arrow_drop_up arrow_drop_down

Beginnen met afvallen: 'Ik weet het wel, ik moet het gewoon even doen'

En dan neem je je voor vandaag echt te beginnen, de regie terug te pakken, je aan zo’n 1400 kcal te houden en te minderen met suiker. Maar… voordat de dag om is, heb je toch dat extra crackertje bij de lunch genomen. En die zelfgebakken brownie die je op het terras bij de koffie kreeg, kon je echt niet weerstaan…

Shit. Weer mislukt zeg je tegen jezelf. Maar morgen, morgen doe ik het echt. En zo gaat het door. Soms weken achter elkaar. Totdat je hele slanke doel verwatert en de noodzaak om te beginnen naar de achtergrond verdwijnt. Ik weet het allemaal wel, zeg je tegen jezelf, ik moet afvallen gewoon een keer doen. Herkenbaar?

De vraag is wat er nu precies gebeurt. Waarom doe je niet wat je werkelijk wilt? Waar je blij van wordt? Waarom lukt het je niet om minder te eten? Waarom begin je niet gewoon? Kort gezegd kan de reden hiervoor op verschillende niveaus liggen.

Niveau 1 = Kennis

Over eten en afvallen

Veel mensen denken van alles te weten, maar weten helemaal niet precies hoe afvallen werkt. En hebben geen realistisch beeld van hoeveel ze echt eten. Niet qua kcal in ieder geval. ‘Ik eet gezond en val niet af’ zeggen ze dan. Maar gezond eten is iets anders dan afvallen. Je kunt heel gezond, nog steeds te veel eten. Als je bijvoorbeeld heel veel noten en avocado’s eet, is afvallen lastig. En van te veel biologische chocola word je net zo zwaar als van normale chocola. Bovendien onderschat zelfs een diëtist de eigen kcal inname met zo’n 10%.

Over acties waarmee je het doel bereikt

Stel dat je wel voldoende kennis over afvallen hebt, dan moet je ook nog weten welke acties, welk gedrag helpt om je doel te bereiken. Het liefst in een concreet actieplan. Een vaag plan (ik moet gewoon wat minder snoepen) werkt niet. Je moet exact weten welke acties voor je werken. Bijvoorbeeld:

  • Dagelijks een eet-plan maken, waarin je rekening houdt met je agenda (borrels etc.)
  • Slanker koken: minder vet, suiker en minder vlees gebruiken. 1x per week suikervrij, 1 x per week vegetarisch, etc. (Je kunt eventueel nog concreter zijn door te stellen: maximaal 500 kcal per diner, 350 voor de lunch…
  • Je porties halveren
  • Bijhouden wat je eet in een app
  • Je happen een cijfer geven: alles onder de 8 leg je weg
  • Minimaal 3 keer per dag nee zeggen tegen dingen waar je wel zin in hebt
  • Een uur voor het eten niets meer snoepen
  • Vier keer per week sporten (per dag en uur bepaald)
  • Nooit meer staand eten

Dit actieplan maken kost tijd en moeite. Daar moet je even voor gaan zitten. Als je dat niet doet, of als je wel een plan maakt, maar je houdt je er niet aan, dan zit de oorzaak een niveau dieper.

Niveau 2: Vet zit tussen je oren

Dan heeft afvallen te maken met je overtuigingen. Dan zitten er allerlei gedachten en regels in je hoofd, die je (onbewust) tegenhouden om in actie te komen. Dat zijn gedachten die jij voor waar aanneemt:

  • Als de knop niet om is, lukt het gewoon niet
  • Het is nu niet het juiste moment
  • Zo’n plan maken is overdreven, ik weet het gewoon ook wel
  • Ik heb geen zin in teveel gedoe
  • Misschien wil ik het niet graag genoeg
  • De zomer is er al bijna, ik kan beter na de vakantie beginnen
  • Blijkbaar ben ik toch niet gemotiveerd genoeg
  • Ik vergeet m’n doel gewoon te snel
  • Alles is ook zo lekker
  • Ik ben nog steeds best slank, toch?
  • Waarom zou het dit keer wel lukken?
  • Ik heb nu geen ruimte voor nog meer stress en gedoe
  • Ik ben gewoon te moe

Jij laat deze gedachten je gedrag bepalen. Je neemt ze te serieus. Maar: je gedrag kies je altijd zelf! Wat je ook denkt, je kunt wat anders doen!

Om vanaf nu af te vallen, moet je 2 dingen beseffen:

1. Besef: Je hoeft niet te luisteren naar je eigen blokkades (waar of onwaar)

Gedachten (of overtuigingen) zijn maar woorden in je hoofd. Die heb je wel, en je voelt ze wel, maar je HOEFT er niet naar te luisteren. En dan maakt het totaal niet uit of ze waar of onwaar zijn. Het criterium is of de overtuigingen bijdragen aan je doel. Is dat niet het geval, dan negeer je je eigen gedachten. Jij kiest je eigen (eet)gedrag.

Je bepaalt zelf wat je wel en niet in je mond stopt. Niemand die je ergens toe dwingt. Laat die ineffectieve woorden er gewoon zijn (laat de draken maar schreeuwen), als een soort achtergrond muziek. Ze schreeuwen misschien hard, maar doen je niets.

Vanaf nu bepalen je gedachten je gedrag niet meer! Jij pakt jezelf aan en kiest ervoor je aan je actieplan te houden: jij valt af.

Een voorbeeld: De knop moet om

Stel je herkent de gedachte in jezelf: ‘als de knop niet om is, lukt het gewoon niet’. Tja. Dat is lekker makkelijk. Je hoeft niets te veranderen, want ‘de magische druk op de knop’ is nog niet geweest. ONZIN.

Ten eerste er hoeft geen knop om te zijn voordat je minder eet. Minder kan altijd. Motivatie voel je sowieso niet altijd. Je hebt ook wel eens geen zin om de vaatwasser uit te pakken: dat doe je toch, omdat je rationeel weet dat dat morgen fijner is. Zo werkt het ook met minder eten. Af en toe volg je je ratio. Omdat dat beter voor je is!

Ten tweede gaat de ‘beroemde knop’ pas echt om als je het doet! Als je ervaart hoeveel minder eten je oplevert aan energie en positief gevoel over jezelf. En natuurlijk in the end aan gewichtsverlies. Je krijgt de knop pas om door te doen: dus stap NU uit die vicieuze cirkel.

2.Besef: Je kunt ALTIJD iets doen!

In welke situatie je ook zit, je kunt altijd iets doen, dat bijdraagt aan je doel. Er zijn ALTIJD mogelijkheden. Ongeacht je gedachten, gevoelens en omgeving. Iets doen kan op 2 niveaus:

Op eet en drinkgebied heb je, in een onverwachte / lekkere situatie: bijv.: je vriendinnen halen een ijsje, altijd 3 keuzes:

1.Niet eten (jij slaat het ijsje af en kiest voor je langetermijndoel)

2.Een aangepaste portie/variant kiezen (jij neemt 1 bolletje in een bakje i.p.v. 2 op een hoorntje of je neemt een waterijsje)

3.Wel extra eten en dat later compenseren (je neemt 2 bolletjes en slaat ‘s avonds je tussendoortje over)

Je kunt iets doen aan de oorzaak achter je eetdrang. Als je de neiging om meer te eten en je poging opnieuw uit te stellen, heel sterk houdt, zit er iets achter. Als je je bewust bent van je echte behoefte, kun je een echte oplossing kiezen. Ben je moe? Ga naar bed. Ben je eenzaam? Bel iemand. Verveel je je? Zoek afleiding. Ben je boos? Ga de confrontatie aan of zoek een andere uitweg (boksen, spuien bij een vriendin). Ben je onrustig? Duik in een boek, ga naar bed, onderzoek waardoor dat komt, ga in bad liggen, etc.

Hoe dan ook bepaal je je eigen eetgedrag zelf. Dat heeft hier in feite niets mee te maken!

Conclusie: uitstellen maakt zwaar

Bottom-line: als je wilt afvallen, maar je doet het niet, dan blijf je ontevreden. Bovendien: zelfs als je helemaal niet zoveel te veel eet, voel je je toch te zwaar. Terecht of onterecht, als je in de spiegel kijkt zie je opeens vetrolletjes.

Het rare is, en ik spreek uit eigen ervaring, als je het wel doet: eten volgens plan. Dan voel je je direct beter én slanker! Na 2 dagen regie, trek je gewoon dat mooie broekpak, dat jurkje of zelfs die bikini in de zomer aan. Je straalt weer, voelt je kracht en zelfverzekerdheid terugkomen (al is er nog vrijwel niets veranderd in gewicht). De vraag is: wat gun jij jezelf?

Je bent wat je doet! Als jij slank doet,bén je slank. Direct al in je hoofd, en uiteindelijk ook op die weegschaal. Dus: maak een actieplan en luister niet meer naar je eigen excuses. DOEN kan altijd!

Over de schrijver
Vanaf mijn vijftiende was ik volslank en altijd bezig met afvallen (of aankomen). Ik heb alles geprobeerd: noem een dieet en ik ken het. De ene keer was ik succesvoller dan de andere, maar nooit had ik blijvend resultaat. Ik dacht dat ik pech had; ik kwam van de wind al aan, en slanke mensen geluk. Tot m'n 33-ste ben ik zo doorgegaan. Toen kwam ik erachter dat pech en geluk niet zoveel met mijn gewicht te maken heeft. Ik kopieerde het eetgedrag van slanke mensen en werd zelf slank. Zonder dieet, met chocola en wijn! En dat niet alleen: ik bleef slank en dat ben ik nog altijd. Ik heb me verder gespecialiseerd in de psychologie achter eten en in coaching op (eet)gedrag. In de afgelopen jaren heb ik 8 boeken geschreven (300.000 verkocht) over afvallen zonder dieet, oftewel: afvallen door gedragsverandering. In 2017 ben ik Skinnyminds begonnen. We hebben de kennis uit mijn boeken vertaalt in een training gedragsverandering. Gecombineerd met online groepen en een persoonlijk coachtraject, is dat het Skinnyminds coachplan. Vanaf 2019 leiden we coaches op in onze eigen coachopleiding, geaccrediteerd op HBO-niveau. In 2020 zijn we gestart met de Skinnyminds community.
Reactie plaatsen

Vind meer artikelen over afvallen

1000+ blogs over afvallen in ons archief!