arrow_drop_up arrow_drop_down

Zo word je weer aantrekkelijk: vier gouden regels (bringing sexy back)

Op Netflix is een nieuwe serie: Bringing sexy back. Weer aantrekkelijk worden. Uitgezakte Australiërs moeten in 3 a 4 maanden hun ‘sexy’ terugkrijgen. Daarvoor trainen ze zich een ongeluk en eten ze alleen nog maar gezond. Het programma is natuurlijk totaal over de top: je ziet vrijwel niets van de moeilijke momenten die de deelnemers ongetwijfeld hebben. Je ziet alleen een totale focus op training, hard werken en aan het einde de glorieuze metamorfose, waarmee de deelnemers aan vrienden en familie laten zien dat ze inderdaad hun ‘sexy’ terug hebben.
Ik vind het heerlijk. Ik smul van dit soort programma’s.

Dit werkt voor mij (en voor jou)

En al weet ik als geen ander dat de dagelijkse realiteit van afvallen ver af ligt van al dit soort glamour, het inspireert me ook. En ik haal er dingen uit waarvan ik vind dat ze ook voor mijn leven en voor iedereen die wil afvallen zinvol zijn:

1. Je hebt hulp nodig als je echt je levensstijl wilt veranderen. Van professionals, maar vooral ook hulp uit je omgeving. Van je vrienden en familie. Als de mensen om je heen je poging, of project steunen, dan is de kans van slagen vele malen groter.

2. Een succeservaring, die verder gaat dan dat je gewend bent, is heel motiverend en helpt enorm om door te zetten. De eerste opdracht in het programma is altijd direct een hele zware fysieke training. Een training die net op of over de grens ligt van wat iemand aankan, fysiek en mentaal (bijv. 8 km rennen -lopen- terwijl ze totaal niet fit zijn en meer dan 100 kilo wegen) . Een personal trainer pusht de deelnemers door te zetten, niet op te geven, verder te gaan. Na het volbrengen van die eerste test, zie je gewoon een verandering in de deelnemers: Wow, ik dacht nooit dat ik dit zou redden maar ik kan het. Nu ga ik door!

Hetzelfde kun je natuurlijk doen met eten. Ik hoor mensen wel eens zeggen, als ik aan chocola begin kan ik niet stoppen: bewijs jezelf maar eens dat je dit wel kunt. Neem één stukje en laat het daarbij. Drink een keer geen wijn op een feestje (al denk je dat je dat niet lukt omdat dan je hele leven saai is) of zeg eens nee tegen iemand die zelf een taart gebakken heeft (al ben je bang die ander enorm teleur te stellen). Kortom: Daag jezelf uit en ontdek dat de wereld niet vergaat als je ander sport of eetgedrag kiest dan normaal. Sterker nog: je voelt je beter over jezelf omdat je echt stappen zet!

3. Het gaat om wat je wilt, niet om wat je moet van jezelf. Zodra je denkt in ‘moeten’. Ik ‘moet’ weer afvallen, ik moet weer streng zijn, wordt afvallen en trainen zwaar en afzien. Als het je lukt steeds weer te denken in “ik wil me weer sexy voelen, ik wil weer sportief zijn, ik wil gezond ouder worden, ik wil meer kracht krijgen, ik wil me weer goed voelen over mezelf’, heb je steeds net wat meer motivatie om jezelf vooruit te pushen, verder te gaan, toch nee te zeggen tegen dat chocolaatje en net wat harder te rennen. ?Kortom: Draai het om. Iedere keer dat je denkt in moeten, denk het bewust om in willen. Jij moet niets, je mag alles, maar je wilt graag slanker en fitter zijn!

4. En tot slot, misschien wel de belangrijkste les: hoe aantrekkelijk je je voelt gaat niet om gewicht, het gaat om wat je doet! De mensen in dat Netflix programma voelen zich na 3 a 4 maanden stuk voor stuk aantrekkelijk. Ze voelen zich goed over zichzelf en durven dat te laten zien. Dat komt omdat ze doen wat ze hebben beloofd: ze zijn in actie gekomen, hebben gezond en minder gegeten en zijn gaan trainen, ze hebben doorgezet. Daarnaast hebben ze aandacht aan zichzelf besteed als het gaat om hun uiterlijk. Ze zien er echt fantastisch uit. Ook al zijn veel van hen, wellicht nog steeds zwaarder dan jij en ik ooit geweest zijn.

Maar hun gedrag, het harde werken heeft tot een fantastisch resultaat geleid voor henzelf, ze zijn trots. Zelfvertrouwen groeit door inderdaad te doen wat je echt wilt. En dat stralende, dát is zo aantrekkelijk!

De vier gouden regels om jezelf weer aantrekkelijk te voelen

Kortom: wil jij jezelf weer sexy voelen? Dit zijn de vier gouden regels:
1. Zoek hulp van mensen in je omgeving en/of van professionals
2. Push jezelf verder dan je gewend bent, zeker de eerste dagen. En ontdek dat je echt meer kunt dan je dacht
3. Weg met moeten. Je mág alles, alleen je wilt het niet: Jij kiest voor jezelf en je doelen, jij kiest slank en fit!
4. Vertrouwen in jezelf is geen gegeven, maar een gevolg van je gedachten én gedrag. Het groeit alleen maar als je in actie komt. Zelfvertrouwen groeit door regie te pakken op je eigen eet en beweeggedrag. Dat maakt dat je durft te stralen en jezelf weer laat zien.

En dát is sexy!

Over de schrijver
Vanaf mijn vijftiende was ik volslank en altijd bezig met afvallen (of aankomen). Ik heb alles geprobeerd: noem een dieet en ik ken het. De ene keer was ik succesvoller dan de andere, maar nooit had ik blijvend resultaat. Ik dacht dat ik pech had; ik kwam van de wind al aan, en slanke mensen geluk. Tot m'n 33-ste ben ik zo doorgegaan. Toen kwam ik erachter dat pech en geluk niet zoveel met mijn gewicht te maken heeft. Ik kopieerde het eetgedrag van slanke mensen en werd zelf slank. Zonder dieet, met chocola en wijn! En dat niet alleen: ik bleef slank en dat ben ik nog altijd. Ik heb me verder gespecialiseerd in de psychologie achter eten en in coaching op (eet)gedrag. In de afgelopen jaren heb ik 8 boeken geschreven (300.000 verkocht) over afvallen zonder dieet, oftewel: afvallen door gedragsverandering. In 2017 ben ik Skinnyminds begonnen. We hebben de kennis uit mijn boeken vertaalt in een training gedragsverandering. Gecombineerd met online groepen en een persoonlijk coachtraject, is dat het Skinnyminds coachplan. Vanaf 2019 leiden we coaches op in onze eigen coachopleiding, geaccrediteerd op HBO-niveau. In 2020 zijn we gestart met de Skinnyminds community. Mijn dagelijkse ervaringen deel ik hier onder Mieke's ervaringen
Reactie plaatsen

Vind meer artikelen over afvallen

1000+ blogs over afvallen in ons archief!