gedacht. Je verliest de eerste weken vooral extra water. Wat ik hiermee vooral wil aangeven is dat je alle macronutriënten nodig hebt. Het beste dieet is een dieet dat je kunt volhouden op de lange termijn. Dat is vaak niet het geval bij koolhydraatarm, vetarm of andere oplossingen. Het maakt dus ook niet uit met welk eetpatroon je afvalt: als je maar een energietekort creërt.

Je doet er wel goed aan om lege calorieën zoveel mogelijk te vermijden. Lege calorieën zijn bijvoorbeeld frisdrank, witmeelproducten, snoep en andere snacks. Ze bevatten weinig voedingsstoffen en vezels, waardoor je lichaam makkelijk zonder kan. Daarnaast staan lege calorieën erom bekend dat ze weinig vullend zijn: je blijft maar dooreten. Kijk niet alleen naar de caloriewaarde, maar ook naar de voedingswaarde van voedingsmiddelen. Dan ontwikkel je een eetpatroon dat houdbaar is op de lange termijn.

Afvallen zonder calorieën tellen

Móet je calorieën tellen als je wilt afvallen? Nee, dat niet. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Het belangrijkste is dat je je levensstijl verandert en op die manier een energietekort creëert. Dat kan in kleine stapjes, door je gewoontes te veranderen. Merk je dat je toch niet afvalt en heb je geen idee waarom? Ben je voor je gevoel goed bezig? Dan zou je ook voor slechts een weekje alles in een calorieën app kunnen bijhouden. Je zit nergens aan vast. Of je schrijft wel in een boekje wat je eet, zonder calorieën bij.  Doe uiteindelijk vooral wat jij zelf prettig vindt.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Vind meer artikelen over afvallen

1000+ blogs over afvallen in ons archief!