arrow_drop_up arrow_drop_down

[coaching] Activeer je groep tot grote successen

Groepscoaching: een vak op zich

Ben je coach of trainer en geïnteresseerd in groepscoaching? Dan weet je vast hoe belangrijk het is om een actieve groep te hebben. Als we kijken naar onze actieve groepen en naar wat er in de literatuur bekend is over online betrokkenheid, zijn er een aantal belangrijke factoren die bijdragen aan  deze actieve verbondenheid. Bovendien kun jij als coach specifieke dingen doen om je groep te activeren. In onze opleiding werken we hiervoor (o.a.) met het Hook-model.

Het Hook Model

Dit model is bedacht door gedragsontwerper Nir Eyal. Het heeft als doel om mensen verslingerd te maken aan een online product of programma. Volgens het Hook Model keren deelnemers alleen terug naar hun online programma of groep, als er wordt voldaan aan de volgende voorwaarden. Ze moeten:

  1. Getriggerd worden om ernaar toe te gaan (trigger)
  2. Weten welke actie er van hen wordt verwacht (actie)
  3. Cognitief gemak ervaren, het moet overzichtelijk zijn (gemak)
  4. Gemotiveerd zijn om in de groep te reageren (motivatie)
  5. Niet te lang hoeven wachten op een reactie (motivatie)

Triggers
Als coach kun je een belangrijke rol spelen in deze triggers. Ten eerste door vaste momenten in te bouwen voor je groep en mensen daaraan te herinneren (wij doen dat bijv. met een wekelijkse email). Daarnaast trigger je deelnemers door ze persoonlijk te benaderen, oftewel mensen in de groep persoonlijk aan te spreken of vragen te stellen. Let op: algemene vragen aan iedereen ‘hoe gaat het deze week met jullie?’ werken over het algemeen juist niet goed.
Deelnemers worden direct getriggerd om naar een groep te gaan als ze een reactie krijgen op iets dat ze zelf hebben geplaatst. Denk maar aan de meldingen die je op je telefoon ziet bij een nieuw bericht of nieuwe reacties op social media: je wilt kijken.

Actie
Je maakt deelnemers duidelijk wat er van ze wordt verwacht door in de eerste weken afspraken te maken over het delen in de groep (wij doen dat in het intake gesprek). In ons geval werken we met vaste dagen voor het delen van successen, het doorgeven van je afslankresultaat en het delen van lesuitwerkingen. Er is een voorwaarde dat je minimaal 2 x per week iets moet delen, omdat je anders de groep moet verlaten. Later in het traject kun je ook andere acties toevoegen: speciale challenges etc. Deelnemers moeten niet twijfelen welke acties er mogelijk zijn: het helpt als de verwachtingen en de mogelijke acties duidelijk zijn.

Cognitief gemak

Het is eigenlijk heel logisch: mensen gebruiken een product minder vaak als het moeilijk is om te gebruiken. Dat kost namelijk meer mentale energie (cognitive load). Dit hangt samen met hoe informatie aan de deelnemer wordt gepresenteerd en dus hoe overzichtelijk de groep is. In ons geval vragen we de coach een aantal vaste ‘topics’ aan te maken waarop deelnemers reageren.

Motivatie

Voor motivatie is het heel belangrijk dat je een omgeving (een groep) creëert waarin iemand zich veilig voelt en waar positiviteit en hoop worden gevoed. Maak veel gebruik van complimenten, positieve aanmoedigingen en humor. Dat werkt als smeerolie in de interactie van je groep.

En goed voorbeeld doet goed volgen. Als jij zelf kwetsbaar durft te zijn, open en eerlijk reageert en deelt, doen deelnemers dat ook. Als jij positief reageert, met empathie én goed doorvraagt, voelen deelnemers zich gesteund én geholpen en zullen ze eerder anderen op deze manier helpen.

Voordelen van een groep

Deelnemers moeten dus gemotiveerd zijn om actief te zijn in een groep. De belangrijkste voordelen -in de ogen van deelnemers- aan een coachgroep zijn: het is een stok achter de deur, je krijgt steun en begrip, aandacht voor moeilijke momenten, sociaal contact en coaching.

Als mensen deze voordelen zelf ervaren, zullen ze eerder op anderen reageren. Activiteit leidt dus tot meer activiteit (net als inactiviteit, nog meer inactiviteit stimuleert). Soms haken actieve deelnemers af omdat ze te weinig respons krijgen op hun topics. Dat werkt demotiverend. Je kunt zoiets opvangen door maatjes aan te wijzen in de groep die op elkaar letten gedurende het traject, je kunt als coach reageren op berichten en/of juist reacties en tips aan de andere deelnemers vragen (persoonlijk aanspreken).

Wat doe jij als coach?

Heb jij ideeën, ervaringen of tips die goed werken om een groep te activeren? Om ervaringen te delen met elkaar? Je kunt ze hieronder achterlaten. Wij zijn heel benieuwd én altijd op zoek naar goede tips om onze eigen groepscoaching te verbeteren!

Over de schrijver
Vanaf mijn vijftiende was ik volslank en altijd bezig met afvallen (of aankomen). Ik heb alles geprobeerd: noem een dieet en ik ken het. De ene keer was ik succesvoller dan de andere, maar nooit had ik blijvend resultaat. Ik dacht dat ik pech had; ik kwam van de wind al aan, en slanke mensen geluk. Tot m'n 33-ste ben ik zo doorgegaan. Toen kwam ik erachter dat pech en geluk niet zoveel met mijn gewicht te maken heeft. Ik kopieerde het eetgedrag van slanke mensen en werd zelf slank. Zonder dieet, met chocola en wijn! En dat niet alleen: ik bleef slank en dat ben ik nog altijd. Ik heb me verder gespecialiseerd in de psychologie achter eten en in coaching op (eet)gedrag. In de afgelopen jaren heb ik 8 boeken geschreven (300.000 verkocht) over afvallen zonder dieet, oftewel: afvallen door gedragsverandering. In 2017 ben ik Skinnyminds begonnen. We hebben de kennis uit mijn boeken vertaalt in een training gedragsverandering. Gecombineerd met online groepen en een persoonlijk coachtraject, is dat het Skinnyminds coachplan. Vanaf 2019 leiden we coaches op in onze eigen coachopleiding, geaccrediteerd op HBO-niveau. In 2020 zijn we gestart met de Skinnyminds community. Mijn dagelijkse ervaringen deel ik hier onder Mieke's ervaringen
Reactie plaatsen

Vind meer artikelen over afvallen

1000+ blogs over afvallen in ons archief!