Met deze 4 brein hacks val je af zonder moeite of dieet
25 november 2021 

Met deze 4 brein hacks val je af zonder moeite of dieet

Met deze 4 hacks misleid je je brein en word je onbewust slank. 
Zonder moeite en strijd. 
Je bent niet steeds bezig met wel of niet eten en word wel slanker. Een sprookje?  
Nee hoor! Zo werkt afvallen zonder dieet.

Afvallen zonder dieet

Goed... afvallen zonder dieet. Je hoort het steeds vaker.
Maar is het geen fabeltje...
Als je wilt afvallen zul je toch minder moeten eten dan je verbrandt, daar ontkom je niet aan. Dus hoe werkt dat dan ‘zonder dieet’.
Oftewel: hoe pak je dat minder eten aan, zonder dat het voelt als lijnen, afzien of streng zijn...

Technieken en vaardigheden in cursus

Er zijn veel technieken en vaardigheden die belangrijk zijn bij afvallen zonder dieet. De kern ervan behandelen we in onze 6-weekse cursus: 5 kilo afvallen in 6 weken. Ik noem die hier toch even omdat we deze nu aanbieden met een unieke Black Friday actie. We geven maar liefst 65% korting omdat het de allerlaatste keer is dat we de cursus in de huidige vorm aanbieden (al onze producten worden vernieuwd vanaf januari 2022). Meedoen? Klik hier!

Brein hacks voor onbewust afvallen

Naast de basiskennis en vaardigheden uit de cursus, kun je een heel aantal slimme ‘brein hacks’ toepassen. Dat zijn een soort trucjes, waarmee je brein stuurt om onbewust minder te eten. Dat maakt afvallen natuurlijk een stuk eenvoudiger!

4 brein hacks om zonder strijd af te vallen

Ik noem in dit artikel vier brein hacks die vrij makkelijk uit te voeren zijn en die veel effect hebben op je eetgedrag. Zodat je vanaf nu kunt starten met afvallen (minder eten & meer bewegen), zonder dat je aan het lijnen bent.

1. BREIN HACK:  Doe alsof je slank bent

Uit heel veel studies* blijkt dat doen alsof je iemand bent die je graag wilt zijn (of bewondert), maakt dat er fysieke en psychologische effecten in jezelf plaatsvinden die ervoor zorgen dat je ook wordt wie je wilt zijn.
Oftewel: als jij doet alsof je slank bent, word je slank. 

Je kunt hiervoor een rolmodel gebruiken (iemand uit je omgeving waarvan jij het gewicht en eetgedrag bewondert), maar dat hoeft niet.
Het gaat erom dat je vanaf nu doet als een slank persoon. Ongeacht hoeveel je nu weegt! En let op: het gaat dus niet om denken (niet: elke ochtend denken dat je slank wordt), maar om DOEN. 

Dus eet en beweeg zoals je rolmodel. Kleed je als iemand die slank is (of zoals jij je zou willen kleden als je slank bent), neem een andere lichaamshouding aan: sta recht op, laat jezelf zien. Straal uit: ’ik ben blij met m'n lichaam, ik mag er zijn’ en heel belangrijk: let bewust op de woorden die je gebruikt.

Geen dieetwoorden, maar slank vocabulaire

Alle dieetwoorden zoals: 'ik mag dit niet, ik doe aan de lijn, ik vind dit te lekker, ik zondig, morgen begin ik echt, ik heb geen discipline etc… verdwijnen uit je vocabulaire. 

Jij praat bewust in slanke taal: 'Ik mag alles, ik wil het niet. Ik kies nu niet voor hapjes, ik neem een wijntje. Tuurlijk eet ik wat ik het allerlekkerst vind, tegen de rest zeg ik wel nee. Ik denk niet zoveel aan eten, ik houd van sporten', etc. 

Als jij je vanaf vandaag slank gedraagt (ipv iemand die dikker is of aan de lijn), dan voel je je direct slanker en dan word je slanker.
Leuk experiment toch? 


2. BREIN HACK: Priming, gebruik slanke en gezonde woorden en beelden

Priming betekent dat je jezelf blootstelt aan woorden of beelden (het kan ook op andere manieren, maar dit is eenvoudig toe te passen), die bijdragen aan het gedrag dat je wilt vertonen. Daniel Kahneman (psycholoog en Nobelprijs winnaar) beschrijft het uitgebreid in zijn boek Thinking Fast en Slow*. Volgens hem is priming een heel krachtig middel.
Alles wat je eerder meegemaakt, gezien of gelezen hebt, beïnvloedt je gedrag en mening onbewust (reclame is ook gebaseerd op dit principe).

Bananenbrood - voorbeeld priming & afvallen

Toen ik een aantal maanden geleden naar kantoor fietste zag ik een billboard met bananenbrood erop. Meteen daarna belde mijn collega. Ze vertelde me -toevallig- dat ze net een lekkere plak bananenbrood had gegeten. Ik dacht hier toen verder niet over na. 

Een paar uur later ging ik voor een andere collega en mezelf koffie halen bij een cafe om de hoek. Ik kwam het kantoor weer binnen met 2 lekkere koffie’s én een stuk bananenbrood. Het zag er zo lekker uit op de toonbank, gaf ik als reden. 

Pas de dag erna, toen ik -ook weer toevallig-, een stuk schreef over priming, moest ik hieraan terug denken. Zo gaat dat dus.
Onbewust word je enorm beïnvloed door alles wat je leest en ziet in je omgeving. 

Bewust priming inzetten bij het afvallen

Wil je priming positief inzetten in je afslankproces? Dan gaat het erom je eigen brein onbewust te beïnvloeden door bijv. post-it’s in je huis te hangen met goede woorden zoals: slank, focus, doelgericht, sportief, minder eten, gezond. 

Aangevuld met beelden heb je nog meer effect: hang foto’s van jezelf toen je je goed voelde op de muur waarnaast je werkt, zorg voor plaatjes en recepten van gezond eten op plekken waar je eten bereidt. Hang een mooi jurkje aan de spiegel. Maak een collage met aantrekkelijke beelden. Zet een schaal met lekker, gezonde groenten op het aanrecht. 

Wat je ook doet, het gaat erom dat de woorden en beelden in je omgeving je motiveren en vrolijk stemmen om gezonde keuzes te maken.
Heb jij goede ideeën?


3. BREIN HACK: Gebruik verbeeldingskracht en geloof in de nieuwe jij

Zoals Leo Pot, schrijver van het boek Hack je brein*, zegt: Na doen alsof is geloven in je nieuwe ik, de volgende stap. Als jij gelooft dat je gezond bezig bent, dan heeft dat effect op je brein en past je lichaam zich aan, en heb je dus ook positievere resultaten. 

Onderzoek: geloof dat je goed bezig bent

In zijn boek bespreekt Pot het volgende onderzoek: Een groep van 100 kamermeisjes uit verschillende hotels werd gevraagd naar hun lichaamsbeweging in hun vrije tijd. Daarna werd hun gezondheid gemeten. Gemiddeld scoorden ze niet zo hoog op gezondheid.
Vervolgens kreeg de helft van de meisjes te horen dat hun dagelijkse werk in het hotel een hele gezonde vorm van lichaamsbeweging was. Schrobben en boenen was, volgens de onderzoekers, heel goed voor het lichaam. Met een kwartier stofzuigen verbrand je al 50 kcal vertelden ze aan de eerste groep kamermeisjes. Ook werden dit soort weetjes en feiten op a4-tjes opgehangen en verspreid in het werkgebied.
De andere helft van de kamermeisjes in een ander hotel kreeg niets te horen. 

Een maand later werd de gezondheid van beide groepen meisjes opnieuw gemeten. Wat bleek: in gedrag was er niets veranderd (ze werkten niet harder of meer), maar alleen de mededeling dat ze gezond bezig waren, had ervoor gezorgd dat de meisjes uit de eerste groep gemiddeld een kilo aan gewicht hadden verloren. Hun bloedruk was met 10 punten gedaald. Op alle fronten was de eerste groep gezonder.

Het is dus niet zo moeilijk je brein voor de gek te houden. Je hebt alleen een andere mindset nodig (hier gaan we veel dieper op in in de cursus afvallen zonder dieet). 

Zelf proberen: visualiseer je slank en lach in de spiegel! 

Wil je dit zelf toepassen? Sta vanaf nu elke ochtend even bewust lachend voor de spiegel (ongeacht hoe je je voelt, plak je een glimlach op je gezicht). Beeld jezelf vervolgens in dat je slank en aantrekkelijk bent, wrijf over je taille, je buik, je billen en blijf bewust glimlachen als je jezelf bekijkt. Je voelt je dan direct aantrekkelijker!
Wat verder helpt: focus op je goede kanten én op je successen (hoe klein ook). Sta gedurende de dag eens stil bij je positieve keuzes en wees trots als je nee zegt tegen overeten en/of als je in beweging komt.
Nog meer effect: in plaats van jezelf veroordelen als het afvallen even niet lukt: vertel je jezelf heel duidelijk dat je goed bezig bent. Je doet het goed, alleen al door steeds opnieuw te beginnen en ermee bezig te zijn. Per slot van rekening is dat ook waar!

Kortom: Geloof in de nieuwe, aantrekkelijke en tevreden jij en je resultaten krijgen vleugels.


4. BREIN HACK: Dagelijks wegen

Herken je dat? Dat als het iets minder lekker gaat qua eetgedrag, je de weegschaal skipt. Je weegt jezelf niet meer en duikt als het ware weg voor de werkelijkheid (bewust of onbewust).
Vaak gaat dat (in je hoofd) gepaard met redenen als: 'ja maar, de weegschaal beïnvloedt m’n humeur, dagelijks wegen is niet gezond, dat legt te veel focus op het resultaat, etc. Nu is dagelijks wegen heus niet altijd fijn en makkelijk, maar het is wél bewezen effectief.

Meten = bewustzijn

Als je jezelf dagelijks weegt, val je af. Zonder dat je verder iets verandert. Dat komt omdat je je door te meten, steeds weer bewust wordt van jezelf, je keuzes, je eetgedrag en gewicht. En dan toch -blijkbaar- onbewust wat anders doet.

Let op: het gaat hierbij om wegen zonder doel. Je hoeft dus absoluut niet afgevallen te zijn. Je hoeft niets met de uitkomst te doen, niets te veranderen, de cijfers op het ding doen er niet toe. Wegen op zich, is het doel. Dat scheelt jaarlijks bijna 2 kilo!
Lijkt me toch een poging waard...

Cursus afvallen zonder dieet

Er valt zoveel te vertellen over afvallen zonder dieet. Er zijn (wat mij betreft) zoveel interessante invalshoeken. Als jij meer wilt weten hoe je eetgedrag tot stand komt en vooral hoe jij je eetgedrag verandert zonder dieet, dan raad ik van harte onze cursus aan: 5 kilo afvallen in 6 weken, zonder dieet. Super nuttig én effectief

Black Friday korting 65%

De cursus bieden we dit Black Friday weekend aan voor de allerlaagste prijs ooit. Dat doen we ook omdat de cursus in deze vorm (en prijs) vanaf 1 januari niet meer beschikbaar is. Doe je mee? 

>>> Ja, ik word slank zonder dieet >>>

Ik zie je heel graag in onze actieve community

Mieke

------------------------------------------

*Meer weten over de werking van je brein? In onderstaande boeken & tedtalk vind je meer handige trucs om je eigen brein om de tuin te leiden richting je doelen.  

Ted talk: je lichaamstaal vormt wie je bent- Amy Cuddy
Boek The as if principle - Wiseman
Boek Hack je brein- Leo Pot
Boek Thinking fast en slow - Daniel Kahneman


Over de schrijver
Vanaf mijn vijftiende was ik volslank en altijd bezig met afvallen (of aankomen). Ik heb alles geprobeerd: noem een dieet en ik ken het. De ene keer was ik succesvoller dan de andere, maar nooit had ik blijvend resultaat. Ik dacht dat ik pech had; ik kwam van de wind al aan, en slanke mensen geluk. Tot m'n 33-ste ben ik zo doorgegaan. Toen kwam ik erachter dat pech en geluk niet zoveel met mijn gewicht te maken heeft. Ik kopieerde het eetgedrag van slanke mensen en werd zelf slank. Zonder dieet, met chocola en wijn! En dat niet alleen: ik bleef slank en dat ben ik nog altijd. Ik heb me verder gespecialiseerd in de psychologie achter eten en in coaching op (eet)gedrag. In de afgelopen jaren heb ik 8 boeken geschreven (300.000 verkocht) over afvallen zonder dieet, oftewel: afvallen door gedragsverandering. In 2017 ben ik Skinnyminds begonnen. We hebben de kennis uit mijn boeken vertaalt in een training gedragsverandering. Gecombineerd met online groepen en een persoonlijk coachtraject, is dat het Skinnyminds coachplan. Vanaf 2019 leiden we coaches op in onze eigen coachopleiding, geaccrediteerd op HBO-niveau. In 2020 zijn we gestart met de Skinnyminds community. Mijn dagelijkse ervaringen deel ik hier onder Mieke's ervaringen
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down